دانش و فناوری

استقبال پایین شرکت‌های دانش‌بنیان از تسهیلات 500 میلیون تومانی


با گذشت حدود 6 ماه از تفاهم معاونت علمی و فناوری با بانک قرض‌الحسنه مهر برای پرداخت 1000 فقره وام 500 میلیون تومانی به دانش‌بنیان‌ها، تنها 70 نفر از بانوان فناور برای دریافت این وام اقدام کرده‌اند.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، در آذرماه سال گذشته، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردند. بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد که بانک قرض‌الحسنه مهر، مبلغ 500 میلیارد تومان برای به صورت وام برای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا کند.

بنا بر این تفاهم، مقرر شد که حداکثر ۱۰۰۰ فقره وام اشخاص حقوقی به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شود. مبلغ این وام‌ها، 500 میلیون تومان و مدت بازپرداخت آن نیز 24 ماه (دو سال) اعلام شد.

معرفی این شرکت‌ها نیز بر عهده معاونت علمی و فناوری و یا صندوق توسعه فناوری‌های نوین گذاشته شد و مقرر شد که ۲۰۰ فقره از این وام‌ها، به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در پارک فناوری پردیس و ۸۰۰ فقره دیگر به شرکت‌های برتر مستقر در پارک‌های علم و فناوری در سراسر کشور اختصاص یابد.

با گذشت حدود 6 ماه از امضای این تفاهم‌نامه، به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در دیدار با نخبگان، کمتر از ۷۰ شرکت برای گرفتن این وام درخواست دادند. او همچنین از اختصاص بالای ۹۰ درصد حمایت‌ها به تنها ۱۰ درصد از شرکت‌ها خبر داد و به ضعف معاونت در سیستم اطلاع‌رسانی خدمات و امکانات اشاره کرد.

به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی انجام شده برای تأمین مالی 1000 شرکتی که قرار بود از طریق وام 500 میلیون تومانی صورت بگیرد، به خوبی محقق نشده است و یا به دلیل شرایط و ضوابط دریافت، با استقبالی از شرکت‌های دانش‌بنیان مواجه نشده است.

به اعتقاد روح‌الله دهقانی، به دلیل وجود سامانه اطلاع‌رسانی مناسب در معاونت علمی و فناوری، همه شرکت‌ها به خوبی از حمایت‌ها و تسهیلات این معاونت مطلع نمی‌شوند و این امر باعث ناعدالتی در توزیع و اختصاص تسهیلات می‌شود.

از طرفی، اعلام اختصاص 67 فقره از این وام‌ها برای بانوان فناور حاضر در یک نمایشگاه که در اوایل بهمن‌ماه سال گذشته برگزار شد، نشان می‌دهد که متقاضیان دریافت این وام‌ها از بانوان فناور و دارای شرکت دانش‌بنیان بوده‌اند.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا