دانش و فناوری

آمریکا از تجاری‌‌سازی پروژه مشهور «همجوشی هسته‌ای» رونمایی خواهد کرد

جان کری، فرستاده ویژه ایالات‌ متحده در مبارزه با تغییرات اقلیمی، روز دوشنبه در آستانه اجلاس کوپ ۲۸ از شهر بوستون بخشی از این طرح را به جهانیان معرفی می‌کند. 

تولید انرژی از طریق همجوشی هسته‌ای نسبت به تولید برق در نیروگاه‌های هسته‌ای کلاسیک دارای مزیت‌های بیشتری است. 

در حالی که بزرگ‌ترین نگرانی مخالفان انرژی هسته‌ای مسئله انهدام میلیون‌ها تن زباله‌ هسته‌ای روی کره زمین و آثار مخرب آن بر محیط زیست و گرم‌ شدن کره زمین است، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های همجوشی هسته‌ای تولید زباله‌های رادیواکتیو به میزان بسیار ناچیز است.

حامیان انرژی همجوشی هسته‌ای همچنین ادعا می‌کنند که تولید آن بسیار ارزان‌تر از انرژی‌های فسیلی و خورشیدی و بادی خواهد بود.

همجوشی هسته‌ای همان فرایندی است که خورشید و دیگر ستارگان کهکشان راه شیری از آن برای تولید نیرو و الکتریسیته استفاده می‌کنند. 

در ماه اوت گذشته، دانشمندان با استفاده از پرتوهای لیزر در یک آزمایشگاه دولتی در ایالت کالیفرنیا، یک فرایند همجوشی «اشتعالی» ایجاد کردند.

جان کری نزدیک ۱۰ سال است که با چندین دانشمند هسته‌ای آمریکایی روی فرایند تولید انرژی از طریق همجوشی هسته‌ای کار می‌کند. او روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «در کوپ ۲۸ دبی، در مورد دیدگاه ایالات متحده برای مشارکت‌های بین‌المللی به منظور تولید انرژی همجوشی هسته‌ای نکات زیادی برای گفتن خواهم داشت.»

کری افزود که دهه‌ها سرمایه‌گذاری دولت ایالات‌ متحده همجوشی را امروز از مرحله آزمایشی به یک «راه‌حل نوظهور مبارزه با تغییرات اقلیمی» بدل کرده‌ است.

هم‌زمان، برخی دانشمندان می‌گویند تولید انرژی با فرایند همجوشی بسیار گران است و توسعه آن برای کمک به مبارزه با تغییرات اقلیمی در آینده «روندی طولانی‌مدت» خواهد بود. 

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا