سلامت

«شهر بیمارستان هوش مصنوعی» چگونه شهری است؟

«شهر بیمارستان هوش مصنوعی»، بیمارستانی مجازی در چین است که پزشکان، پرستاران و بیماران مجازی در آن بر اساس مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) کار می‌کنند. پژوهشگران می‌گویند مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا، راحت و مقرون به صرفه بودن از ویژگی‌های این بیمارستان خواهد بود.  

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از دیج واچ، محققان دانشگاه Tsinghua چین یک محیط مجازی به نام Agent Hospital (بیمارستان عامل) ایجاد کردند که در آن تمام فرآیند تشخیص و درمان بیماران شبیه‌سازی می‌شود.

در واقع، هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی مفهوم جدیدی نیست. آنچه جدید است مفهوم «شهر بیمارستان هوش مصنوعی» است. پزشکان، پرستاران و بیماران مجازی در «شهر بیمارستان هوش مصنوعی» بر اساس مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) کار می‌کنند. این محیط دارای ۱۴ پزشک و چهار پرستار است و طبق گزارش‌ها، آن‌ها می‌توانند در عرض چند روز تعداد بیمارانی را که پزشکان انسانی در طول دو سال ویزیت و درمان می‌کنند را درمان کنند.

نقطه قوت شهر بیمارستان مصنوعی در شبیه سازی است. از آنجایی که بیماران، واقعی نیستند و نقش آنها توسط هوش مصنوعی، به طور خاص توسط ChatGPT ۳.۵، ایجاد می‌شود، پزشکان کم‌تجربه یا بی‌تجربه می‌توانند تشخیص و درمان بیماری را بدون خطر انجام دهند. شبیه‌سازی شیوع و کنترل بیماری‌های عفونی در یک منطقه، از دیگر مزایای استفاده از هوش مصنوعی در این بیمارستان است.

این شهر قرار است تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به بهره‌برداری برسد. پژوهشگران می‌گویند که این بیمارستان خدمات مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا، راحت و مقرون به صرفه را برای عموم به ارمغان خواهد آورد.

در خصوص این شهر بیمارستان هوش مصنوعی سوالاتی مطرح است. از جمله اینکه عوامل هوش مصنوعی بر اساس چه داده‌هایی آموزش دیده‌اند؟ و اگر نیاز باشد یک بیمار واقعی اطلاعات پزشکی خود را در هر جایی که قرار است وارد کند(هنوز مکان آن مشخص نیست) آن داده چقدر امن است؟

آیا در این بیمارستان یک جزء سخت افزاری وجود خواهد داشت که بتواند آزمایش‌های دقیق‌تر را انجام دهد؟ و اگر نه، در صورت نیاز، زمانی که بیماران باید به جایی بروند و آزمایشات فیزیکی انجام دهند، آیا استفاده از پزشک هوش مصنوعی همچنان مقرون به صرفه و راحت است؟

سوال دیگر اینکه آیا هوش مصنوعی قادر به تجویز نسخه است؟ اگر چنین است، چگونه از سوء استفاده از نسخه پیشگیری می‌شود؟ این موارد تنها برخی از سوالاتی است که اکنون مطرح است. شش ماه دیگر تا عملیاتی شدن شهر بیمارستان هوش مصنوعی باقی مانده است. با توجه به اینکه ما هنوز مطمئن نیستیم که چرا اصطلاح «شهر» برای این بیمارستان استفاده می‌شود، جزئیات ناگفته بسیاری در مورد این بیمارستان وجود دارد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا