دانش و فناوری

سرمایه‌گذاری چند میلیاردی اسمارت‌آپ روی مارکت‌پلیس NFT «ضرب»؛ در مسیر توسعه نیروی انسانی

هم‌بنیان‌گذار استارتاپ «ضرب» با بیان اینکه سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ بر روی این مارکت‌پلیس NFT در مسیر توسعه نیروی انسانی هزینه خواهد شد، رقم این سرمایه‌گذاری را چند میلیارد تومان اعلام کرد.

اسمارت‌آپ در تازه‌ترین سرمایه‌گذاری خود این بار به سراغ یک مارکت‌پلیس NFT رفته است. این موضوع در شرایطی که بازار NFT ها بسیار داغ شده است. رشد سه برابری بازار NFT در سه ماه اخیر هم نشان‌دهنده آن است که «ضرب» انتخابی بر اساس چشم‌انداز روشن از طرف اسمارت‌آپ بوده است.

محمد فرهاد منفرد با اشاره به اینکه این سرمایه‌گذاری، بیش از هر موضوع دیگری برای توسعه نیروی انسانی «ضرب» مورد توجه است، گفت: «بخش قابل توجهی از سرمایه جذب شده را روی نیروی انسانی هزینه کرده‌ایم و تلاش برای توسعه دانش فنی بلاکچین و تکنولوژی ضرب است.»

نیروی انسانی، ستون اصلی توسعه

منفرد در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که جذب سرمایه‌ از طرف اسمارت‌آپ را برای استارتاپ خود چطور ارزیابی می‌کنید و این موضوع اساسا چه کمکی به توسعه عملکرد «ضرب» خواهد کرد؟ گفت: «در حوزه بلاکچین و NFT مهم‌ترین نکته‌، پیدا کردن بازارهای مناسب و تغییراتی است که باید در این حوزه انجام شود. در نهایت به ابزارهایی نیاز داریم که به ما کمک کند تا در موقعیت‌هایی که در جریان پرداخت ناشناخته‌تر هستند، پیش ببریم.»

او با تاکید بر اینکه «ضرب» بخش عمده سرمایه را روی منابع انسانی هزینه خواهد کرد، گفت: «تجربه ما در ضرب نشان داد خیلی از موضوعات بزرگ و غیرممکن را با مطالعه و پژوهش میتوانیم در این حوزه پیش ببریم.»

منفرد همچنین در بخشی از توضیحات خود در پاسخ به این پرسش که چرا توسعه نیروی انسانی برای این استارتاپ تا این اندازه مهم است، گفت: «اضافه شدن ویژگی‌های منحصر‌ به فرد و خاص در مارکت پلیس NFT ضرب فقط با توسعه دانش نیروی انسانی توانمند محقق خواهد شد. از همین رو هزینه برای افزایش دانش حوزه تکنولوژی‌های بلاکچین در این روند بسیار مهم است.»

به باور هم‌بنیان‌گذار «ضرب» تولید دانش در این استارتاپ امکان رسیدن به اهداف بزرگ را ممکن خواهد کرد. از همین رو «ضرب» همواره خواستار همکاری با متخصصان و علاقه‌مندان به این حوزه در اکوسیستم است.

نگاهی رو به بازار جهانی

بیتا نیز به عنوان اولین پلتفرم ایرانی صدور شناسنامه دیجیتال آثار هنری، بهمن سال گذشته رونمایی شد. با وجود جذابیت و اشتیاق قابل توجه به این حوزه اما همچنان ورود دوباره به آن نیازمند مزیت رقابتی است.

هم‌بنیان‌گذار «ضرب» در پاسخ به این پرسش که با چه چشم‌اندازی و بر اساس چه مزیت رقابتی «ضرب» به این حوزه ورود کرده، گفت: «رقابت خود را در مسیر جذب خریدار تعریف کرده‌ایم و جریان رقابت را رقابتی بین‌المللی در نظر گرفته‌ایم.»

منفرد، انگلیسی زبان بودن پلتفرم ضرب را فرصتی عنوان کرده که بر اساس آن به سمت بازار جهانی و نگاه جهانی پیش می‌رود.

او با تاکید بر اینکه ایده «ضرب» جذب هنرمندانی است که در بازار امروز تولید ارزش می‌کنند، گفت: «پلتفرم‌های ایرانی اغلب بسته هستند و روند کاری خیلی شفاف نیست. این در حالی است که فضای «ضرب» بر اساس دانش روز به سمتی رفته که یک پلتفرم فعال است.»

منفرد به تعداد هنرمندانی که تا امروز در «ضرب» فعال بوده‌اند، اشاره کرد و گفت: «در جال حاضر بیش از 300 هنرمند در ضرب کاره کرده‌اند و نزدیک به هزار توکن فریز شده و نزدیک به 500 تا 600 خرید و فروش هم انجام شه است.»

به گفته او پلتفرم‌های موجود ایرانی معمولا در مرحله توسعه هستند و در صورت فعالیت هم صرفا به سندسازی برای آثار قدیمی مشغول هستند.

خلق ارزش و توسعه بازار

به نظر می‌رسد «ضرب» هنرمندان معاصری که وارد جریان NFT شده‌اند را هدف قرار داده است و در بازار جهانی سعی در ایجاد فضایی برای فراهم کردن بستر مناسب برای مبادلات هنرمندان ایرانی دارد.

هم‌بنیان‌گذار «ضرب» با تاکید بر این موضوع گفت: «هنرمندان ایرانی به دلیل مشکلات اقتصادی و مواردی مثل تحریم‌ها امکان خرید و فروش آثار خود در جریان بین‌المللی را ندارند. فضای باز NFT اما این امکان را برای آنها فراهم کرده و از همین رو اقبال خوبی به این بازار نشان داده‌اند.»

او با تاکید بر این در «ضرب» تلاش در راستای خلق ارزش در این پلتفرم است، گفت: « در آینده احتمالا افراد بیشتری کیف پول دارند و این حوزه تبدیل به موضوعی عادی و روزمره خواهد شد.»

منفرد با توضیح درباره رویکرد و چشم‌انداز آینده «ضرب» گفت: «ما بلاکچین را چیزی شبیه اینترنت می‌دانیم و معتقدیم باید پیش از آنکه از این حوزه هم به مانند دیگر حوزه‌های فناوری جا بمانیم، آن را در ایران توسعه دهیم تا اینبار همپای توسعه جهانی پیش برویم و نه چند قدم عقب‌تر.»

استارتاپ «ضرب» حالا بعد از جذب سرمایه چند میلیاردتومانی از اسمارت‌آپ امکان توسه بیشتری خواهد داشت. این استارتاپ که هدف اصلی خود را هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی تعیین کرده، با تاکید بر چشم‌انداز جهانی خود، به طور پیش‌فرض در تلاش برای از بین بردن مرزهای از پیش تعیین شده است.

اسمارت‌آپ نیز با شناختی که از بازار داخلی و جهانی استارتاپ‌ها دارد این فرصت را در اختیار این پلتفرم قرار داده که با توسعه عملکرد خود هنرمندان بیشتری در حوزه‌های، نقاشی و نقاشی دیجیتال، انیمیشن و موشن، گرافیک، عکاسی و همچنین هنرهای چندرسانه‌ای دیجیتال را جذب پلتفرم «ضرب» کند.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا