سلامت

هشدار خطر فرونشست در اطراف حرم امام رضا (ع)

رییس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به توسعه پهنه‌های فرونشستی در مشهد گفت: فرونشست به سمت شمال غربی شهر مشهد رسیده که نرخ این فرونشست حدود ۲۰ سانتیمتر در سال است. این فرونشست وارد شهر شده و به تدریج به مرکز شهر توسعه و حوالی حرم امام رضا (علیه السلام) و اماکن مذهبی را درگیر می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، علی بیت‌الهی، دبیر کارگروه ملی زلزله و لغزش لایه‌های زمین، درباره با اشاره به گسترش فرونشست در استان خراسان رضوی اظهار داشت: آخرین مطالعات درباره وضعیت فرونشست در استان خراسان رضوی نشان می‌دهد که پهنه‌های فرونشستی در این استان ۵ برابر وسعت فرونشست‌های اصفهان است که جزو استان‌های وسیع فرونشست محسوب می‌شود.

وی با بیان ینکه در حال حاضر استان خراسان رضوی رکوردار کشور از نظر وسعت پهنه‌های فرونشستی است، گفت: این فرونشست‌ها در بلندمدت ویرانگر خواهند بود و دلیل اصلی آن هم افت سطح آب زیرزمینی است که در برخی از استان‌ها این موضوع به مرز بحران رسیده‌است.

رییس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به امتداد وسعت فرونشست در استان خراسان رضوی و تسری آن به شهر مشهد، ادامه داد: موضوع مهم این است که در امتداد فرونشستی استان خراسان رضوی می‌بینیم که این فرونشست به سمت شمال غربی شهر مشهد رسیده که نرخ این فرونشست حدود ۲۰ سانتیمتر در سال است که این فرونشست وارد شهر شده و به تدریج به مرکز شهر توسعه پیدا می‌کند و حوالی حرم امام رضا (علیه السلام) و اماکن مذهبی را درگیر می‌کند.

بیت‌الهی افزود: اگر این بی‌توجهی‌ها نسبت به گسترش پهنه‌های فرونشست ادامه پیدا کند محدوده کلی شهر مشهد هم آسیب خواهد دید.

وی درباره به خطر افتادن اماکن مذهبی در استان‌هایی که پهنه‌های فرونشستی در آن توسعه پیدا کرده، اظهار داشت: درمنطقه‌ای مانند اصفهان که جزو استان‌های پرخطر از لحاظ پهنه‌های فرونشستی است بیش از ۲۸۵ مسجد از جمله مساجد تاریخی و قدیمی و همچنین مساجد جدید در پهنه فرونشست قرار دارند و در سایر استان‌های پرخطر هم اماکن مذهبی ارزشمند بسیار زیادی در خطر فرونشست هستند.

رییس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: در مطالعات این امکان وجود دارد تا وضعیت اماکن مذهبی و بقاع متبرکه و امامزاده‌ها از نظر قرارگیری آن‌ها در محدوده پهنه‌های فرونشستی مورد بررسی قرار بگیرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا