سلامت

راهکارهای خانگی درمان حساسیت فصلی

اغلب افراد مبتلا به حساسیت بینی علائمشان به غذا ارتباط مستقیم ندارد. برخی از  افراد حساس به گرده افشانی گیاهان، ممکن است به خوراکی هایی مانند هویج، مغز آجیل، کرفس و هلو حساس باشند و علائمی از خود نشان بدهند یا حتی با مصرف میوه و سبزی تازه، دچار خارش و تورم در ناحیه لب‌ها، زبان، گلو و سقف دهان شوند. کسانی که نسبت به سبزه و چمن حساسیت نشان می‌دهند.

دکتر مرتضی فلاح پور فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در وبسایت خود نوشت : بعد از مصرف گوجه فرنگی، خربزه، طالبی، کیوی، پرتقال، موز و انبه، دچار علائم آلرژی می‌شوند و اجتناب از مصرف این مواد غذایی شرایط آنها را بهبود می‌بخشد. این افراد می‌توانند میوه‌ها و سبزیجات را به صورت پخته مصرف کنند، زیرا حرارت می‌تواند بسیاری از مواد آلرژن را غیر فعال کند.

درمان حساسیت فصلی در تهران

روش‌های مختلفی برای درمان و بهبود علائم حساسیت فصلی وجود دارد، که در ادامه به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ۱) آنتی‌هیستامین (مانند قرص سیتریزین)

اگر برای درمان آلرژی و رهایی از این روزهای آزاردهنده به دکتر مراجعه کنید، اولین مرحله‌ی درمان را آغاز کرده‌اید. قرص سیتریزین، لوراتادین، آنتی‌هیستامین دکونژستانت و انواع دیگر قرص‌های آنتی هیستامین که به نام‌های مختلف در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند، از معروف‌ترین نجات‌دهنده‌های شیمیایی حساسیت فصلی هستند.

این داروها یکی از حیاتی‌ترین چیزها برای افراد مبتلا به آلرژی محسوب می‌شوند. بیماران می‌توانند با استفاده از این داروها به درمان حساسیت خود کمک کنند. باید صادقانه گفت که راحت‌ترین و سریع‌ترین روش درمان حساسیت فصلی استفاده از داروهای ضدحساسیت است.

  • ۲) اجتناب از آلرژن‌ها

بهترین کار برای درمان حساسیت فصلی، دوری کردن از مواد حساسیت‌زا و محرک‌ها است. به طور مثال می‌توانید برای خنک کردن منزلتان در فصل تابستان، به جای پنکه و کولر، از دستگاه تهویه‌ی هوا استفاده کنید. تا جایی که برایتان مقدور است در منزل بمانید و از گرده‌ی گیاهان دوری کنید. زمانی که دچار تب یونجه می‌شوید، به نکات زیر توجه کنید:

  1. پنجره‌های خانه را ببندید.‌
  2. مدت زمانی که بیرون از خانه می‌گذرانید را محدود کنید.
  3. در روزهایی که وزش باد شدید است، در منزل بمانید.
  4. از استعمال دخانیات خودداری کنید، چون این کار تب یونجه را تحریک می‌کند.

نقش تغذیه در حساسیت فصلی

باز تاکید میکنیم که این بیماری ارتباط مستقیمی با غذا ندارد و اغلب افراد نیازی به پرهیز غذایی ندارند اما برخی از افراد نیاز به رعایت پرهیز می باشند.

پزشک برای برطرف شدن مشکل شما استفاده از دارو را پیشنهاد می‌کند. یکی دیگر از روش‌های درمان حساسیت فصلی، مصرف خوراکی‌ها و میوه‌هایی است که در کاهش علائم حساسیت فصلی مؤثر هستند. یک رژیم غذایی سالم، علائم حساسیت را کمتر می‌کند.

مطالعات مختلف سودبخشی موارد زیر را بصورت نسبی و نه قطعی پیشنهاد کرده است.

۱) امگا ۳ بیشتری بخورید

مگا ۳ یک اسید چرب است و در مواد غذایی‌ مانند ماهی، تخم‌مرغ، گردو، روغن آفتاب‌گردان، تخم کدو، تخم کتان، کنجد و فندق وجود دارد. امگا ۳ به قدری مفید است که مصرف آن در هر سنی پیشنهاد می‌شود. مصرف امگا ۳ از آنجایی که دارای فواید ضدالتهابی هم هست، به افراد مبتلا به آلرژی توصیه می‌شود.

۲) از محصولات پروبیوتیک استفاده کنید

ماست و بعضی دیگر از خوراکی‌ها دارای باکتری پروبیوتیک هستند و به همین دلیل، موجب حفاظت از میکروبیوم روده می‌شوند. پروبیوتیک ضدالتهاب است و می‌تواند برای درمان حساسیت فصلی مؤثر باشد.

۳)حساسیت به برخی میوه ها

اگر جزو آن دسته از افراد معدودی هستید که با برخی میوه ها دچار علایم می شوید از خوردن میوه‌هایی که به آن آلرژی‌ دارید اجتناب کنید. برخی از این افراد میتوانند فرم پخته شده آن میوه را تحمل کنند.

۴) میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید

خوردن میوه و سبزی یکی از روش‌های درمان حساسیت فصلی به شمار می‌رود و آن هم به دلیل آنتی اکسیدان و ویتامین C موجود در آن‌ها است. ویتامین C یک آنتی‌هیستامین طبیعی است که به بدن در مبارزه با آلرژن‌ها کمک می‌کند و بدن را از علائم بیماری و حساسیت فصلی دور نگه می‌دارد.

چگونه از بروز حساسیت فصلی پیشگیری کنیم؟

از مواجهه با دود (سیگار، قلیان، اسپند و عود) به شدت پرهیز کنید. شنیده‌اید که می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است. آیا این جمله در مورد حساسیت‌های فصلی هم مصداق دارد؟ قطعا پرهیز از قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها یک اقدام پیشگیرانه و هم اقدامی برای درمان حساسیت فصلی در منزل است. چند مورد از این اقدامات را در ادامه ذکر می‌کنیم.

  1. سیگار نکشید و حتی در معرض دود سیگار یا قلیان قرار نگیرید.
  2. در معرض باد مستقیم کولر یا پنکه قرار نگیرید.
  3. از شوینده‌هایی اسیدی مانند وایتکس، جرم گیر، حشره کش و عطر و اسپری استفاده نکنید.
  4. در محیط‌های شلوغ و پر جمعیت رفت و آمد نکنید.
  5. از تماس با گرد و غبار یا قرار گرفتن در معرض گرده‌ی گیاهان به‌خصوص در فصل بهار بپرهیزید.
  6. برای پیشگیری از آلرژی پاییز در فصل سرد سال از شال گردن برای پوشاندن بینی و دهان خود استفاده کنید.
  7. حداقل یک بار در هفته دیوارها و وسایل خانه را با دستمال مرطوب گردگیری کنید.
  8. از لباس‌های پشمی، فرش پشمی استفاده نکنید و پتو را ملافه بپوشانید.
  9. حیوانات خانگی به‌خصوص سگ و گربه و خرگوش در خانه نگه ندارید.
  10. تحت نظر پزشک و اگر کمبود ویتامین دارید از مکمل‌های ویتامین C و امگا ۳ استفاده کنید.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا