دانش و فناوری

ترمزی برای توقف روند افزایش قیمت خودرو وجود ندارد

اگرچه وزیر صمت وعده کاهش قیمت خودرو را داده بود، اما حالا هم زمزمه افزایش قیمت رسمی خودرو به گوش می‌رسد و هم قیمت خودرو در بازار آزاد افزایش داشته به گونه‌ای که قیمت برخی از خودروها ظرف یک ماه بیش از 40 میلیون گرانتر شده است و با توجه به لغو موضوع واردات خودرو و عدم رفع تحریم ها، ترمزی نیز برای متوقف کردن این روند افزایشی وجود ندارد.
بازار خودرو طی یک ماه گذشته بیش از هر زمان دیگری دچار نوسان و افزایش قیمت شده است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفته گذشته، قیمت پراید ۱۱۱ معادل ۱۹۸ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۷۸ میلیون تومان، قیمت تیبا هاچ بک معادل ۱۹۸ میلیون تومان، تیبا صندوق دار معادل ۱۹۰ میلیون تومان، ساینا پلاس دنده‌ای معادل ۲۲۸ میلیون تومان، کوییک دنده‌ای معادل ۲۴۲ میلیون تومان و کوییک اتوماتیک پلاس معادل ۲۹۶ میلیون تومان در بازار آزاد قیمت خورده‌اند.
همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۲۹۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۳۴۲ میلیون تومان، پژو پارس ساده معادل ۳۰۸ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ SLX معادل ۳۲۵ میلیون تومان، دنا معمولی معادل ۳۸۵ میلیون تومان، رانا پلاس معادل ۲۹۵ میلیون تومان و سمند LX ساده معادل ۲۸۳ میلیون تومان در بازار آزاد قیمت خورده‌اند.
به نظر نمی‌رسد کاهش قیمتی در راه باشد. تا دولت به دنبال چاره‌ای برای حل این مشکل نباشد قیمت‌ها افزایشی خواهد بود. هیچ اقدامی نیز در این رابطه از طرف دولت صورت نگرفته است.
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران اعلام کرده است: «تأثیر صحبت‌های مسئولان بر بازار خودرو غیر قابل انکار است؛ بازار دائم در حال دریافت فرکانس‌های مثبت و منفی بوده و هر بار که خبری منتشر می‌شود بازار به همان نسبت واکنش مثبت یا منفی نشان می‌دهد.»
وی در ادامه گفت: «زمانی که اعلام شد واردات انجام نخواهد شد افسار قیمت‌ها که پیش از این به دلیل عرضه کم پاره شده بود، کاملاً از کنترل خارج شد و طی یک ماه قیمت خودروی نو و کارکرده به صورت میانگین بین ۱۰ تا ۱۳ درصد افزایش یافت؛ به عنوان نمونه قیمت خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که پیش از این ۲۶۲ میلیون تومان بود به حدود ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.»
موتمنی با اشاره به عرضه قطره چکانی خودرو به بازار، تصریح کرد: «طی سه سال گذشته عرضه خودرو هرگز پاسخگوی تقاضا نبوده است. آن‌طور که وزارت صمت اعلام کرده میزان نیاز بازار بین یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی ۳ سال گذشته ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه شده در حالی که اگر قرار بود مطابق با نیاز بازار خودرو عرضه شود باید ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو روانه بازار می‌شد؛ یعنی طی ۳ سال گذشته ۳۵ تا ۴۰ درصد از نیاز بازار بی پاسخ مانده است.»
وی گفت: «همین مساله، اصلی ترین عامل برای افزایش قیمت خودرو در بازار است. در حال حاضر یک فاصله قیمتی ۱۰۰ درصدی بین کارخانه و بازار ایجاد شده است؛ به عنوان نمونه خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در کارخانه ۱۴۹ میلیون تومان قیمت دارد، در کارخانه به حدود ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.»
آنچه واضح است اینکه، در حال حاضر مشتری چندانی در بازار نیست اما قیمتهای اعلامی از سوی فروشندگان بالاست زیرا می‌دانند که شرکت‌ها نمی‌توانند نیاز بازار را تأمین کنند و واردات هم معلوم نیست چه زمانی آزاد شود.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا