سلامت

آتش سوزی خودرو در کمین است؛ با مطالعه این متن یک قدم از حادثه جلو باشید!

تعمیر و نگهداری منظم خودرو می تواند به یافتن نقص های فنی کمک کرده و همچنین از گرم شدن بیش از حد خودرو که یکی از دلایل اصلی آتش گرفتن است، پیشگیری کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، خودرو یک وسیله پیچیده متشکل از اجزای مکانیکی و الکتریکی مختلف است. بیشتر سامانه های خودرو با اصطکاک، مایعات قابل اشتعال و سیم کشی الکتریکی پیچیده کار می کنند. به همین دلیل، آتش سوزی یکی از رایج ترین تهدیدات برای یک خودرو است. آتش سوزی می تواند ناشی از ترکیبی از موارد مانند خطای انسانی، مشکلات مکانیکی، و منابع شیمیایی باشد. خطر آتش سوزی خودرو به ویژه در ماه های گرم سال افزایش می یابد.

اخیرا نیز شاهد موارد آتش سوزی چند دستگاه خودرو در خیابان های کشورمان بودیم که میزان نگرانی نسبت به وقوع حوادث مشابه را در فصل گرم تابستان افزایش داده است. در ادامه ضمن پرداختن به مسائل مرتبط با آتش سوزی خودرو، نکاتی را یادآوری می کنیم که می تواند برایتان کاربردی باشد.

پیش از هر چیز یادتان باشد اگر خودرو شما در حال آتش گرفتن است با حفظ خونسردی در صورت امکان خودرو را به کنار جاده رسانده و به سرعت از آن خارج شوید. سپس تا حد امکان از خودرو آتش گرفته دور شوید زیرا رسیدن آتش به مخزن سوخت می تواند به یک انفجار منجر شود.

در ادامه با برخی از رایج ترین دلایل آتش گرفتن خودرو بیشتر آشنا می شویم.

پارک خودرو زیر نور خورشید

پارک کردن خودرو در سایه به ویژه در ماه های گرم سال یکی از اقداماتی است که می تواند از آتش گرفتن خودرو پیشگیری کند. افزایش دما به واسطه قرار گرفتن طولانی مدت خودرو زیر آفتاب تابستان یا گرما احتمال بروز آتش سوزی را افزایش می دهد.

نگهداری مواد قابل اشتعال

یکی از دلایل بروز آتش سوزی خودرو نگهداری از مواد قابل اشتعال در آن است. همانگونه که پیشتر اشاره شد، خودرو پارک شده زیر آفتاب در برابر بروز آتش سوزی آسیب پذیرتر است. این خطر به ویژه اگر مواد قابل احتراق مانند بطری های دئودورانت، خوشبوکننده هوا، ضد عفونی کننده دست و قوطی های اسپری در کابین خودرو قرار داشته باشند، افزایش می یابد. همچنین، شما باید از کشیدن سیگار و نگهداری فندک در خودرو پرهیز کنید.

تعمیر و نگهداری ضعیف

تعمیر و نگهداری منظم خودرو می تواند به یافتن نقص های فنی کمک کرده و همچنین از گرم شدن بیش از حد خودرو که یکی از دلایل اصلی آتش گرفتن است، پیشگیری کند. رانندگان باید به طور منظم به یک مکانیک مورد اعتماد مراجعه کرده تا خودرو برای وجود هر گونه مشکل بررسی شود. بررسی پیشرانه، سامانه سوخت رسانی، شبکه سیم کشی و اجزای الکتریکی باید مورد توجه قرار بگیرد.

تصادف

اثر ضربه ناشی از تصادف می تواند به دلایل مختلفی موجب آتش سوزی در خودرو شود. به عنوان نمونه، پس از تصادف، خودرو ممکن است دچار نقص در سامانه الکترونیکی شده و جرقه زدن آزادانه یک سیم موجب اشتعال سوخت و دیگر مواد آتشزای خودرو شود. همچنین، صدمه ناشی از تصادف به پیشرانه یا داغ شدن بیش از حد رادیاتور می تواند انرژی کافی برای بروز آتش سوزی را فراهم کند.

ترمزهای شدید

ترمزهای شدید و مکرر می تواند فشار قابل توجهی را بر اجزای سامانه ترمز خودرو وارد کند. اصطکاک ایجاد شده بین اجزای مختلف ترمز می تواند موجب گرمای بیش از حد و در نهایت بروز یک آتش سوزی شود.

گرمای بیش از حد مبدل های کاتالیک

گرمای بیش از حد مبدل های کاتالیک (دودگیر) یک عامل خطر برای بروز آتش سوزی است که اغلب نادیده گرفته می شود. این یکی از داغ ترین بخش های خودرو است که تقریبا در تمام طول خودرو امتداد دارد. منظور ما سامانه اگزوز است.

مبدل های کاتالیک به طور معمول بیش از حد گرم می شوند زیرا برای سوزاندن آلاینده های خروجی از اگزوز باید سخت کار کنند. به عبارت دیگر، اگر پیشرانه خودرو به طور بهینه کار نکند (به دلیل فرسودگی شمع ها یا هر شرایط نامطلوب دیگر)، سوخت را به درستی نمی سوزاند، و بسیاری از مواد اضافی راهی سامانه اگزوز می شوند. از این رو، کاتالیزور باید تلاش بیشتری برای انجام وظیفه خود انجام دهند که شرایط را داغ تر از حد معمول می کند.

مبدل کاتالیکی که بیش از حد گرم شده یا دچار گرفتگی شده است می تواند به راحتی از محدوده دمای کاری معمول خود فراتر برود. این نه تنها در بلند مدت به خود سامانه آسیب وارد می کند، بلکه به قسمت های اطراف آن و محیط زیست نیز آسیب می زند. مبدل کاتالیک به خودی خود آتش نمی گیرد، اما از نظر تئوری می تواند هر چیزی که در نزدیکی آن قرار دارد، از جمله دیگر قسمت های خودرو را در چنین دماهای بالایی مشتعل کند.

گرم شدن بیش از حد پیشرانه

اگرچه گرم شدن بیش از حد پیشرانه به خودی خود برای بروز یک آتش سوزی کافی نیست، اما می تواند شرایط برای بروز آن را فراهم کند. به عنوان نمونه، گرم شدن بیش از حد پیشرانه می تواند دمای مایعات داخلی خودرو مانند روغن و خنک کننده را به سطوحی خطرناک افزایش دهد. این می تواند به نشت مایعات به خارج از بخش های تعیین شده و ریختن روی قطعات داغ منجر شده و در نهایت زمینه ساز آتش سوزی خودرو شود.

سطح پایین آب در رادیاتور

رادیاتور وظیفه چرخاندن آب در قسمت های مهم خودرو را بر عهده دارد تا آنها را خنک نگه دارد. سطح پایین آب در رادیاتور به گرم شدن بیش از حد سامانه های داخلی منجر می شود که می تواند بروز آتش سوزی در خودرو را به همراه داشته باشد.

خرابی سامانه الکتریکی

خودروها به طور معمول دارای یک شبکه سیم کشی الکتریکی گسترده هستند که از اجزا مختلف عبور می کند. یک سیم آسیب دیده در مکانی که دید به آن وجود ندارد می تواند زمینه ساز آتش سوزی در خودرو شود.

نشت مایعات

یک خودرو عادی حاوی چندین مایع قابل اشتعال و بسیار خطرناک است که از آن جمله می توان به بنزین یا سوخت دیزل، روغن موتور، روغن جعبه دنده، روغن فرمان، روغن ترمز و حتی خنک کننده موتور اشاره کرد. زمانی که خودرو روشن است، تمام این مایعات در گردش هستند و در صورت ضربه خوردن یا آسیب دیدن لوله ها یا مخازن آنها، امکان بروز آتش سوزی وجود دارد. از این رو، رانندگان باید به نشت مایعات از خودرو خود توجه ویژه ای داشته باشند.

در ترکیب با عوامل تشدید کننده دیگر، مانند تصادف یا خرابی قطعه، نشت مایعات خودرو می تواند به آتش سوزی منجر شود.

نشت از سامانه سوخت

نشت در سامانه سوخت یکی از رایج ترین دلایل بروز آتش سوزی در خودرو است. همانگونه که پیشتر اشاره شد، بیشتر مایعات موجود در خودرو ویژگی هایی چون خورندگی، سمی و قابل اشتعال بودن دارند.

اما بنزین از جمله قابل اشتعال ترین مواد محسوب می شود. این سوخت می تواند در دمای منفی 42.8 درجه سلسیوس یا بالاتر با یک جرقه به سرعت مشتعل شود.

نشت سوخت خودرو روی قطعات داغ فلزی و پلاستیکی می تواند گسترش سریع آتش را موجب شود. تعمیر و نگهداری دقیق خودرو بهترین روش برای کاهش احتمال آتش سوزی ناشی از نشت سوخت است.

این اقدامات را در زمان آتش گرفتن خودرو انجام ندهید

اگر قسمت جلو خودرو شما آتش گرفته است از باز کردن درب کاپوت پرهیز کنید. این کار می تواند اکسیژن بیشتری را به آتش رسانده و شدت آن را افزایش دهد.

همچنین از ریختن آب روی خودرو آتش گرفته پرهیز کنید. اگر آتش سوزی ناشی از مایعات اشتعال زا مانند بنزنین و گازوئیل باشد، ریختن آب موجب شناور شدن آنها و افزایش شدت آتش می شود. در صورت در دسترس بودن کپسول آتش نشانی از آن برای مهار آتش سوزی خودرو استفاده کنید.

و یک نکته مهم اینکه در فصل گرم حتما دائما با چشمان خود تغییرات امپر آب را زیر نظر داشته باشید.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا