سلامت

مراجعه ۲۳ هزار نفر به دلیل حیوان گزیدگی به مراکز پیشگیری از هاری در اصفهان

در سال ۱۴۰۲ ثبت شد؛

 مدیرگروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه بیش از ۲۳ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ به دلیل حیوان گزیدگی به مراکز درمان پیشگیری هاری در استان مراجعه کردند که حدود ۷۰ درصد مربوط به سگ، حدود ۲۵ درصد مربوط به گربه و بقیه مربوط به سایر حیوانات بوده است، گفت: حدود ۷۰ درصد از موارد حیوان گزیدگی در استان را در سال ۱۴۰۲ مربوط به سگ، حدود ۲۵ درصد مربوط به گربه و بقیه را مربوط به سایر حیوانات بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،رضا فدایی، با بیان اینکه ۲۸ مرکز درمان پیشگیری هاری در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فعال است و خدمات تزریق سرم و واکسن به‌صورت رایگان و شبانه‌روزی در آنها ارائه می‌شود، اظهار کرد: استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد که امور بهداشتی و درمانی حدود پنج میلیون نفر در ۲۶ شهرستان بر عهده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

وی با تأکید بر اینکه بیش از ۲۳ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ به دلیل حیوان گزیدگی به مراکز درمان پیشگیری هاری در استان مراجعه کردند که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد افزایش‌یافته است، افزود: حدود ۲۳ هزار دُز واکسن هاری در سال گذشته در استان اصفهان تزریق شد؛ اما برخی افراد مراجعه‌کننده به مراکز پیشگیری هاری ممکن است بر اساس شرایط موجود نیاز به دریافت واکسن نداشته باشند.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حدود ۷۰ درصد از موارد حیوان گزیدگی در استان را در سال ۱۴۰۲ مربوط به سگ، حدود ۲۵ درصد مربوط به گربه و بقیه مربوط به سایر حیوانات دانست و گفت: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از موارد سگ گزیدگی مربوط به سگ‌های صاحب‌دار و ۷۰ تا ۸۰ درصد مربوط به حیوانات بدون صاحب و ولگرد بوده است. البته میزان گزش انسان توسط گربه در سال‌های اخیر روند روبه‌رشد داشته است.

وی با اشاره بر اینکه لازم است به کودکان و نوجوانان در باره نزدیک‌نشدن به حیوانات به‌ویژه سگ‌های بدون صاحب آموزش داده شود، اعلام کرد: حدود ۷۵درصد موارد حیوان گزیدگی در استان در مناطق شهری و ۲۵ درصد در حاشیه شهرها و مناطق روستایی و عشایری اتفاق افتاده است و حدود ۲۰ درصد موارد حیوان گزیدگی در استان اصفهان سال گذشته در بین افراد هفت تا ۱۸ ساله رخ‌ داده است.

فدایی جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب برای جلوگیری از حیوان گزیدگی را توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها امری ضروری دانست و گفت: از طرف مرکز بهداشت استان مکاتبه‌های لازم در این زمینه با دستگاه‌های اجرایی مربوطه انجام شده، چرا که جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب و ولگرد وظیفه شهرداری‌ها است؛ اما گاهی باتوجه‌به اجرایی‌شدن این کار در حد و اندازه موردنیاز نیست. در سال‌های اخیر موردی از مرگ ناشی از هاری انسانی در استان اصفهان گزارش نشده؛ اما مرگ ناشی از صدمات حمله حیوان در هنگام گزش رخ‌ داده است.

وی با تأکید بر اینکه افزایش موارد هاری حیوانی به‌ویژه در سگ‌ها و گربه‌ها تهدیدی برای سلامت انسان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون و مراقبت درمانی برای حیوانات خانگی، ضروری است، گاهی حتی اگر حیوانات خانگی واکسیناسیون شده باشند درصورتی‌که توسط آنها گزش یا خراش پوستی صورت گرفت باید به مراکز خدمات پیشگیری از هاری مراجعه کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا