سلامت

خواص سلامت‌بخش انواع توت

مسئول واحد آموزش همگانی انستیتو تغذیه تاکید کرد که مصرف توت و توت فرنگی به حفظ و ارتقای سلامت افراد و پیشگیری از بیماری‌های مختلف از جمله سرطان و عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مینا کاویانی – مسئول واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با اشاره به خواص انواع توت گفت: توت‌های تازه و آبدار به لحاظ داشتن مواد گیاهی مانند فلاونوئیدها و فیبر غذایی بی‌نظیر هستند. بیش از صد گونه درخت توت در دنیا وجود دارد که طبقه‌بندی آنها بر اساس رنگ شکوفه‌ها و برگها است.

خواص سلامت‌بخش توت

وی با اشاره به این که هر ۱۰۰ گرم توت دارای ۴۳ کیلوکالری انرژی است، گفت: توت‌های تازه و خوشمزه با وجود انرژی کم، محتوای مواد مغذی ضروری برای بدن هستند. توت‌ها سرشار از فلاونوئیدهایی به نام آنتوسیانین هستند که خاصیت آنتی آکسیدانی دارند.

به گفته وی، تحقیقات علمی نشان داده مصرف توت تاثیر بالقوه‌ای در بهبود سلامت افراد و پیشگیری از سرطان، بیماری‌های اعصاب، التهاب، دیابت و عفونت‌های باکتریایی دارد. از دیگر فلاونوئیدهای توت رزوراترول است که نقش آنتی‌اکسیدانی داشته و با تغییر مکانیسم‌های مولکولی در داخل رگ‌های خونی، خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد. این ترکیب علاوه بر انواع توت در انگور هم وجود دارد.

کاویانی توت را منبع بسیار خوبی از ویتامین C دانست و گفت: در هر ۱۰۰ گرم توت ۴/۳۶ میلی‌گرم ویتامین C (تقریبا حدود ۶۰ درصد نیاز روزانه) وجود دارد که این ویتامین مقاومت بدن در برابر عوامل عفونی و التهابی را بالا می‌برد.

به گفته وی، سایر آنتی‌اکسیدان‌های توت شامل ویتامین E، لوتئین، گزانتین، آلفا و بتا کاروتن (پیش‌ساز ویتامین A) هستند. این ترکیبات با اثرات مضر و خطرناک رادیکال‌های آزاد و گونه‌های فعال اکسیژن که در فرآیند پیری و بیماری‌هایی مثل سرطان نقش دارند، مقابله می‌کنند.

کاویانی گزانتین را یکی از کاروتنوئیدهای مهم توت عنوان کرد که در لکه زرد شبکیه چشم فراوان است و افزود: شبکیه بیشترین حساسیت به نور را دارد و نقش مهمی در بینایی ایفا می‌کند. گزانتین با عملکرد آنتی‌اکسیدانی از شبکیه چشم در برابر پرتوهای خطرناک فرابنفش نور خورشید محافظت می‌کند. از این رو مصرف توت می‌تواند در سلامتی چشم موثر باشد.

به گفته وی، توت‌ها منبع خوبی از آهن غیرهم (Non-heme iron) هستند. از سایر مواد معدنی توت نیز می‌توان به پتاسیم، منگنز و منیزیوم اشاره کرد.

کاویانی خاطرنشان کرد: ویتامین‌های گروه B (مانند ریبوفلاوین، نیاسین و پیریدوکسین) و ویتامین K نیز در این میوه وجود دارد. این ویتامین‌ها و مواد معدنی برای عملکرد صحیح آنزیم‌های بدن ضروری هستند و به بدن در جهت سوخت و ساز درشت مغذی‌ها (کربوهیدرات، چربی و پروتئین) و سایر عملکردهایشان کمک می‌کنند.

خواص تغذیه‌ای توت فرنگی

مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه، توت فرنگی را میوه‌ای خوشرنگ، خوش طعم و بسیار محبوب از خانواده گل‌سرخیان برشمرد و گفت: این میوه کم‌کالری منبع غنی مواد معدنی و ویتامین‌های سودمند برای سلامتی است.

به گفته وی، مواد گیاهی موجود در توت فرنگی شامل فلاونوئیدها از جمله آنتوسیانین و کاتچین، اسیدهای فنولیک، تانین‌ها و رزوراترول است و این ترکیبات خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند.

وی با اشاره به نتایج پژوهش‌های علمی گفت: مصرف توت فرنگی در پیشگیری از سرطان، پیری، التهاب و بیماری‌های عصبی موثر است. توت فرنگی دارای قدرت آنتی اکسیدانی بالایی است و از نظر شاخص ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن بسیار بالا است و می‌تواند خطر بیماری‌های سرطان و قلبی عروقی را کاهش دهد.

کاویانی، توت فرنگی را غنی از ویتامین C دانست و افزود: هر ۱۰۰ گرم توت فرنگی با داشتن ۸/۵۸ میلی‌گرم ویتامین سی می‌تواند حدود ۹۸ درصد نیاز روزانه به این ویتامین را تامین ‌کند. در این میوه نیز مانند توت، علاوه بر ویتامین C، آنتی اکسیدان‌های دیگری مانند ویتامین E، بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A)، لوتئین و گزانتین یافت می‌شود.

به گفته وی، توت فرنگی سرشار از ویتامین‌های گروه B مانند B۲, PP, B۶ و فولات است و مقادیر نسبتا بالایی از مواد معدنی شامل پتاسیم، منگنز، فلوراید، مس، آهن و ید را داراست.

کاویانی با اشاره به نقش این میوه در تنظیم قندخون گفت: یکی از خواص توت فرنگی کمک به تنظیم بهتر قند خون است. محققان بر این باورند که با مصرف توت فرنگی به ویژه پس از مصرف یک وعده غذایی، تنظیم قند خون و انسولین بهتر انجام می‌شود.

وی، شاخص قندی توت فرنگی را ۴۰ عنوان کرد که به نسبت پائین است؛ یعنی توت فرنگی باعث افزایش ناگهانی قند خون نشده و در نتیجه برای افراد مبتلا به دیابت کم‌خطر تلقی می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کاویانی فیبرغذایی را ماده دیگری برشمرد که در توت فرنگی به مقدار مناسبی وجود دارد و یادآور شد: مصرف توت فرنگی عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش را تسهیل کرده و به دفع مواد مضر و زائد کمک می‌کند.

موارد احتیاط مصرف توت فرنگی

مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه، با اشاره به موارد احتیاط در مصرف توت فرنگی گفت: حساسیت به توت فرنگی ممکن است در بعضی افراد به ویژه کودکان دیده شود.

به گفته وی، ورم و قرمزی در ناحیه دهان، لب‌ها و زبان، اگزما، کهیر، سردرد، آبریزش بینی، خارش چشم‌ها، وزوز گوش‌ها، ناراحتی گوارشی، افسردگی، بیش‌فعالی و بی‌خوابی برخی از نشانه‌های حساسیت به توت فرنگی است و افرادی که به توت فرنگی حساسیت دارند، باید از مصرف آن پرهیز کنند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا