سلامت

5 راهکار تابستانی ویژه موتورسوران؛ برای جلوگیری از آفتاب سوختگی چه کنیم؟

تابستان فصل مورد علاقه موتور سواران است اما در اکثر موارد این افراد دچار آفتاب‌ سوختگی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، موتور سیکلت آن هم در خیابان‌های شلوغ شهر تهران یکی از پرطرفدار ترین وسایل نقلیه است. هر روزه قریب به چند هزار مرد ایرانی برای امرار معاش، تردد، کسب و کار و… از وسیله نقلیه موتور استفاده می‌کنند و تابستان بهترین فصل برای موتور سواران است.اما موتورسواری هم مانند هر کار دیگری در کنار مزایایی که دارد، دارای معایبی هم هست.

یکی از معایب موتورسواری در فصل تابستان، آفتاب سوختگی است؛ زیرا اکثر موتور سواران در تابستان به دلیل برخورد مسقیم آفتاب به پوست دست و صورتشان، استفاده نکردن از ضدآفتاب، پوشیدن لباس‌های آستین کوتاه و… بیشتر از سایر افراد در معرض آفتاب قرار دارند.

آفتاب سوختگی نتیجه قرارگرفتن بیش از حد در معرض اشعه UVB خورشید است. این اشعه باعث ازبین‌رفتن بافت پوست، ایجاد ‌التهاب و گاهی تاول‌هایی در سطح پوست می‌شود. گفتنی است که آفتاب سوختگی عمیق ممکن است به صدمات طولانی‌مدت در پوست منجر شده و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش ‌دهد؛ بنابراین جلوگیری از این عارضه پوستی بسیار اهمیت دارد.

از کرم ضدآفتاب مخصوص آقایان استفاده کنید

همانطور که از اسمش پیداست این نوع ضدآفتاب مخصوص آقایان تولید شده است. ضدآفتاب مخصوص آقایان بی رنگ بوده و قدرت حفاظت بیشتری نسبت به سایر ضدآفتاب‌ها دارد.

استفاده از لباس‌های آستین بلند و رنگی

آقایان معمولاً در فصل تابستان از تیشرت‌ها و لباس‌های آستین کوتاه استفاده می‌کنند. به همین دلیل بخش اعظمی از دست و صورتشان در تماس با نور خورشید سوخته و رنگ تیره به خود می‌گیرد.

آقایان می‌توانند در صورت استفاده از لباس‌های آستین کوتاه از ساق‌ دست نیز استفاده کنند.همچنین استفاده از رنگ‌های تیره خصوصاً لباس مشکی به دلیل جذب بیشتر گرما باعث گرما زدگی نیز می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود موتورسواران در طول روز از لباس‌های رنگ روشن استفاده کنند.

استفاده از کلاه‌های نقاب دار و آفتاب‌گیر

از آنجایی که افراد موتور سوار در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارند استفاده از کلاه نقابدار باعث می‌شود که آفتاب مسقیم به صورت تابیده نشده و از گرما زدگی نیز جلوگیری می‌کند.

نصب سقف کاذب بر روی موتور

موتورسواران معمولاً برای در امان ماندن از باران و برف در زمستان از سقف‌های کاذب استفاده می‌کنند. اما با شروع فصل تابستان سقف‌های کاذب را برمیدارند. باید گفت که این سقف‌ها به جلوگیری از تابش نور آفتاب بر راننده نیز کمک خواهد کرد.

استفاده از دستکش‌های مخصوص موتور سواران

در اکثر موارد موتور سوارها برای جلوگیری از سرمازدگی و خشکی دستان در فصل زمستان از دستکش‌های گرم و پوشیده استفاده می‌کنند. اما در تابستان به علت گرمای شدید دسته‌های فرمان موتور داغ شده و باعث سوزاندن دست موتورسوارها می‌شود. استفاده از دستکش‌های موتور سواری در تابستان نیز به بهبود کیفیت جسمی رانندگان کمک خواهد کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا