سلامت

نبرد با بهار سیل‌آسا

جنوب است و فصل بارش‌های موسمی. گرچه این روزها بسیاری از استان‌ها بارندگی را تجربه کرده‌اند، شدت بارش‌ها در جنوب بود و هشدار قرمز هم روز سه‌شنبه سهم هرمزگان، جنوب فارس، جنوب‌غرب و غرب سیستان‌وبلوچستان، نیمه جنوبی کرمان و بوشهر و روز چهارشنبه سهم نیمه جنوبی سیستان‌وبلوچستان شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری،حالا گرچه در اغلب استان‌های گرفتار، سیلاب فروکش کرده و راه‌های روستایی یکی بعد از دیگری بازگشایی می‌شود، امدادرسانی هنوز ادامه دارد.

در انتظار فروکش کردن سیل

سیلاب در سیستان‌وبلوچستان شدیدتر از استان‌های دیگر رخ داد؛ آن هم وقتی تازه یک ماهی است که شهرستان‌های جنوب استان سیل یک‌هفته‌ای اسفند را پشت سر گذاشته‌اند؛ هرچند یک مقایسه سرانگشتی نشان می‌دهد این بار آمادگی مدیریت بحران طوری بود که با وجود بارش در مدت کمتر و با شدت بیشتر، خسارت کمتری به جا ماند.

استاندار سیستان‌وبلوچستان روایت می‌کند که در 2روز گذشته ارتباط ۳۴۶روستای کنارک، چابهار، دشتیاری و زرآباد بر اثر بارش شدید باران و بروز سیلاب قطع و برخی از منازل کنارک دچار آب‌گرفتگی شده‌اند. محمد کرمی از بارش‌های ۲۷۰میلی‌متری در زرآباد و ۲۲۹میلی‌متری در کنارک خبر می‌دهد. معاون امداد و نجات سیستان‌وبلوچستان نیز از آماده‌باش کامل نیروهای امدادی در استان خبر می‌دهد و می‌گوید که مهم‌ترین اتفاق رخ‌داده در این 2روز، گرفتارشدن مسافران در محورهای مواصلاتی به‌دلیل شدت بارندگی و کاهش دید و همچنین ریزش کوه بوده است.

به‌گفته حسن مصفا، 43نفر از مسافران سه‌شنبه‌شب، 28فروردین، به محل اسکان اضطراری در نیک‌شهر منتقل شدند و صبح چهارشنبه، 29فروردین با مساعدشدن هوا به منازل خود رفتند. او همچنین تاکید می‌کند با اینکه خیلی از مسیرهای روستایی همچنان بسته است و امکان دسترسی به آنها وجود ندارد، ارتباطات با نیروهای مردمی هلال احمر در این روستاها نشان می‌دهد جز بسته‌بودن راه‌های ارتباطی و خسارت‌های اندک، مشکل خاصی وجود ندارد.

بااین‌حال به محض بازگشایی مسیرها نیروهای امدادی به این روستاها اعزام می‌شوند. آن‌طور که معاون امداد و نجاتسیستان‌وبلوچستان توضیح می‌دهد، با توجه به اینکه چابهار در پایین‌دست رودخانه‌های فصلی استان قرار دارد، احتمالا طی یکی دو روز آینده در این شهرستان شاهد آب‌گرفتگی‌ خواهیم بود.

تخلیه 5روستا

سخنگوی مدیریت بحران کشور نیز درباره سیستان‌وبلوچستان به همشهری می‌گوید:‌ «در زرآباد در 24ساعت گذشته حدود 200میلی‌متر بارش اتفاق افتاده است؛ درحالی‌که در سیل اسفند در این منطقه در مدت 2هفته 230میلی‌متر بارش ثبت شده‌است. با اعلام هشدار قرمز هواشناسی نیروهای امدادی و خدماتی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و امدادرسانی در حال انجام است.» بارش سیل‌آسا در سیستان‌وبلوچستان خطوط ارتباطی را مختل کرده است.

حسین ظفری دراین‌باره می‌گوید: «فیبرنوری در خاش، ایرانشهر، نیکشهر و قصرقند به‌دلیل شدت بارش قطع شده است و تلاش برای وصل‌شدن خطوط ارتباطی ادامه دارد.» امداد هوایی در سیستان‌وبلوچستان کماکان ادامه دارد. ظفری می‌گوید:‌ «به‌طور کلی 1200روستا در جنوب سیستان‌وبلوچستان درگیر بارش‌اند و بیش از 300روستا دچار آب‌گرفتگی شده‌اند و آب آشامیدنی 32روستا قطع است. امدادرسانی به روستاها اعم از ارسال بسته‌های غذایی و آب آشامیدنی از طریق امداد هوایی صورت می‌گیرد.» برای جلوگیری از واردشدن خسارت به اهالی روستاها تاکنون 5روستا در جنوب استان تخلیه شده‌است.

کاهش بارش‌ها در کرمان

اوضاع سیل در کرمان گرچه به اندازه سیستان‌وبلوچستان بحرانی نشد، اما آن‌طور که رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمان روایت می‌کند، 4شهر و شهرستان ازجمله منوجان، رودبار جنوب، جیرفت و قلعه‌گنج درگیر سیل بودند و امدادگران هلال احمر به ۷۵حادثه‌دیده و ۱۸خانوار در این سیل امدادرسانی کردند.حالا با اینکه خبر مسدودبودن راه ارتباطی ۱۲روستای عنبرآباد، مسدودبودن جاده جیرفت- بلوک- فاریاب و انسداد راه ارتباطی ۵۰روستای گنبکی منتشر می‌شود، اما اعلام کاهش بارندگی‌ها، پیداشدن 2دختر نوجوان عشایر در سلامت کامل و بازگشایی بسیاری از راه‌های مسدود نشان از بهبود شرایط دارد.

حمید سالخورده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان‌ هم در گفت‌وگو با همشهری از مدیریت سیل و نداشتن تلفات خبر می‌دهد. سخنگوی مدیریت بحران کشور ‌ توضیح می‌دهد: «2روستا در کرمان در محاصره آب‌ قرار گرفته‌اند که با فروکش‌کردن آب، دسترسی برقرار می‌شود. نیروهای امدادرسانی برای رساندن اقلام خوراکی به روستا تردد می‌کنند؛ اما برای ایمنی مردم راه این دو روستا بسته است.» ‌

اسکان اضطراری در قشم

هرمزگان نسبت به 2 استان دیگر اوضاع بهتری دارد. به‌گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، به‌علت شدت بارندگی و طغیان رودخانه‌های فصلی راه ارتباطی ۳۸روستا در استان مسدود شده بود که بسیاری از آنها بازگشایی شده است. مهرداد حسن‌زاده تاکید می‌کند که تیم‌های امداد و خدمات‌رسان همچنان پیگیر بازگشایی راه‌های ارتباطی‌اند.

مختار سلحشور، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان‌هم با اشاره به اسکان اضطراری متاثران از بارندگی‌ در شهرستان‌های پارسیان، جاسک، قشم، حاجی‌آباد، بندرعباس و بندرلنگه می‌گوید که امدادگران و نجاتگران این جمعیت به بیش از ۲۸۰حادثه دیده امدادرسانی کرده‌اند.

خبر خوب از بارش‌های بهاری

در میان اخبار ناخوشایند باران‌های سیل‌آسای بهاری در استان‌های جنوبی، یک اتفاق خوب هم افتاده و آن پرشدن سد کهریز است. حسین ظفری، سخنگوی مدیریت بحران کشور، می‌گوید: ‌برای نخستین‌بار است که سد کهریز پر می‌شود. تا پیش از این بارندگی‌ها 170میلیون مترمکعب از ذخیره سد خالی بود و حالا 345میلیون مترمکعب آب در این سد جمع شده‌است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا