دانش و فناوری

رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها باید مرتبط با نیازهای استانی و مهارتی باشد

ایسنا/هرمزگان مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه علمی کاربردی کشور گفت: در حال حاضر سیاست دانشگاه جامع علمی کاربردی از نظر کیفی تقویت و توسعه مراکز فعلی و از نظر کمی بالا بردن تعداد دانشجویان در دانشگاه است تا بتواند بحث سیاست‌گذاری خود را عملی کرده و کیفیت آموزش را بالا ببرد.

محمد فتحی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی یکی از دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم است، این دانشگاه را بزرگ‌ترین دانشگاه مهارتی کشور دانست و افزود: ما در دانشگاه‌های علمی کاربردی دارای حدود ۲۲۰ هزار نفر دانشجو، ۳۲ واحد استانی و ۵۷۱ مرکز علمی کاربردی فعال هستیم که در استان هرمزگان فعلاً ۱۰ مرکز فعال موجود است. همچنین ۳۷ هزار مدرس علمی کاربردی هم در مراکز ما فعالیت می‌کنند.‌

وی افزود: در حال حاضر سیاست دانشگاه جامع علمی کاربردی از نظر کیفی تقویت و توسعه مراکز فعلی و از نظر کمی بالا بردن تعداد دانشجویان در دانشگاه است تا بتواند بحث سیاست‌گذاری خود را عملی کرده و کیفیت آموزش را بالا ببرد. همچنین بنا به نیاز استان‌ها و بخش‌های مختلف کشور در نظر داریم مراکز جدیدی را هم ایجاد کنیم.

مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه علمی کاربردی کشور در خصوص عملکرد دانشگاه‌های علمی کاربردی در استان هرمزگان، تصریح کرد: اگر بخواهم به صورت منصفانه بگویم استان هرمزگان در بحث دانشگاه علمی کاربردی جز استان‌های خوب ما است و علیرغم مشکلاتی که در بخش‌های مختلف وجود دارد، استان هرمزگان را به ویژه در بخش توسعه دوره‌های کوتاه‌مدت بسیار خوب ارزیابی می‌کنم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از مشکلات حال جامعه ما بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است و همین عامل باعث کاهش دانشجو در اکثر دانشگاه‌ها شده، دیگر بسیاری از افراد در مراکز آموزش عالی انتخاب رشته نمی‌کنند. این موضوع را رصد کرده و برای آن برنامه‌ریزی‌هایی به همراه هیئت‌رئیسه دانشگاه انجام دادیم که خروجی‌های دانشگاه علمی کاربردی مهارت محور و دانشجویان کیفی باشند.

وی اظهار کرد: این موضوع در دستور کار دانشگاه است و قطعاً از استان هرمزگان که استانی با ظرفیت‌های بسیار بالا است، انتظار می‌رود که توسعه آموزش‌های مهارت محور را مورد توجه قرار دهد. چراکه علیرغم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده مناسب، جز استان‌های با آمار بیکاری بسیار بالا است؛ لذا باید دلیل آن بررسی شود.

فتحی در پایان عنوان کرد: این موضوع دلیل بر نبود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در استان نیست. بلکه دلیل اصلی این است که فارغ‌التحصیلان مهارت محور و کارآفرین نیستند و یا به عبارت دیگر رشته‌های تحصیلی آن‌ها مرتبط با نیازهای استان و مهارتی نیست که باید به آن توجه شود و در برنامه‌های دانشگاه علمی کاربردی قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا