سلامت

80درصد سرطان‌های ریوی نتیجه مصرف سیگار است

یک پزشک فوق تخصص ریه مطرح کرد؛

مشکلات ریوی به خصوص آسم در کودکانی که والدین سیگاری دارند، شایع‌تر است/ مصرف سیگارهای الکترونیک عارضه ریوی به همراه خواهد داشت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،فوق تخصص ریه گفت سازمان بهداشت جهانی سیگار را عاملی مهم در سرطان ریه می‌داند. همچنین 80 درصد سرطان‌های ریوی نتیجه مصرف سیگار است.

محمدرضا زاهدپور انارکی، پزشک فوق تخصص ریه اظهار کرد: «سیگارهای الکترونیک دارای ترکیب موادی هستند که استفاده از آن‌ها همراه با عارضه ریوی خواهد بود. به هر حال واردکردن هر نوع دود شیمیایی به ریه مضر بوده و به مرور باعث خطرات جدی خواهد شد.»

این فوق تخصص ریه ادامه داد: «می‌توان گفت سیگارهای الکترونیک به اندازه سیگارهای معمولی پرخطر نیستند اما به دلیل واردکردن دود شیمیایی به ریه مضر بوده و توصیه می‌شود افراد از آن استفاده نکنند.»

وی در پاسخ به اینکه چند درصد از بیماری‌های ریوی برای مصرف سیگار است، بیان کرد: «یکی از علت‌های مهم مشکلات ریوی اعتیاد به سیگار است و به نوعی سیگار را می‌توان پیش‌درآمد اعتیاد به مواد مخدر دانست. عوارض و آثار مخرب سیگار برهمگان شناخته شده است. سازمان بهداشت جهانی سیگار را عاملی مهم در سرطان ریه می‌داند. همچنین 80 درصد سرطان‌های ریوی نتیجه مصرف سیگار است.»

بسیاری از مشکلات قلبی و ریوی نتیجه مصرف سیگار است

زاهدپور انارکی افزود: «در کشورهای پیشرفته عملا توانسته‌اند مصرف سیگار را کنترل کنند ولی در کشورهای در حال توسعه مصرف سیگار در حال افزایش است. باید به طور جدی با مصرف سیگار مبارزه شود در غیر این صورت هزینه‌های بسیار کلانی را بر دولت‌ها تحمیل می‌شود. بسیاری از مشکلات قلبی و ریوی نتیجه مصرف سیگار است.»

وی بیان کرد: «بیشتر از همه فرزندان در خانواده‌ها در معرض آسیب عوارض سیگار هستند. آمارها نشان می‌دهد در مشکلات ریوی به خصوص آسم در کودکانی که والدین سیگاری دارند، شایع‌تر است. همچنین جنین در رحم مادر سیگاری رشد کمتری دارد.»

رفع اشتیاق به سیگار به کمک داروهای کمک‌کننده

فوق تخصص ریه گفت: «توصیه می‌شود افراد به طور جدی سیگار را ترک کنند برای اینکار می‌توانند با کمک داروهای کمک‌کننده آن حالت اشتیاق به سیگار را درون خود از بین ببرند.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا