دانش و فناوری

بلاتکلیفی دانشجویان غیربومی زیر سایه کمبود خوابگاه و گرانی مسکن در همدان

ایسنا/همدان خوابگاه و مسائل رفاهی همواره یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان غیربومی ساکن در سراهای دانشجویی و خانواده‌های آن‌هاست و اسکان دانشجوی در سراهای دانشجویی ملکی دانشگاه، تا حدودی خیال والدین را نسبت به نگرانی از وضعیت فرزندشان، راحت می‌کند.

دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های غرب کشور از نعمت خوابگاه‌های ملکی برخوردار است اما امکانات موجود، پاسخگوی حجم زیاد تقاضا برای اسکان دانشجویان را پاسخگو نیست.
یکی از سیاست‌های دانشگاه بوعلی‌سینا برای حل این مسئله، عدم اسکان دانشجویان پسر پس از سه سال در سراهای دانشجویی است یعنی دانشجویان پسر پس از ترم شش، نمی‌توانند از امکانات سراهای دانشجویی ملکی دانشگاه استفاده کنند.
برخی متقاضیان در تکمیل ظرفیت خوابگاه‌ها اسکان داده می‌شوند و مابقی به خوابگاه‌های خصوصی می‌روند یا از خانه‌های دانشجویی استفاده می‌کنند.
دانشجویان پسر ورودی سال ۹۸ دانشگاه بوعلی‌سینا حال با معضل بزرگی تحت عنوان نبود خوابگاه خودگردان و افزایش سرسام‌آور هزینه اجاره در همدان مواجه هستند.
تعدادی از دانشجویان پسر غیربومی ورودی سال ۹۸ به ایسنا اعلام کردند که دانشگاه در نیم سال اول ۱۴۰۱  از اعطای خوابگاه به دانشجویان پسر ورودی ۹۸ خودداری کرده است. از طرفی با توجه به نبود خوابگاه‌های خودگردان و تغییر کاربری آنان در سال‌های شیوع کرونا و مجازی بودن دانشگاه‌ها، دانشجویان با مشکل اسکان مواجه هستند و موضوع مهم‌تر، مسئله اجاره‌بهای بسیار بالا در همدان است که بارها در صحبت‌های مسئولان استانی و نمایندگان مجلس، بیان شده و همین مشکل باعث شده تا دانشجویان نتوانند از پس پرداخت هزینه‌ی اجاره بها بر بیایند.
دکتر مهرداد عنبریان، معاون امور دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما در ابتدا وظیفه داریم تا دانشجویانی که طبق قانون باید در سراهای دانشجویی اسکان بدهیم را سامان‌دهی کنیم‌.
عنبریان تصریح کرد: مشکل دانشجوی ما، مشکل ما هم است و به دنبال حل مسئله اسکان دانشجویان هستیم.
وی ادامه داد: من وظیفه خودم می‌دانم که به همه خوابگاه بدهم اما امکان این کار وجود ندارد و برای حل این مشکل، فراخوانی برای همکاری با خوابگاه‌های خصوصی منتشر کردیم.
معاون امور دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا مطرح کرد: تعرفه خوابگاه‌های خصوصی مشخص شده و متقاصیان می‌توانند برای کسب مجوز، درخواست بدهند تا بتوانیم تعدادی از دانشجویان را در این خوابگاه‌ها اسکان دهیم.
عنبریان خاطرنشان کرد: پس از تکمیل ثبت‌نام رزرو خوابگاه توسط دانشجویان و همچنین در نظر گرفتن بخشی از ظرفیت برای دانشجویان ورودی ۱۴۰۱، دانشجویان پسر ورودی ۹۸ نیز در خوابگاه، اسکان داده می‌شوند.
وی در پایان تاکید کرد: من در جناح دانشجویان و کنار آن‌ها هستم تا مشکل را حل کنیم و تا هفته آینده نتایج اقدامات ما برای همکاری با خوابگاه‌های خودگردان مشخص خواهد شد.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا