دانش و فناوری

بسته ویژه حمایت از «دانش بنیان‌های محرومیت زدا» تدوین شد

در قالب برنامه ملی آبادیران؛

بسته‌ حمایتی برنامه ملی آبادیران برای حمایت از شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور فعال در عرصه آبادانی و پیشرفت تدوین شد و نهادهای دولتی و غیردولتی تسهیلاتی را به شرکت ها ارائه می دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه ملی «آبادیران» با شعار نوآوری برای آبادانی با هدف پیشرفت و آبادانی کشور به دنبال «رفع چالش های مناطق محروم و روستایی»، «ایجاد اشتغال پایدار» و «توسعه زنجیره ارزش ظرفیت‌های بومی مناطق کمتر برخوردار» با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و سایر ارکان زیست بوم نوآوری و فناوری در حال اجرا است.

در این برنامه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در همکاری با همه نهادهای دولتی و غیر دولتی فعال در آبادانی و پیشرفت ایران همچون بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، کمیته امداد امام خمینی (ره) و… توانمندسازی و ارتقای مناطق کمتر برخوردار با استفاده از دانش، فناوری و نوآوری را دنبال می کند.

در راستای این برنامه و به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور فعال در عرصه آبادانی و پیشرفت، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به همراه بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام خمینی، بنیاد برکت، شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج، صندوق پژوهش و فناوری نوآوری اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور، جهاد دانشگاهی و بنیاد علم ایران، صندوق نوآوری و شکوفایی و … بسته های حمایتی جداگانه ای را تدوین کرده اند.

بسته‌های حمایتی برنامه ملی آبادیران در سه بخشِ حمایت از حضور شرکت های دانش بنیان خلاق و فناور، حمایت از شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور فعال در عرصه آبادانی و پیشرفت فناورانه و حمایت از اساتید، نخبگان و پژوهشگران طبقه بندی شده است.

جزییات تعدادی از بسته های حمایتی برنامه ملی آبادیران ویژه فعالان آبادانی و پیشرفت فناورانه به شرح زیر است؛

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق خط اعتباری ویژه به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال با همکاری صندوق های پژوهش و فناوری منتخب برای ارائه تسهیلات به طرح های توسعه شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور حاضر در نمایشگاه ملی آبادیران در نظر گرفته است.

ارائه تسهیلات با همکاری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با سود ۱۲ درصد دوره تنفس ۳ ماهه و دوره بازپرداخت ۲۴ ماهه، ارائه تسهیلات با همکاری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با سود ۴ درصد دوره تنفس ۳ ماهه و دوره بازپرداخت ۲۴ ماهه و ارائه تسهیلات با همکاری صندوق پژوهش و فناوری صنایع معدنی با سود ۴ درصد دوره تنفس ۶ ماهه و دوره بازپرداخت ۳۰ ماهه از جمله این حمایت ها به شمار می رود.

تسهیل در دریافت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه

پرونده شرکت هایی که پروژه های تحقیق و توسعه مرتبط با مناطق کمتر برخوردار و در راستای آبادانی و پیشرفت فناورانه دارند با تایید دبیرخانه ملی آبادیران به صورت ویژه توسط معاونت توسعه شرکت های دانش بنیان بررسی خواهد شد.

افزایش ظرفیت پروژه های جایگزین خدمت در شرکت های مناطق محروم

افزایش ظرفیت سربازان امریه نظام وظیفه در شرکت های دانش بنیان، افزایش ظرفیت پروژه های جایگزین خدمت در شرکت های دانش بنیان، افزایش حمایت های شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی و افزایش حمایت های خدمات توانمندسازی از دیگر تسهیلات ارائه شده توسط معاونت توسعه شرکت های دانش بنیان معاونت علمی به شمار می رود که با دو شرط به شرکت ها تخصیص می یابد؛ نخست اینکه فعالیت آن ها مرتبط با آبادانی و پیشرفت فناورانه باشد و دوم اینکه در مناطق محروم مستقر باشند.

ارائه تسهیلات ارزان قیمت تا ۳ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات فناورانه

کمیته امداد امام خمینی (ره) یکی دیگر از نهادهای همکار در پروژه آبادیران است که یک بسته حمایتی با ۶ سرفصل تدوین کرده است. سرفصل اول ارائه بسته تشویقی کارفرمایی نام دارد که در این بخش تسهیلات ارزان قیمت تا سقف ۳ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات فناورانه و خدمات از شرکت های دانش بنیان، فناور و خلاق به منظور ایجاد اشتغال به مجریان طرح های اشتغال مورد حمایت و راهبران شغلی کمیته امداد امام خمینی (ره) ارائه می شود.

ارائه تسهیلات برای حل آسیب های اجتماعی در مناطق کم برخوردار

سرفصل دوم حمایت از توسعه طرح های محرومیت زدا و نوآوری اجتماعی عنوان شده که براساس آن تسهیلات لیزینگ با نرخ ترجیحی برای خرید محصولات، تجهیزات و خدمات از شرکت های دانش بنیان به مجریان طرح های اشتغال مورد حمایت و راهبران شغلی کمیته امداد امام خمینی (ره) به منظور راه اندازی و توسعه مشاغل خرد و خانگی پرداخت می شود.

سرفصل سوم تسهیلات خرید محصولات و خدمات راه اندازی کسب و کارهای کوچک مقیاس اعلام شده است و در این بخش تسهیلات ارزان قیمت به شرکت های فعال در حوزه نوآوری اجتماعی برای حل آسیب های اجتماعی در مناطق کمتر برخوردار به عنوان سرمایه در گردش تا سقف ۱۰ میلیارد ریال با کارمزد ۵ درصد در چارچوب ضوابط صندوق پژوهش و نوآوری اجتماعی اعطا می شود.

اعطای تسهیلات تا ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیونی برای خرید ماشین آلات ساخت داخل

تسهیلات خرید تجهیزات و ماشین آلات ساخت داخل شامل پرداخت تسهیلات قرض الحسنه تا سقف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و حق بیمه سهم کارفرما تا سقف مبلغ ۲۳ درصد حداقل دستمزد و ارائه تسهیلات ارزان قیمت تا سقف ۹۰ درصد قیمت محصول از طریق صندوق پژوهش و فناوری صنعت ماشین سازی به متقاضیان طرح های خوداشتغالی، راهبران شغلی و کارفرمایان معرفی شده از سوی کمیته امداد به منظور خرید ماشین آلات ساخت داخل از شرکت های دانش بنیان از دیگر حمایت های کمیته امداد از دانش بنیان های فعال در عرصه آبادانی و پیشرفت اعلام شده است.

حمایت از پروژه های فناوری‌های آموزشی در مناطق هدف بنیاد مستضعفان

بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در حمایت از شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور فعال در عرصه آبادانی و پیشرفت اعلام کرده است که از پروژه های حوزه فناوری های آموزشی و صنایع خلاق برای طرح هایی که در مناطق هدف بنیاد مستضعفان اجرا شود یا به صورت عمومی مورد تأیید مؤسسه توسعه آموزشی پژوهشی سینا قرار گیرد، حمایت می‌کند؛ پرداخت ۱۰۰ درصد هزینه پروژه طرح های تا سقف ۴ میلیارد ریال، پرداخت حداقل ۶۰ درصد هزینه پروژه طرح های ۴ تا ۱۰ میلیارد ریال و پرداخت حداقل ۴۰ درصد هزینه پروژه طرح های ۱۰ تا ۳۰ میلیارد ریال ذیل این حمایت قرار دارد.

پرداخت ۹۰ درصد هزینه پروژه طرح‌های ۳۰ تا ۷۰ میلیارد ریالی

پرداخت تمام هزینه های پروژه های مناطق هدف بنیاد مستضعفان یکی دیگر از تسهیلات ارائه شده از سوی بنیاد به شمار می رود. سومین مدل حمایتی بنیاد عبارت است از حمایت از پروژه های حوزه فناوری و نوآوری های اجتماعی برای طرح هایی که در مناطق هدف بنیاد مستضعفان اجرا می شود یا به صورت عمومی مورد تایید موسسه تحقیق و توسعه دانشمند قرار گیرد که ذیل این حمایت، ۷۰ درصد هزینه پروژه طرح های تا سقف ۱۰ میلیارد ریال، ۸۰ درصد هزینه پروژه طرح های ۱۰ تا ۳۰ میلیارد ریال و تا ۹۰ درصد هزینه پروژه طرح های ۳۰ تا ۷۰ میلیارد ریال پرداخت می شود.

پرداخت هزینه پروژه های فناورانه ۶ استان کمتر برخوردار

همچنین مقرر شده تمامی هزینه های طرح هایی که در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان، ایلام، کرمان و هرمزگان قابلیت به کارگیری داشته و مورد تایید موسسه تحقیق و توسعه دانشمند باشد، پرداخت شود.

حمایت از کسب و کارهای خرد نوآورانه در جهت محرومیت زدایی

حمایت از طرح های کارفرمایی (حقیقی و حقوقی) تا سقف ۴۰ میلیارد ریال، حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان یا دانش محور به صورت تسهیلات تا سقف ۵ میلیارد ریال، حمایت از کسب و کارهای خرد نوآورانه در جهت محرومیت زدایی و توسعه مناطق کم برخوردار به صورت تسهیلات تا سقف ۵ میلیارد ریال از دیگر حمایت های بنیاد مستضعفان به شمار می آید.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا