دانش و فناوری

ساخت ژنراتور قابل کاشت در بدن برای شارژ باتری‌های ضربان‌ساز قلب


وقتی توان باتری ضربان ساز قلب کم می‌شود، معمولا کل ایمپلنت کاشته شده باید با جراحی تعویض شود. دانشمندان برای حل این مشکل در حال طراحی یک سیستم شارژ باتری هستند که از امواج فراصوت خارجی استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، شارژ باتری های ضربان ساز قلب برای حل مشکلات افراد مبتلا به بیماری های قلبی با استفاده از ژنراتورهای قابل کاشت در بدن یک راه حل پایدار محسوب می شود، هر چند در حال حاضر روش های دیگری برای انتقال انرژی بی سیم بدین منظور وجود دارد.

به عنوان مثال، از القای الکترومغناطیسی برای شارژ باتری دستگاه هایی مانند تلفن های همراه هوشمند استفاده می شود. اما این روش در فاصله حداکثر 1.5 سانتی متری قابل استفاده است. مشکل دیگر گرمای تولید شده در طول فرآیند شارژ است که استفاده از آن را برای شارژ ایمن دستگاه های داخل بدن محدود می کند.

با در نظر گرفتن این محدودیت‌ها، محققان موسسه علم و فناوری کره یک ژنراتور قابل کاشت با نیروی مافوق صوت را ابداع کرده اند که می‌تواند در یک ضربان‌ساز یا سایر ایمپلنت‌های قابل کاشت ادغام شود. این محصول از آنچه به عنوان اثر تریبوالکتریک شناخته می‌شود، استفاده می‌کند، که در قالب آن مواد خاصی هنگامی که به یکدیگر مالیده می‌شوند، دارای بار الکتریکی می‌شوند – این همان بار الکتریکی است که هنگام شانه کردن موها به وجود می آید.

انتشار امواج مافوق صوت خارجی توسط این دستگاه باعث می شود لایه های نازکی از مواد تریبوالکتریک و فروالکتریک بین دو لایه الکترود به جلو و عقب حرکت کرده و ارتعاش ایجاد کنند. این فرایند یک جریان الکتریکی تولید می کند که می تواند برای شارژ باتری استفاده شود.

هنگامی که این روش در آزمایشگاه آزمایش شد، امکان تولید 8 میلی‌وات توان شارژ به وجود آمد، انتظار می رود فناوری مذکور در آینده نزدیک برای شارژ ضربان سازهای قلب مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا