سلامت

تا چند روز بعد از عصب کشی دندان درد دارد

اطلاع رسانی تبلیغاتی

تا چند روز بعد از عصب کشی دندان درد دارد

در مورد دندان های پوسیده، عفونت کرده و خراب شده، عصب کشی دندان به عنوان درمان استاندارد و رایج انجام می شود. در جامعه نگرش نسبت به عصب کشی یک درمان درد آور است که زمان زیادی در کلینیک به طول می انجامد. هرچند خود درمان به دلیل استفاده از مواد بی حسی دردی برای فرد ایجاد نمی کند، اما بعد از آن در یک بازه زمانی کوتاه مدت احتمال وجود درد برای فرد هست. اینکه تا چند روز بعد از عصب کشی دندان درد دارد؟ چه زمانی برای درد دندان عصب کشی شده باید به متخصص مراجعه کنیم و هزینه درمان درد در چه صورت کمتر می شود، از مواردی است که در این مطلب به آنها می پردازیم.

بعد از عصب کشی درد تا چند روز طبیعیست؟

شرایط درد درمان کانال ریشه دندان در افراد مختلف متفاوت است. درصد بالایی از افراد بعد از عصب کشی هیچگونه دردی ندارند و به روال عادی زندگی بر می گردند. برای برخی دیگر ممکن است شدت درد و مدت آن متفاوت باشد. بعد از عصب کشی دندان احساس درد تا 10 روز طبیعی می باشد. در روند دردهای طبیعی معمولا شدت آن کاهشی است و روز به روز کمتر می شود تا به صورت کامل از بین می رود. برای کنترل درد دندان عصب کشی شده، باید داروهای تجویزی متخصص که شامل استامینوفن هم می باشد را به صورت مرتب و دقیق مصرف نمایید.

مراجعه به دندانپزشک برای درد دندان عصب کشی شده

اگر بعد از اتمام 10 روز درد کاهش پیدا نکرده بود نیاز است که به دندانپزشک مراجعه شود. باقی ماندن درد بعد از عصب کشی می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد که عصب کشی ناقص و یا عدم درمان کامل، آسیب شدید به بافت اطراف دندان و ایجاد التهاب از این عوامل می باشد.

عدم مراقبت از محیط دندان و دندان عصب کشی شده نیز می تواند منجر به عفونت شود که یک عامل تشدید کننده درد است و با استفاده از آنتی بیوتیک ها و برطرف کردن عفونت، این نوع درد نیز از بین می رود.

تاکید می شود که در صورت باقی ماندن درد بعد از 10 روز بلافاصله به دندانپزشک خود مراجعه کنید. چرا که اگر بعد از گذشت یک بازه زمانی چند ماهه مراجعه شود، همه مراحل عصب کشی مجدد دندان یا ری اندو را باید طی کنید و هزینه عصب کشی کامل را دوباره پرداخت کنید.

علل درد طبیعی بعد از عصب کشی

تا چند روز بعد از عصب کشی دندان درد دارد

فرآیند عصب کشی در ریشه دندان، بافت لثه، دندان و ناحیه اطراف آن را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب تحریک آنها می گردد. با از بین رفتن اثر بی حسی، فرد درد را احساس می کند که یک امر طبیعی می باشد. دردهای مربوط به فرآیند درمان به مرور کاهش پیدا می کنند. سطح ایمنی افراد، شرایط درمان کانال ریشه دندان، توانایی، تجربه و دانش دندانپزشک، سطح تجهیزات و … می تواند در شدت درد و طول بهبودی آن اثر گذار باشد. توصیه می شود به بهترین متخصص عصب کشی در تهران و یا شهر محل سکونت خود مراجعه کنید تا فرآیند درمان با ایمنی بالاتر و به صورت کامل انجام شود تا با طول دوره درد کمتری همراه شوید.

دلایل رایج ایجاد درد دندان بعد از روت کانال

درمان عصب کشی برای از بین بردن درد دندان انجام می شود، اما همین درمان در مواردی با ایجاد دردهای ثانویه همراه می شود. مهمترین دلایل بوجود آمدن درد بعد از عصب کشی عبارتند از:

  • ایجاد التهاب پس از عصب کشی

از عوامل رایج درد دندان بعد از عصب کشی که به مرور بهبود پیدا می کند التهاب می باشد. التهاب دندانی ناشی از انجام درمان است و متداول می باشد. برای عبور از این درد و بهبودی آن باید زمان بگذرد و به مرور درد ناشی از التهاب بعد از عصب کشی از بین می رود.

  • ایجاد عفونت بعد از عصب کشی

تا چند روز بعد از عصب کشی دندان درد دارد

در طول درمان کانال ریشه دندانپزشک اقدام به برداشتن پالپ عفونی می کند. در یک درمان کامل این عفونت حذف می گردد. در مواردی به دلیل پیچیدگی کانال ریشه دندان و … احتمال باقی ماندن مقداری باکتری عفونی در کانال ریشه وجود دارد. این باکتری ها سبب می شوند که بافت عفونی شکل بگیرد و درد زیادی ایجاد شود. بدن به صورت خود ایمن برای حذف این عفونت اقدام می کند و آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط متخصص نیز برای حذف درد کمک کننده است.

  • باقی ماندن یک کانال ریشه

تعداد کانال های ریشه در دندان های مختلف و همچنین افراد گوناگون، متفاوت است. همین موضوع سبب می شود به دلیل پیچیدگی بعضی کانال ها و عدم مشاهده یک یا چند مورد از آنها، درمان عصب کشی کامل صورت نگیرد. باقی ماندن یک یا چند کانال ریشه که عصب کشی نشده باشند و پالپ عفونی از آنها خارج نشده باشد بعد از درمان نیز با خود درد به همراه دارند. برای برطرف کردن درد نیاز به انجام عصب کشی مجدد می باشد.

  • آسیب دیدن بافت اطراف دندان

برای انجام عصب کشی از ابزار مختلفی استفاده می شود که احتمال ایجاد آسیب به بافت اطراف را افزایش می دهد. فضای کانال ریشه بسیار محدود است و محل دندان نیز اثر گذار است. انتقال باکتری به بافت های اطراف، برخورد ابزار عصب کشی با بافت اطراف دندان و کانال ریشه و … از ایجاد کننده های آسیب بافتی به شمار می روند که بعد از بهبود بافت آسیب دیده درد برطرف می شود.

  • پرکردن های حجیم و بزرگ

فضای خالی ایجاد شده در دندان که شامل قسمت های پوسیده و همچنین کانال ایجاد شده برای عصب کشی است، باید بعد از خارج کردن پالپ عفونی پر شود. اگر حجم مواد زیاد باشد و به اصطلاح پر کردن بزرگ اتفاق بیافتد، هر زمان فرد خوراکی یا غذایی بجود یا در حین حرف زدن، فشار را روی دندان حس می کند و سبب ایجاد درد می شود. برای برطرف کردن این مشکل باید به دندانپزشک مراجعه شود.

چه زمانی دندان عصب کشی شده را روکش کنیم؟

تا چند روز بعد از عصب کشی دندان درد دارد

حتما به این نکته توجه داشته باشید که حداقل یک ماه بعد از عصب کشی، روکش دندان انجام نشود. چرا که اگر به درمان اصلاحی نیاز بود و یا دندانپزشک انجام عصب کشی مجدد را تجویز کرد، فرآیند درمان راحتتر و با هزینه کمتری انجام شود و نیاز نباشد هزینه روکش برای دو بار پرداخت گردد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا