دانش و فناوری

دانشمندان یک قدم به درمان سرطان نزدیک‌تر شدند/شناسایی سازوکار ناشناخته شکل‌گیری سرطان


دانشمندان سازوکار سرطان‌زایی جدیدی را کشف کرده‌اند که قبلاً هرگز شناسایی نشده بود و می توان آن را به اختصار نوعی گرفتگی در سیستم دفع زباله سلولی نام نهاد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، سازوکار سرطان‌زایی جدید زمانی شناسایی شد که مگان اینسکو، محقق دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، در حین مطالعه بر روی گورخرماهی، یک ژن سرکوب کننده تومور به نام CDK13 را شناسایی کرد. جهش در این ژن عامل شکل گیری نوعی سرطان پوست است. بررسی تعدادی انسان مبتلا به سرطان پوست هم نشان داد، CDK13 در بسیاری از این افراد جهش یافته بود.

اینسکو با بررسی دقیق عملکرد CDK13، متوجه شد که پروتئین های موجود در این ژن در یک سیستم پاکسازی سلولی فعال بوده و مجموعه ای از پروتئین های دیگر را تنظیم می کند که تضمین می کنند RNA های معیوب ساخته شده در سلول به موقع حذف شوند، اما جهش های CDK13 در این روند اختلال ایجاد می کند.

هنگامی که اینسکو تأثیر مولکول‌های باقیمانده RNA را بر روی روند سرطان پوست آزمایش کرد، متوجه شد که آنها پیشرفت سرطان را به شدت تسریع می‌کنند. وی برخی سرطان های انسانی را از نظر جهش در CDK13 یا پروتئین هایی که توسط آن تنظیم می شوند، بررسی کرده و دریافت 21 درصد از تومورهای سرطانی مورد بررسی دارای چنین جهش هایی بوده اند. جهش‌های مشابهی در سرطان‌های ریه، رحم، کولون و سرطان‌های پوست غیرملانومایی نیز یافت شد.

شناسایی مشکل گام مهمی است، اما اولین قدم است. اکنون تحقیق در مورد چگونگی استفاده از این سازوکار برای کشف روش های درمانی جدید آغاز می‌شود. گام بعدی، بررسی این موضوع است که آیا گسترش سرطان توسط خود مولکول‌های RNA آسیب‌دیده ایجاد می‌شود یا اینکه آنها پروتئین‌های غیرطبیعی تولید می‌کنند.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا