دانش و فناوری

ترویج فرهنگ و هنر اسلامی و مقابله با غرب‌زدگی از رسالت‌های جهاددانشگاهی

ایسنا/همدان نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی ترویج فرهنگ و هنر اسلامی و مقابله با غرب زدگی را از رسالت های جهاددانشگاهی دانست و گفت: گستردگی و تنوع وظایفی که جهاددانشگاهی دارد، متناسب با جایگاه آن بوده و در این وظیفه خطیر خود به خوبی و موفق عمل کرده است.

کیومرث سرمدی‌واله در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از وظایفی که برای جهاددانشگاهی تعریف شده ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاهی و افراد پژوهشگر و اهل علم و دانش بوده و می‌تواند در زمینه حرکت‌های مراکز دانش بنیان نقش بسیار مهمی در حمایت از این مراکز به لحاظ ایجاد پشتوانه های علمی، تحقیقاتی و عملیاتی داشته باشد.
وی با بیان اینکه بنیانگذار نهادهای علمی چون جهاددانشگاهی را در کشور امام راحل و حمایت مقام معظم رهبری می‌دانیم، افزود: در عصر و دوره ای که عصر جهش علمی و کانون های دانش بنیان است، کشورهایی که از قافله علم و تکنولوژی عقب هستند، اگر بخواهند به شیوه سنتی عمل کنند دچار مشکلات و عقب ماندگی های حاد می‌شوند پس نقش جهاددانشگاهی در ایجاد فضای علمی، فضایی که ماحصل آن ارتباط با دانشگاه و برون رفت آن از مشکلات و نیز عملیات و فعالیت در حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی باشد، طبیعتاً نقش بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.
سرمدی‌واله در ادامه ترویج فرهنگ و هنر اسلامی و مقابله با غرب زدگی را از دیگر رسالت های جهاددانشگاهی دانست و بیان کرد: جهاددانشگاهی یک نهاد انقلابی و از برکات مهم انقلاب اسلامی است که حضور نیروهای متعهد و متخصص را از شاخصه های این نهاد می توان عنوان کرد.
نماینده مردم اسدآباد در خانه ملت بیان کرد: تبلیغ و ترویج فرهنگ هنر اسلامی به ویژه در بین جوانان و نوجوانان، دانشجویان و دانش‌آموزان به منظور مقابله با غرب زدگی و انحراف در چارچوب سیاست‌های فرهنگی جهاددانشگاهی از نقش بسیار مؤثری برخوردار است.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی دارای تشکیلاتی به منظور تألیف و انتشار کتاب‌های متعدد بوده که این کتاب‌ ‌ها معمولاً نشریاتی هستند که نتایج تحقیقات علمی ومقالات معتبر در آن آمده است، خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی حتی در پیگیری طرح‌های تحقیقاتی تا پایان مرحله صنعتی و نیمه صنعتی شدن و حمایت و تشویق و جذب دانشجویان و پژوهشگران جوان و مستعد و ایجاد شرایط مناسب که زمینه را برای فعالیت های علمی و پژوهشی آنها فراهم سازد، از نقش مؤثری برخوردار است.
سرمدی‌واله تصریح کرد: گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه علمی و استعدادها به منظور نیل به خودکفایی در جامعه، توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با دانشگاه‌ها و حتی سایر مراجع و نهادهای فرهنگی و گسترش طرح‌های کاربردی از جمله اهداف جهاددانشگاهی بوده که گسترش طرح‌های کاربردی از طریق پیوندی که با مراکز علمی و تحقیقاتی دارد منجر به کلاس های پژوهشی شده و در عمل از آن استفاده می‌شود.
وی با اشاره به نقش مهم جهاددانشگاهی در تبدیل علم و فناوری به ثروت و تجاری سازی ایده های دانشگاه ها ادامه داد: جهاددانشگاهی با تعریف طرح های مختلف در زمینه های گوناگون و با تربیت نیروهای متخصص و متعهد منجر به رشد و توسعه کشور بوده و هست و تعریف برنامه های مختلف در زمینه های مختلف فرهنگی، پژوهشی و آموزشی توسط این نهاد انقلابی همواره ضرورت دارد.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس با اشاره به موفقیت های روزافزون جهاددانشگاهی در عرصه های مختلف چون عرصه پزشکی، صنعتی و علوم انسانی و اقتصاد دانش بنیان یادآور شد: تربیت دانشجویان و جوانان علاقمند به کار و استقلال کشور و ارائه‌ تجربیات و دانش لازم در زمینه حضور در تولید و ایجاد رونق اقتصاد در دانش بنیان‌ها و اشتغال نقش بسزایی در کاهش واردات و افزایش صادرات داشته که در این راستا جهاددانشگاهی با روحیه جهادی خود می تواند همچنان خوش بدرخشد.
وی یکی از نیازهای اصلی و اساسی کشور را تولید دانش فنی در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تولیدی دانست و اظهار کرد: بهره‌مندی جهاددانشگاهی از امکانات و تجهیزات به‌روز و همچنین در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و مجرب در این زمینه گامی اساسی در ایجاد انگیزه برای جوانان در راستای تلاش و کار برای پویایی و خودکفایی ایران اسلامی است.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا