سلامت

شیوع سرطان‌های نادر در آمریکا؛ آیا کووید۱۹ در این زمینه نقشی دارد؟

در پی همه گیری کووید۱۹، موارد ابتلا به سرطان‌های نادر الگویی غیرمعمول داشته است و تعداد زیادی از پزشکان و دانشمندان آمریکایی در حال بررسی این هستند که آیا بین این ویروس و این نوع از سرطان‌ها ارتباطی وجود دارد یا خیر.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، «واشنگتن پست» در گزارشی آورده است گروهی از متخصصان پزشکی پس از این که به این نتیجه رسیدند که شواهدی مبنی بر تشخیص ابتلای بیمارانشان به کووید۱۹ و ابتلا به سرطان وجود دارد، تصمیم گرفتند تا مطالعات تحقیقاتی را راه‌اندازی کنند و داده‌ها را به اشتراک بگذارند.

یک متخصص آمریکایی در این باره گفت: من ۲۳ سال است که کار می کنم و هرگز چنین چیزی ندیده‌ام.

این متخصص که خواستار ایجاد یک ثبت ملی برای تجزیه و تحلیل روندها است، گفت قبلاً داده‌هایی را از ده‌ها بیمار خود جمع‌آوری کرده است که نشان‌دهنده ارتباط احتمالی بین سرطان‌های غیرمعمول و کووید طولانی است.

رئیس تیم تحقیقات بین‌المللی کووید۱۹ گفت: امیدوارم که ما اشتباه کنیم اما متأسفانه همه شواهد ما را به سمت این نتیجه‌گیری سوق می‌دهد.

با این حال، هنوز هیچ داده واقعی یا مطالعات قطعی در مورد اینکه آیا کووید واقعاً در افزایش موارد سرطان نقش داشته است یا خیر، وجود ندارد.

در حالی که از زمان شیوع کووید۱۹ موارد ابتلا به سرطان های تهاجمی در آمریکا افزایش یافته است، برخی از کارشناسان پزشکی این روند را ناشی از ایجاد اختلالات در روند مراقبت‌های بهداشتی و درمانی می‌دانند.

با این حال، پزشکان مستقر در ایالات متحده از دولت فدرال می‌خواهند که تحقیقات را در اولویت قرار دهد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به‌ طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا