دانش و فناوری

جهاد دانشگاهی باید به تعیین‌کننده سیاست‌های کلان نوآوری کشور تبدیل شود

دکتر دهقانی فیروزآبادی تأکید کرد: جهاد دانشگاهی باید به رگولاتور و تعیین‌کننده سیاست‌های کلان نوآوری کشور تبدیل شود و بتواند زیست‌بوم‌های نوآوری و شرکت‌های دانشگاهی و دانش‌بنیان را تجمیع کرده و آنها را در یک بخش واحد در مسیر انجام پروژه‌های بزرگ به کار گیرد.

دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاد دانشگاهی در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه گزیده‌ای از دستاوردهای شاخص پژوهش، فناوری و نوآوری جهاد دانشگاهی در سازمان برنامه و بودجه کشور، در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سیستم مدیریت جهاد دانشگاهی به صورت هیات امنا است و یکی از اعضای اصلی هیات امنای جهاد دانشگاهی، رئیس سازمان برنامه و بودجه است. بنابراین ما با این سازمان ارتباط سازمانی داریم. از طرفی دیگر، یکی از ارکان تصمیم‌گیری و حمایت‌کننده در کشور، سازمان برنامه و بودجه است و با توجه به تعریفی که از آن شده، سازمان برنامه و بودجه، سازمانی برای تجمیع برنامه‌ها و بودجه‌ریزی برای کشور است. اگر قرار باشد این سازمان تصمیم درستی بگیرد، باید اطلاعات و شناخت صحیح و داده‌های مناسب داشته باشد. 
رئیس جهاد دانشگاهی افزود: با وجود اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه از هیات امنا جهاد است، ولی برای آشنایی دیگر مدیران این سازمان و مدیران ارکان دولتی دیگر از آنها دعوت شده تا از نمایشگاه گزیده‌ای از دستاوردهای شاخص پژوهش، فناوری و نوآوری جهاد دانشگاهی بازدید کنند و با گوشه‌ای از توانمندی‌های جهاد دانشگاهی بیشتر آشنا شوند. 

دکتر دهقانی فیروزآبادی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم از دستاوردهای فعلی جهاد دانشگاهی نمایشگاه برگزار کنیم، حداقل به ۱۰ هزار متر فضا نیاز داریم. همچنین اگر بخواهیم از دستاوردهای جهاد دانشگاهی در ۴۰ سال گذشته نمایشگاه برگزار کنیم، فضای آن قابل گفتن نیست؛ بنابراین نمایشگاه فعلی با این ابعاد مختصر، تنها گزیده‌ای است که توانمندی‌ها و کارهای جاری جهاد دانشگاهی را به معرض نمایش گذاشته است تا مدیران در این فرصت محدود بازدید، با توانمندی‌های این نهاد آشنا شوند و امیدواریم آثار و برکات این برنامه‌های ترویجی، تبلیغی و تبیینی، در رشد کشور و رشد جهاد دانشگاهی مشهود باشد. 
رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی از گذشته، زیست‌بوم نوآوری نخبگان بوده است، افزود: از قدیم، دانشگاهیان برای انجام کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و علمی خود به جهاد دانشگاهی می‌آمدند و زیر سقف و امکانات این نهاد با یک حقوق اولیه، کارهای نوآورانه انجام می‌دادند و به کشور خدمت می‌کردند، اما در حال حاضر با توجه به اینکه ادبیات علم و فناوری در کشور رونق جدیدی پیدا کرده است، این زیست‌بوم نیز نیاز به تغییرات جدید دارد. 
دکتر دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی باید به رگولاتور تبدیل شود، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی باید به رگولاتور و تعیین‌کننده سیاست‌های کلان نوآوری کشور تبدیل شود و بتواند زیست‌بوم‌های نوآوری و شرکت‌های دانشگاهی و دانش‌بنیان را تجمیع کند و آنها را در یک بخش واحد در مسیر انجام پروژه‌های بزرگ به کار گیرد.

وی تصریح کرد: بنای جهاد دانشگاهی این است که مسئولیت‌های بزرگ ملی را به عهده بگیرد و تقسیم کار ملی انجام دهد و به جای حمایت مالی، پروژه‌های بزرگ ملی بگیرد، به شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها کار بدهد، تقسیم کار و شبکه کند. اگر این کارها انجام شود، زنجیره تبدیل علم به فناوری، فناوری به نوآوری و نوآوری به محصول و تجاری‌سازی کامل می‌شود. 

انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا