سلامت

پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا/مورد بومی ابتلا در کشور نداریم

معاون وزیر بهداشت عنوان کرد:

معاون بهداشت وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از پیشتازی ایران در منطقه در تشخیص مالاریا خبر داد و گفت: ایران هم راستا با نهضت مبارزه جهانی با مالاریا موفق شده طی ۴ سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ گزارش صفر موارد بومی مالاریا را در کشور گزارش کند، که نشان دهنده پیشرفت قابل توجه برنامه کنترل مالاریا بعد از ۶ دهه مبارزه با بیماری در کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از معاونت بهداشت وزارت بهداشت، حسین فرشیدی افزود: یکی از دستاوردهای خوب ایران، علیرغم سختی‌های همه‌گیری کووید، گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به ویژه سطح تشخیص میکروسکوپی بوده است در حدی که در مدیترانه شرقی به زعم همه کارشناسان بین‌المللی ایران در این زمینه پیشتاز است.

وی ادامه داد: این پیشرفت ها در شرایط سخت سال های اخیر با توجه به تحریم های فلج کننده، محدودیت های دسترسی به اقلام مورد نیاز بهداشتی بین المللی و بار سنگین پاندمی کووید ۱۹ به دست آمده که بدون حمایت سازمان بهداشت جهانی و کمک های تکنیکال و فنی این سازمان، دستیابی به این موفقیت میسر نبوده است.

معاون بهداشت گفت: در کنار این کمک ها تلاش به ویژه در دانشگاه های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی کشور؛ استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان یعنی محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، سبب شده که ما در کنار کشور به شدت آلوده ای مثل پاکستان با تخمین بیش از دو میلیون مورد سالیانه مالاریا ، چنین دستاورد بزرگی داشته باشیم.

عدم ثبت مورد بومی مالاریا طی چهار سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور

وی تصریح کرد: عدم ثبت مورد بومی مالاریا طی چهار سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور/ پیشتازی ایران در منطقه در زمینه مبارزه با مالاریا را نشان میدهد. متاسفانه بدلیل افزایش بار بیماری در سال ۱۴۰۱ بدنبال وقوع سیل در پاکستان نه تنها افزایش بیش از حد تصور موارد وارده مالاریا از پاکستان و افغانستان و به دنبال آن افزایش ریسک برقراری مجدد چرخه انتقال مالاریا در داخل شهرستانهای مرزی استان سیستان – بلوچستان را بشکل قابل توجهی افزایش داده است، که علیرغم عدم مشاهده شواهد اثبات شده مبنی بر برقراری چرخه انتقال محلی مالاریا، سازمان جهانی بهداشت بر موارد اندکی از انتقال بیماری در داخل مرزهای کشور، نظر دارد.

به گفته فرشیدی، باید به این نکته مهم توجه داشت که ایران یک کشور پهناور و بزرگ و قابل قیاس با کشورهایی نظیر امارات و مراکش که در سالهای گذشته و دو کشور آذربایجان و تاجیکستان که سال پیش گواهی حذف مالاریا را دریافت کرده اند ، نیست. ما بیش از ۸۰ میلیون جمعیت داشته و در جوار کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان قرار داریم که آمار بیماری مالاریا در آن ها بیش از خیلی از کشورهای منطقه است.

وی گفت: در دو سال گذشته بعد از نزدیک به۱۰ سال کاهش موارد مالاریا، افزایش مواردی را شاهد بودیم که همه این موارد، موارد وارده از مرزهای جنوب و جنوب شرقی کشور وعمدتا از کشور پاکستان بوده و به هرحال برنامه ما را متاثر خواهد ساخت. نگرانی ما و همکاران این است که موارد وارده از کشورهای افغانستان و پاکستان تبعاتی برای برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا به همراه داشته باشد.

وی افزود:این افراد همگی مسافرت های مرزی به مناطق سیستان بلوچستان به ویژه شهرهای سرباز، چابهار و سراوان داشته اند، و عمدتا مربوط به نیروهای نظامی و انتظامی شاغل در منطقه و کسانی که در امر جابجایی سوخت بین مناطق مرزی ما و پاکستان اشتغال داشته اند، هستند.

فرشیدی تصریح کرد: سال گذشته پرونده موارد مالاریای کشور با حدود ۱۰ هزار مورد بیماری بسته شد که به اعتقاد ما، همه این موارد، اعم از داشتن ملیت ایرانی، افغان یا پاکستانی وارده از خارج از کشور بوده اند. همانطور که ذکر شد ایرانی هایی که از موارد وارده این بیماری را گرفته اند به دلیل شغل حمل سوخت قاچاق در مرزهای جنوب شرقی یا حسب ضرورت های شغلی دیگر در مناطق صفر مرزی مشغول به خدمت بوده یا به آنسوی مرزهای شرقی کشور تردد داشته اند.

وی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با مشارکت نیروهای نظامی و انتظامی ، حمایت مسئولان سیاسی و تلاش پزشکان و کارکنان بخش سلامت، با حساسیت هر چه بیشتر در راستای شناسایی به موقع و درمان فوری و کامل بیماران هشیارانه عمل کرده و افقی روشن برای برنامه مبارزه با مالاریا ترسیم کنیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا