دانش و فناوری

تغییرات سبک زندگی ممکن است روند آلزایمر را آهسته‌تر کند

محققان در مجله Alzheimer’s Research and Therapy در 7 ژوئن گزارش دادند که حدود 71 درصد از بیمارانی که غذای سالم می‌خوردند، به طور منظم ورزش می‌کردند و مدیریت استرس داشتند، علائم زوال عقل آنها یا ثابت می‌ماند یا بدون استفاده از هیچ دارویی بهبود می‌یافت. نتایج نشان می‌دهد که در مقایسه، حدود 68 درصد از بیماران در گروه کنترل بدون این تغییرات سبک زندگی، بدتر شدن علائم را تجربه کردند.

به گزارش ایتنا، محققان همچنین دریافتند که هر چه بیماران بیشتر زندگی خود را به روش‌های سالم تغییر دهند و به این تغییرات پای‌بند باشند، بر ای وضعیت ذهنی‌شان سود بیشتری خواهند داشت.

به گفته محققان، این اولین بار است که تغییرات سبک زندگی تاثیری بر پیشرفت زوال عقل و آلزایمر دارد. دکتر دین اورنیش، مؤسس و رئیس مؤسسه تحقیقاتی غیرانتفاعی طب پیشگیری، گفت: «من محتاطانه خوشبین هستم و از این یافته‌ها بسیار دلگرم هستم، که ممکن است افراد زیادی را با امیدهای جدید و انتخاب‌های جدید توانمند کند. ما هنوز درمانی برای آلزایمر نداریم، اما از آنجایی که جامعه علمی به دنبال همه راه‌ها برای شناسایی درمان‌های بالقوه است، اکنون می‌توانیم کیفیت زندگی بهتری را برای بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری وحشتناک ارائه دهیم.»

به گفته محققان، یک مدیر بازرگانی سابق گزارش داد که توانایی مدیریت امور مالی خود را دوباره به دست آورده است. محققان به نقل از او گفتند:» این بخش بسیار زیادی از زندگی من بود – من چه کسی هستم و چه کسی بودم – سخت بود گفتن اینکه که بخشی از من رفته است. من به تطبیق ماهانه امور مالی خود بازگشته‌ام. من در جریان سرمایه‌گذاری هایمان هستم.»

و زنی گفت که اکنون می‌تواند گزارش‌های مالی کسب‌وکار خانوادگی را به‌طور دقیق تهیه کند، کاری که به مدت پنج سال قادر به انجام آن نبود. او به محققان گفت: «احساس عمیق هویتم در حال بازگشت است.این به من روح تازه‌ای برای زندگی بخشیده است، و با این حال این یک آشنایی و چیزی است که من همیشه به آن افتخار کرده‌ام. به وضعیت قبل از تشخیص بیماری برمی‌گردم. احساس می‌کنم دوباره من هستم – نسخه‌ای قدیمی‌تر اما بهتر از من.»

 

برای این مطالعه، محققان 51 نفر را با تشخیص اختلال شناختی خفیف یا زوال عقل زودهنگام ناشی از بیماری آلزایمر انتخاب کردند. آنها به طور تصادفی در دو گروه تغییر سبک زندگی یا گروه کنترل قرار گرفتند. افراد گروه تغییر سبک زندگی در یک برنامه فشرده با چهار مؤلفه شرکت کردند: 1) یک رژیم غذایی کامل و گیاهی بدون چربی‌های مضر، کربوهیدرات‌های تصفیه شده، الکل و شیرین‌کننده‌ها. 2) ورزش هوازی متوسط و تمرینات قدرتی حداقل به مدت نیم ساعت در روز. 3) مدیریت استرس، از جمله مدیتیشن، کشش، تنفس و تصویرسازی هدایت شده، به مدت یک ساعت در روز. 4) شرکت در گروه‌های حمایت از بیماران به مدت یک ساعت و سه بار در هفته.

نتایج پس از 20 هفته تفاوت معنی داری را در گروه سبک زندگی در مقایسه با گروه کنترل، هم در عملکرد مغز و هم در نشانگرهای زیستی مبتنی بر خون برای آلزایمر مانند پروتئین آمیلوئید نشان داد. سطح آمیلوئید در گروه سبک زندگی بهبود یافت اما در گروه کنترل بدتر شد. علاوه بر این، سطوح آمیلوئید در افرادی که به طور مداوم به تغییرات سبک زندگی پایبند بودند، بیشتر بهبود یافت.

محققان خاطرنشان کردند که این نوع کاهش آمیلوئید یکی از شواهدی بود که به تایید FDA در سال گذشته از lecanemab (Leqembi) برای درمان آلزایمر کمک کرد. آمیلوئید تمایل به تشکیل پلاک در مغز بیماران آلزایمری دارد.

در همین رابطه بخوانید:
– یک‌پنجم افراد ژنی دارند که در برابر آلزایمر و پارکینسون مقاوم است
– پیشگیری از ابتلا به آلزایمر با این سه کار ساده
– مشکلات بینایی یک هشدار اولیه برای بیماران آلزایمری است

محققان اضافه کردند که میکروبیوم روده شرکت کنندگان در سبک زندگی همچنین کاهش قابل توجهی در ارگانیسم‌هایی که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند و افزایش ارگانیسم‌هایی که به نظر می‌رسد محافظت‌کننده در برابر آلزایمر هستند را نشان داد.

Rudolph Tanzi، محقق و مدیر مرکز McCance برای سلامت مغز در بیمارستان عمومی ماساچوست، یکی از مراکز بالینی این مطالعه، گفت: «نیاز شدید به درمان‌های آلزایمر وجود دارد.»

شرکت‌های بیوفارما میلیاردها دلار در تلاش برای یافتن داروهایی برای درمان این بیماری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما تنها دو داروی آلزایمر در 20 سال گذشته مورد تایید قرار گرفته‌اند که یکی از آنها اخیراً از بازار خارج شده و دیگری دارای حداقل اثربخشی است. تانزی گفت: « این داروها بسیار گران هستند و اغلب دارای عوارض جانبی جدی مانند تورم مغز یا خونریزی در مغز است. در مقابل، تغییرات شدید سبک زندگی که در این مطالعه انجام شد، شناخت و عملکرد را با کسری از هزینه بهبود می‌بخشد و عوارض جانبی نیز ندارد.»

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا