سلامت

70 میلیون دلار صادرات دارو در سال گذشته

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازروزنامه ایران، محمدعبده‌زاده، رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای کشور با اشاره به چالش‌های پیش‌روی تولید دارو گفت: شرکت‌های تولیدکننده دارو با فرازونشیب‌های بسیاری در زمینه‌های تولید محصولات مختلف دارویی روبه‌رو هستند؛ از تحریم‌ها گرفته تا تأمین ارز و تأمین نقدینگی مورد نیاز برای خرید مواد اولیه، اما بزرگ‌ترین مشکل اغلب شرکت‌ها تأمین نقدینگی است.

وی در خصوص دلایلی که سبب ایجاد مشکل در تأمین نقدینگی شده است، توضیح داد: یکی از این دلایل دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز دولتی است که مطالبات شرکت‌های دارویی را بموقع پرداخت نمی‌کنند و این در حوزه بیمارستانی با ماه‌ها تأخیر صورت می‌گیرد و زمانی که بانک مرکزی ارز را برای خرید مواد اولیه تخصیص می‌دهد عملاً ریالی برای تأمین و پرداخت نداریم. ما می‌دانیم دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی دولتی مشکلات بسیاری در تأمین و پرداخت هزینه‌ها دارند اما به نظر می‌رسد پرداخت مطالبات دارو را آخرین اولویت خود قرار می‌دهند که این موضوع باید حل شود.

زنجیره تخصیص ارز و تسهیلات به شرکت‌ها یکدست شود

دکتر عبده‌زاده با اشاره به دلیل دوم کمبود نقدینگی در بحث تولید دارو گفت: در بودجه سال 1402 به طرح دارویار 69 هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد اما این عدد بسیار کمتر از مبلغی بود که سازمان غذا و دارو پیشنهاد کرده بود. ناگفته نماند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دولت درخواست کرده که این میزان تخصیص جوابگوی طرح دارویار نیست و به گفته رئیس سازمان غذا و دارو از این مبلغ هم حدود 32 همت پرداخت شده است. این کمبود بودجه زنجیره‌وار به مطالبه شرکت‌های دارویی از بیمه‌ها و دولت متصل شده و سبب کمبود نقدینگی برای شرکت‌ها شده است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از مشکلات پیش‌روی تولید دارو توسط شرکت‌های داخلی، باید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواستی را در هیأت دولت مطرح کند تا دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و… که در روند تخصیص ارز و تأمین نقدینگی برای تولیدکنندگان دخیل هستند، با هم همراه‌تر شوند تا مشکلات کمتری پیش‌روی شرکت‌ها قرار گیرد.

داروهای تولید داخل استانداردهای بین‌المللی را پاس می‌کنند

رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای ایران در خصوص کیفیت محصولات تولیدی دارو در کشور بیان کرد: دارویی که در کشور تولید و وارد بازار مصرفی می‌شود تمام پله‌های بررسی کیفیت و اثرگذاری را طی می‌کند و مجوزهای لازم برای تولید آنها از سوی سازمان غذا و دارو دریافت شده است.

استانداردهایی که برای ورود داروها به چرخه مصرفی وجود دارد با استانداردهای بین‌المللی برابری می‌کند. کیفیت داروها یا بر اساس فارماکوپه USP یا BP مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اینکه محصول مشابه شرکت‌ها با هم متفاوت است به خاطر مواد اولیه است که وارد می‌کنند، ولی به طور خلاصه باید گفت تمام محصولاتی که از سوی شرکت‌های ایرانی تولید می‌شود باید استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را طی کنند و در صورت تأیید اثربخش بودن و داشتن کیفیت مطلوب، وارد بازار می‌شوند.

تولید اکثر داروهای خاص توسط دانش‌بنیان‌ها

به گفته دکتر عبده‌زاده، همزمان با رشد و تحول حوزه پزشکی و درمان در کشور، حوزه دارویی هم رشد باکیفیتی داشته و توانسته است در تولید داروهای باکیفیت جدید مشکل بیماران را حل کند.وی با بیان اینکه 20 سال پیش برای تهیه کوچک‌ترین دارویی برای بیماری‌هایی همچون ‌ام‌اس، شیمی‌درمانی و داروهای تخصصی مردم هر روز جلوی داروخانه 13 آبان و هلال‌احمرصف می‌بستند، عنوان کرد: همه این داروهای تخصصی اکنون توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تولید می‌شود و دیگر نیازی نیست برای مثال برای خرید یک بسته 30 عددی داروهای ضد سرطان خارجی 170 میلیون تومان پرداخت کنند و همان دارو توسط شرکت‌های ایرانی تولید و با مبلغ 25 میلیون تومان عرضه می‌شود که البته پرداخت این مبلغ هم از عهده شهروندان ایرانی خارج است و نمی‌توانند دارویی را با این مبلغ تهیه کنند. در این بخش نقش بیمه‌ها برای پوشش بیمه‌ای داروهای خاص خودش را نشان می‌دهد.

70 میلیون دلار صادرات دارو در سال گذشته

رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای ایران با اشاره به اینکه صنعت دارو در ایران هنوز آن‌طور که باید نتوانسته است پا به عرصه صادرات دنیا بگذارد، اظهار داشت: سال گذشته مجموعه صادرات دارویی کشور 70 میلیون دلار و در 6 ماهه اول سال ‌جاری 23 میلیون دلار بود. به نسبت اینکه ما در تولید و مواد اولیه بیش از یک میلیارد دلار ارزبری داریم هنوز برای رسیدن به تراز تجاری مثبت فاصله زیاد است.

نیاز سالانه 250 میلیون دلار صنعت داروسازی برای نوسازی و بازسازی

دکتر عبده‌زاده در پایان به موضوع بازسازی و توسعه زیرساخت‌های دارویی کشور اشاره کرد و گفت: صنعت دارویی در حال فرسوده شدن است که امسال با کمک دولت سیزدهم و مجلس بحث توسعه و بازسازی صنعت دارویی کشور وارد برنامه هفتم توسعه شده است و امیدواریم برای آن بودجه مناسبی در نظر گرفته شود. برای به‌روزرسانی تجهیزات ساخت و تولید دارو، سالانه تا پنج سال متوالی 250 میلیون دلار ارز در حوزه تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط داروسازی نیاز داریم تا بتوانیم این بخش را نوسازی کنیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا