سلامت

اسکان 6000 زلزله‌زده در 8 اردوگاه اضطراری

حوالی ظهر روز سه‌شنبه، زمین‌لرزه‌ای با بزرگی ۵ ریشتر در عمق ۶ کیلومتری سطح زمین در حدفاصل شهر خلیل‌آباد و کاشمر رخ داد و منجر به کشته شدن چهار نفر و مصدوم شدن ۱۱۵ نفر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، بلافاصله تیم‌های امداد و نجات در محل مستقر شده و نسبت به امدادرسانی، اقدامات لازم را انجام دادند. آن‌گونه که فرماندار کاشمر خبر داده، کار آواربرداری از روستای «زنده‌جان» کاشمر به طور کامل به پایان رسیده‌ و هیچ مشکلی در تأمین زیرساخت‌های انتقال آب، برق و گاز در سطح شهرستان وجود ندارد. همچنین طبق گفته دبیرکل جمعیت هلال احمر ، با حضور بموقع نیروهای امدادی، 8 اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان کاشمر مستقر شده و بیش از 6 هزار نفر، اسکان اضطراری داده شدند.

«محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری نیز در گفت‌وگویی تلفنی با «یعقوب علی‌نظری» استاندار خراسان رضوی، آخرین وضعیت حادثه زلزله شهر کاشمر را جویا شده و بر آمادگی کامل دستگاه‌های امدادی و اجرایی برای مدیریت حادثه تأکید کرد. مخبر بر ضرورت رسیدگی سریع به آسیب‌دیدگان و آمادگی همه‌جانبه دستگاه‌های امدادی و اجرایی برای مدیریت بحران و رعایت اصول ایمنی در پس‌لرزه‌های احتمالی بعدی تأکید کرد و از استاندار خراسان رضوی خواست تا ضمن بررسی آسیب‌های وارده، اقدامات لازم برای جبران خسارات وارده صورت پذیرد. استاندار خراسان رضوی نیز گزارشی از آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده را تشریح کرده و از آمادگی دستگاه‌های ذیربط برای مدیریت بحران در مناطق مذکور خبر داد.

4 کشته و 115 مصدوم

«حجت‌الله شریعتمداری» فرماندار کاشمر در همین ارتباط به «ایران» می‌گوید: در زمین‌لرزه پنج ریشتری کاشمر در حدفاصل کاشمر و خلیل‌آباد، 115 نفر مصدوم شده و از طریق اورژانس به بیمارستان اعزام شدند. از این تعداد، 96 مصدوم مرخص شده و 20 نفر همچنان بستری هستند. از این تعداد نیز 3 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

همچنین متأسفانه در این حادثه، 4 نفر جان باختند که 2 نفر از آنها زیر آوار مانده و 2 نفر دیگر در حین فرار از مغازه‌های خود در حاشیه بلوار جانبازان کاشمر و به دلیل سقوط تاج سردر مغازه فوت کردند. همچنین به همت نیروهای امدادی و اهالی روستای زنده‌جان و پس از 3 ساعت آواربرداری، اعضای خانواده سه نفره که زیر آوار گرفتار شده بودند، پیدا شده و فرزند 13 ساله این خانواده بصورت زنده و پیکر بی‌جان والدین خارج شد.

مشکلی در زیرساخت‌هاوجود ندارد

فرماندار کاشمر می‌افزاید: طبق برآوردهای اولیه، بیش از هزار و 500 واحد مسکونی در مناطق روستایی به دلیل بافت فرسوده و کلنگی خسارت دیده‌اند؛ عمده خسارت‌ها نیز مربوط به مناطق روستایی و بافت فرسوده شهر کاشمر است که با حضور گروه‌های ارزیاب در حال کارشناسی است. فرماندار کاشمر با اشاره به پایان کار آواربرداری از روستای «زنده‌جان» واقع در 6 کیلومتری شهرستان کاشمر تصریح می‌کند: درحال حاضر مجموعه گروه‌های امدادی، هلال احمر، سپاه، بسیج و دستگاه‌های مرتبط با تمام قوا در منطقه پای کارند و هیچ مشکلی در تأمین زیرساخت‌های انتقال آب، برق و گاز در سطح شهرستان وجود ندارد. در حال حاضر نیز شهرستان کاشمر به وضعیت عادی بازگشته و هیچ مشکلی درخصوص ارائه خدمات عمومی به مردم وجود ندارد.

فعالیت 40 تیم امدادی در کاشمر

«یعقوب سلیمانی» دبیرکل جمعیت هلال احمر طی بازدید میدانی از شهرستان زلزله‌زده کاشمر به «ایران» می‌گوید: جمعیت هلال احمر، نیروهای امدادگر و سازماندهی شده از همان دقایق اولیه حادثه در منطقه حضور پیدا کرده و در عملیات جست‌وجو و نجات و امدارسانی به مردم زلزله‌زده شرکت کردند. در حال حاضر، بیش از 40 تیم امدادی پای کار بوده و بیش از 237 نفر از نیروهای امدادگر جمعیت هلال احمر متشکل از بخش‌های مختلف حضور دارند.

اسکان اضطراری در 8 اردوگاه

وی می‌افزاید: مطابق تجربه‌ای که از سنوات گذشته شاهد آن بودیم، بلافاصله پس از وقوع زلزله استقرار کمپ اردوگاهی را در دستور کار قرار دادیم. ابتدا 5 اردوگاه اسکان اضطراری با ظرفیت بیش از 350 چادر برای زلزله‌زدگان در محدوده امامزاده سید مرتضی، آرامگاه شهید مدرس، ورزشگاه سردار سلیمانی و پارک بانوان پیش‌بینی شد.

اما با توجه به نیازسنجی‌های انجام شده در منطقه، 2 اردوگاه اضطراری دیگر در محدوده زنده‌جان واقع در شهرستان کاشمر و یک اردوگاه در خلیل‌آباد را شناسایی کرده و مردم اسکان اضطراری پیدا کردند. طبق گفته «یعقوب سلیمانی»، در حال حاضر 8 اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان کاشمر ساماندهی شده و بیش از 6 هزار نفر در بیش از 350 دستگاه چادر اسکان داده شدند.

از همان ساعات اولیه حادثه نیز یک فروند بالگرد به منظور امدادرسانی هوایی و بازدید از مناطق زلزله‌زده مستقر شد. همزمان، تمهیدات لازم صورت گرفته و ارگان‌های استان‌های همجوار از جمله استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان و یزد نیز نسبت به امدادرسانی به مردم شریف کاشمر اعلام آمادگی کردند.

همدلی برای امدادرسانی

وی به هماهنگی و همدلی در منطقه برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان اشاره کرده و می‌گوید: در بازدید اخیر از بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) شاهد بودیم که اغلب مصدومین مرخص شده و تنها تعداد اندکی بستری هستند. 4 نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) بستری هستند که طبق آخرین گزارش‌ها، حال همگی آنها خوب است.

کادر درمان نیز کماکان در صحنه حضور فعال داشته و نقش مؤثری در امدادرسانی به مصدومین و آسیب‌دیدگان دارند. طبق گفته دبیرکل جمعیت هلال احمر، در حال حاضر همه ارگان‌ها و دستگاه‌های ذیربط اعم از مدیریت بحران استان و… در شهرستان کاشمر حضور داشته و عوامل عملیاتی هلال‌ احمر استان خراسان رضوی در تلاشند تا خدمات مورد نیاز مردم بویژه اسکان اضطراری برای زلزله‌زدگان را ارائه دهند. خوشبختانه طی بازدید میدانی از مناطق زلزله‌زده، شاهد زنده بودن شهر و جاری و ساری بودن زندگی در آن هستیم.

ایمن‌سازی اتصالات آب، برق و گاز

در همین حال، «سیدعلی منیری» مدیر عامل هلال احمر خراسان رضوی نیز با اشاره به بیش از ۷۰ عملیات آواربرداری می‌گوید: این عملیات‌ شامل آواربرداری و تخریب فضاهای آسیب دیده است و همه اماکن از جمله اتصالات آب و برق و گاز در روستای زنده‌جان در حال ایمن‌سازی است. مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی می‌افزاید: سه تیم ۱۴ نفره در مجموع با ۴۲ نفر عوامل در محدوده باغ مزار و آرامگاه شهید مدرس کاشمر مستقر شده و به ارائه خدمات حمایت روانی به افراد آسیب دیده مشغولند.

خسارات وارده به بناهای تاریخی

«غلامحسین محمدیان» رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی شهرستان کاشمر نیز با اشاره به خسارت‌های وارده به بناهای تاریخی این شهرستان می‌گوید: در بدنه، دیوار و سقف‌های مجموعه تاریخی مسجد جامع کاشمر، مدرسه حاج سلطان علما، مسجد حاجی جلال آسیب و ترک‌هایی ناشی از زلزله مشاهده می‌شود. این در حالی است که کارشناسان ارزیابی دقیقی از وضعیت بناهای تاریخی انجام داده و خسارت‌های وارد شده به بناها را اعلام خواهند کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا