دانش و فناوری

اولویت‌ها و رویکردهای آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

ایسنا/خراسان رضوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ۵ اولویت آموزشی این وزارتخانه را تشریح کرد.

محمدعلی زلفی‌گل در اختتامیه پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور که امروز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به قرار دادن ۵ اولویت آموزشی در دوره‌ وزارت خود اظهار کرد: در این دوره ۵ اولویت برای آموزش قرار دادیم. اولویت اول مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری است. اینکه چه کنیم تا دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و اساتید ما علمی باشند و از محققان ما به عنوان مرجع بین‌المللی استفاده شده و دانشجویان و اساتید خارجی به منظور تحصیل و تحقیق به کشور ما مراجعه کنند.
وی افزود: در حال حاضر ۳۵ درصد از تولیدات علمی کشور با مشارکت بین‌المللی صورت می‌گیرد. همچنین در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۶ هزار سند علمی بین‌المللی در اسکوپوس منتشره شده که ۳۵ درصد از این تعداد با مشارکت بین‌المللی بوده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره بر اولویت‌های دیگر عنوان کرد: اولویت دوم آموزش، پژوهش و برون‌داد هدفمند و اولویت سوم نیز نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری است. نوآوری فرهنگی یعنی ما رویش، پالایش و پیرایش فرهنگی به ویژه فرهنگ دانشگاهی را انجام دهیم، به گونه‌ای که میزان بهره‌وری در سیستم آموزشی و پژوهشی کشور افزایش پیدا کند. ضمن اینکه علم و فناوری نوین همراه با خود فرهنگ جدیدی به وجود خواهد آورد. همچنین فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید نشان دهنده تغییر اقلیم فرهنگی است.
زلفی‌گل خاطرنشان کرد: اولویت چهارم شاگرد، فن‌آور و نوآور پروری است. اینکه چه کنیم تا اساتید و دانشگاه‌های ما نسل عالم‌تر، داناتر، با اخلاق‌تر و باتقواتر از خودشان را تربیت و تحویل جامعه دهند. آخرین اولویت نیز تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش است؛ همانطور که بسیاری از رشته‌های علوم انسانی خدمت جدیدی را به جامعه ارائه می‌کنند. منظور از ثروت نیز تنها مادیات نیست و سرمایه انسانی بزرگترین دستاورد دانشگاه‌های ما است.
وی تصریح کرد: شیوه عملکرد در حوزه آموزشی و پژوهشی اختلاف جدی دارد. در حوزه پژوهشی باید ترغیبی، تشویقی و حمایتی و در حوزه آموزشی طبق قوانین و مقررات عمل کرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به موضوع اقلیم آموزشی گفت: اقلیم آموزشی شامل سه رکن اساسی یاددهنده یا استاد، یادگیرنده یا دانشجو و محتوای درسی است. اگر می‌خواهیم تحولی به معنای واقعی کلمه ایجاد کنیم باید به هر سه این رکن‌ها توجه داشته باشیم. برنامه‌ریزی ما برای رکن اول یعنی یاددهنده این است که برای اساتید تازه استخدام شده شرایطی ایجاد شود که دوره آموزش منش استادی را دیده باشند، زیرا استاد بودن یک تخصص است. زلفی‌گل تاکید کرد: نخبگان ما ابتدا دانشگاه و سپس استاد خود را انتخاب می‌کنند. اما اگر بتوانیم از طریق سازمان سنجش شرایطی را برای دانشجویانی با رتبه بالا فراهم کنیم تا قدرت انتخاب اساتید خود را داشته باشند، عدالت آموزشی برقرار خواهد شد. خبر تکمیل می‌شود…

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا