سلامت

لایحه‌ای برای افزایش رضایت شغلی پرستاران/۴ گام دولت برای ارتقای معیشت

پرستاری از رسته‌های شغلی سخت و فرسایشی در حرفه پزشکی محسوب می‌شود که هرگونه افزایش رضایت شغلی در این عرصه، به سود سلامت جامعه و بیماران خواهد بود؛ به همین دلیل دولت امسال توجه ویژه‌ای را برای ارتقای معیشت این قشر در دستور کار قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، حدود ۲۱۵ هزار کادر پرستاری در کشور مشغول کار هستند که از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر در بیمارستان‌های دولتی و وابسته به وزارت بهداشت مشغول به خدمتند؛ با توجه به برنامه دولت برای افزایش تخت های بیمارستانی در کشور، انتظار می رود در سال پیش رو شاهد افزایش به کارگیری پرستاران در بخش های مختلف بیمارستانی باشیم.

در کنار افزایش جمعیت پرستاران در کشور، توجه به سختی کار و معیشت آنان نیز اهمیت ویژه دارد زیرا پرستاران ساعات متمادی در بیمارستان ها و مراکز درمانی با بیماران در تعامل هستند و ارتقای روحیه و بهبود شرایط کاری آنان، این قشر را برای خدمت رسانی بهتر و بیشتر به بیماران امیدوارتر می کند.

در این رابطه دولت گام هایی را برای اصلاح قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری برداشته است؛ تصویب تعرفه ترجیحی در گروه پرستاری، تدوین بسته ماندگاری پرستاران، افزایش ۵۰ درصدی حق الزحمه کار دانشجویی و افزایش تعرفه خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳ از جمله این اقدامات است.

افزایش تعرفه خدمات پرستاری

عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت اوایل امسال از برنامه‌های این وزارتخانه برای اصلاح اجرای قانون تعرفه‌گذاری خبر داد تا تعداد بسته‌های خدمات قانون تعرفه‌گذاری پرستاری افزایش یابد؛ او گفته است: شروع این قانون با ۱۷ بسته خدمتی بود و اکنون به ۲۷ بسته رسیده و سال آینده به بیش از ۵۰ بسته خدمتی می‌رسد.

وی ادامه داد:‌ این بسته‌های جدید تدوین شده و برای تصویب به شورای عالی بیمه رفته است و در صورت تصویب به مرور مشکلات اجرایی این قانون بر طرف می‌شود. افزایش بسته‌های خدمتی باعث افزایش منابع درآمدی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌شود. افزایش ۴۶ درصدی ضریب ریالی تعرفه‌ها نیز در شورای عالی بیمه تصویب شده و منتظر تصویب نهایی آن در هیات دولت هستیم.

وی افزود:‌ ضریب ارزش نسبی خدمات پرستاری نیز به طور میانگین ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این ضرایب برای بخش‌های عمومی هشت است، پیشنهاد ما برای تعرفه‌های پرستاری ضریب ۱۳ است که بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت یکی از مباحث مهم امروز جامعه پرستاری روند اجرای قانون تعرفه‌گذاری است. اجرای این قانون فارغ از مسائل مالی آن یک حسن بزرگ داشت و آن این بود که برای پرستاران ایجاد هویت کرد.

وی گفت: قبل از اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری، پرستاران به عنوان گروه مصرف‌کننده در بیمارستان‌ها مطرح بودند و گاهی به شکل ناخوشایندی به آنها پول و کارانه می‌دادند، اکنون گروه پرستاری می‌تواند برای دانشگاه علوم پزشکی درآمد تولید کند و استقلال و هویت مستقل پیدا کرده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار داشت: حداقل مزیت این قانون، آن است که ۱۵ درصد مدیریت منابع در اختیار گروه پرستاری است و اگر به طور کامل مدیریت ۸۵ درصد منابع این قانون را در اختیار پرستاران قرار دهند اوضاع بسیار فرق می کند.

توجه ویژه به پرستاران در مناطق محروم

یکی از رویکردهای سیاست گذاری دولت در حوزه پرستاری، توجه ویژه به آن دسته از پرستارانی است که در مناطق محروم خدمت می کنند؛ به گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت، با تصویب تعرفه ترجیحی در گروه پرستاری، از این پس بیمه‌ها مکلف هستند تعرفه خدمات پرستاری را در مناطق مرزی و کم برخوردار یک‌ونیم تا دو برابر افزایش دهند.

تدوین بسته ماندگاری پرستاران

گام دیگر دولت در حوزه پرستاری، تدوین بسته ماندگاری پرستاران است که با دستور رئیس جمهور در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت و اکنون مراحل نهایی تدوین را می گذراند؛ این موضوع حاکی از عزم دولت برای ارتقای جایگاه پرستاران در نظام سلامت کشور و بهبود زندگی و معیشت آنان را نشان می دهد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در این باره گرفته است: به منظور رفع چالش‌های پیش روی پرستاران، «بسته ماندگاری پرستاران» که شامل درخواست‌های رفاهی، معیشتی و تحصیلی این قشر فداکار است، نهایی شده و به زودی اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم پیگیری مطالبات از طریق مجاری قانونی و مدنی، از پرستاران خواست تا با ارائه نقدهای علمی و سازنده، به ارتقای فرآیندها و رفع چالش‌ها کمک کنند.

تدوین لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران

به تازگی رئیس‌ کل سازمان نظام پرستاری از پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران خبر داده و گفته است: پیش نویس لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران در ۳۱ ماده تنظیم شده که پیشنهادات سازمان نظام پرستاری علاوه بر مواد پیشنهادی معاونت پرستاری در ۱۲ ماده ارائه شده است.

استخدام پرستاران همگام با توسعه تخت‌های بیمارستانی و نیاز کشور، تأمین معیشت و رفاه پرستاران و حمایت‌های گسترده جهت جبران خدمت، آینده‌سازی حرفه‌ای و تخصصی پرستاری، تکریم از بازنشستگان و اجرای صحیح قوانین حوزه پرستاری مثل قانون مشاغل سخت و زیان‌آور با مشارکت همه ذی‌نفعان از جمله مواد این لایحه خواهد بود.

دست اندرکاران حوزه پرستاری معتقدند تدوین این لایحه گامی مهم در جهت حمایت از حقوق پرستاران و ارتقای جایگاه این قشر فداکار در نظام سلامت کشور محسوب می‌شود و می‌توان شاهد بهبود کیفیت زندگی و کاری پرستاران و افزایش انگیزه و رضایت شغلی آنها و در جهت ارتقای سلامت مردم باشیم.

کمبود شدید نیروی پرستار سبب سختی مضاعف نیروهای پرستاری شده است

درباره اهمیت تدوین لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران و تاثیر آن بر حرفه پرستاری و آینده شغلی این قشر با ابراهیم جهانپور رئیس سازمان نظام پرستاری کشور به گفت‌وگو نشستیم؛ او بر این باور است که در این لایحه پیشنهادات مترقی برای ارتقای سطح معیشت و افزایش رضایت شغلی پرستاران دیده شده و امید می رود با توجه به ضرورت تصویب آن، با فوریت سیر تصویب و قانون گذاری را طی کند و مردم و پرستاران از آن بهره مند شوند.

جهانپور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا از کمبود شدید نیروی پرستار و حقوق ناکافی این قشر را مشکل عمده جامعه پرستاری کشور عنوان کرد و اظهار داشت: در هفته‌های اخیر موضوع استعفای پرستاران در رسانه‌ها مطرح شد آن هم در شرایطی که در بیمارستان‌ها نیاز به پرستاران آنچنان مشهود است که بیماران از خدمات حداقلی به‌واسطه کمبود پرستار برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی استعفای حتی یک پرستار هم آسیب جبران ناپذیری به سیستم سلامت کشور و ایمنی بیماران وارد و فشار مضاعفی را به هم به دیگر پرستاران وارد خواهد کرد.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با بیان اینکه عوامل مزمن و فرسایشی متعددی بر استعفای پرستاران دخیل بوده است، اظهار داشت: سختی بی سابقه کار پرستاری به دلیل کمبود شدید نیروی پرستار روی داده است و نتیجه نهایی آن خروج پرستاران از سیستم مراقبتی در بیمارستانهاست.

اجرا نشدن صحیح نظام تعرفه گذاری با وجود اختصاص بودجه سالیانه

جهان پور با انتقاد از دریافتی پایین پرستاران، آن را مهم‌ترین دلیل خروج پرستاران از سیستم سلامت عنوان کرد و افزود: این دریافتی پایین ناشی از اجرا نشدن صحیح نظام تعرفه گذاری خدمات پرستاری با وجود اختصاص بودجه سالیانه است.

وی اظهار داشت: شاهد آن هستیم که این مبالغ اختصاصی به صورت نامناسب توزیع شده و پرستاران هیچ خروجی خاصی در دریافتی خود نمی بینند و این برای پرستاران و نهادهای مطالبه گر پرستاری مورد سوال است که این مبالغ اختصاص یافته که حق پرستاری و پرستاران است دقیقا در کجا صرف می شود.

به گفته رئیس سازمان نظام پرستاری، از نمونه‌های دیگر می توان به عدم اجرای بسته‌های معیشتی مانند فوق العاده خاص و سایر آیتم‌هایی که در سایر دستگاه‌ها اجرا می‌شود، اشاره کرد در حالی که پرستاری ثابت کرده بیشتر از هر حرفه و شغلی خاص است و استحقاق آیتم های انگیزشی بیشتری را دارد.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور خواستار توجه ویژه به قشر پرستار و معیشت آنان شد تا در آینده با افت شدید خدمات سلامت به عموم جامعه مواجه نباشیم.

جهانپور افزود: خدشه دار شدن مقوله سلامت خط قرمز نظام بهداشت و سلامت کشور است و امیدواریم مسئولان امر با نگاه ویژه و فوری به این موضوع رسیدگی نمایند چون سلامت آحاد مردم با ادامه این شرایط لطمه خواهد خورد و این یک زنگ خطر جدی و فوق اورژانسی جهت ارائه خدمات سلامت حداقلی به مردم است.

استقبال افزایش ۵۰ درصدی تعرفه‌های پرستاری

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با استقبال از افزایش ۵۰ درصدی تعرفه های پرستاری گفت: این سازمان در راستای پیگیری های مربوط به تعرفه گذاری خدمات پرستاری موفق به افزایش قابل توجه در کلیات تعرفه شد و افزایش ۵۰ درصدی تعرفه‌ها در سال جاری نمونه فعالیت‌های صادقانه برای جامعه پرستاری است.

جهانپور خاطر نشان کرد: تا زمانی که توزیع صحیح تعرفه با توجه به وجود منابع آن اتفاق نیفتد، کام پرستاران با تعرفه گذاری خدمات پرستاری شیرین نخواهد شد.

منابع مورد نیاز برای ترمیم حقوق پرستاران در جریان تصویب بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ به تصویب رسید و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران و کادر درمان در نظر گرفته شد که امسال اختصاص می یابد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا