دانش و فناوری

بارگذاری ۵۰۰ نیاز جامعه در سامانه «نان»

ایسنا/کرمان معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای ارتباط فناوری‌ها با نظام مسائل جامعه، سامانه «نان»(سامانه نظام ایده‌ها و نیازها) را ایجاد کردیم که تاکنون حدود ۵۰۰ نیاز جامعه بارگذاری شده که وظیفه آن این است که نیازهای جامعه، صنعت حتی بخش خصوصی را احصاء و بارگذاری کند.

مرتضی فرخی پیش از ظهر امروز ۴ شهریورماه در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان رفسنجان در دانشگاه ولی‌عصر(عج) اظهار کرد: انصافا لذت بردم و چنین تصوری از مجموعه دانشگاهی رفسنجان با این تعداد شرکت فناور نداشتم و از تلاشی که انجام گرفته قدردانی می‌کنم و امیدواریم شاهد پیشرفت‌های بیشتری باشیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته دغدغه وزیر علوم برای تدوین برنامه تحولی دولت در حوزه آموزش عالی، پیدا کردن خلأهای جامعه دانشگاهی در عصر حاضر بود، افزود: یکی از معضلات اصلی این بود که حضوری در عرصه مسائل اجتماعی نداشتند لذا بر اساس اسناد بالادستی خصوصا سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها، برنامه‌ای که در همین رابطه با مشورت اکثریت نخبگان دلسوز جامعه داشتیم.

وی ادامه داد: تلاش بر این شد که حرکت و جهت‌گیری به همین سمت باشد، که در ابتدای اعلام برنامه وزیر ایجاد معاونت فناوری وزارت علوم بود این موضوع قبل از نام‌گذاری مقام معظم رهبری در بحث سال صورت گرفت و برنامه‌ای که در وزارت علوم اتفاق افتاد با بازنگری ساختار سازمانی وزارتخانه تلاش شده این خلأ پر شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم خاطرنشان کرد: برای ارتباط فناوری‌ها با نظام مسائل جامعه، سامانه «نان»(سامانه نظام ایده‌ها و نیازها) را ایجاد کردیم که تاکنون حدود ۵۰۰ نیاز جامعه بارگذاری شده که وظیفه آن این است که نیازهای جامعه، صنعت حتی بخش خصوصی را احصاء و بارگذاری کند که اساتید با مراجعه به این سامانه  پروژه‌های خود را در رابطه با این نیازها تعریف کنند.

فرخی با اشاره به این موضوع که وزارت علوم برای اولین‌بار در عمر خود مرکز علوم انسانی و علوم قرآنی را تأسیس کرد، گفت: تلاش می‌شود علاوه بر توجه به دانش بومی در حوزه علوم انسانی که سال‌ها مغفول مانده و مورد گلایه مقام رهبری نیز بود، توجه ویژه شود و تلاش دارند با بازنگری برنامه‌های قبلی سیاست‌گذاری جدید و نقشه راه جدید در بحث رفع خلأها در حوزه این علوم انجام شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم تصریح کرد: در حوزه فناوری و دانش بنیان بعد از ۱۱ سال شورای عتف با حضور ریاست جمهوری برگزار و چهار مصوبه که هفته گذشته ابلاغ شد، داشت که امیدواریم بیشترین برکات را در رفع موانع حوزه ورود به عرصه دانش‌بنیان و موضوعات تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان را داشته باشد و در این حوزه ایجاد صندوق شورای عتف از ابتکاراتی بود که امسال موفق شدیم مجوز آن را اخذ و مصوبه آن را بگیریم و بودجه حداقلی برای سال اول پیش‌بینی شده است.

فرخی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مجموعه دانشگاه رفسنجان تلاش مجموعه‌های دانشگاهی هنوز آن‌طور که بایسته باشد، منجر به حل مسأله اجتماعی نشده است، روسای جدید مأموریت دارند در منطقه جغرافیایی خودشان اعم از استان و شهرستان در سال اول ریاست خود حداقل یک مسأله اصلی را شناسایی و با کمک مجموعه‌های فناور و دانش‌بنیان حل کنند که لازمه آن همکاری تنگاتنگ دانشگاه و مسؤولان استانی و منطقه‌ای است و از این ظرفیت که در شهرستان وجود دارد مسائل اصلی شهرستان را احصاء و در پی حل آن اقدام شود.

به گفته وی، در دهه چهارم انقلاب هستیم و چهار دهه آموزش در دانشگاه‌های ما به هسته‌های فناور و مراکز شتاب‌دهنده منتج شده است که باید در زمینه حضور در اجتماع و حل مسائل اجتماعی و صنعتی موثر باشند.

معاون وزیر علوم همچنین گفت: در بحث کمبود فضای فیزیکی طرح پیشنهادی دانشگاه با کمک همراهی مجوعه‌های استانی و حامی از جمله شرکت مس ارائه شود که ما تلاش می‌کنیم با هماهنگی و هم‌افزایی در مجموعه ستاد وزارت علوم کمک کنیم که این مشکل حل شود.

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا