دانش و فناوری

سهم ۵ درصدی زنان در ویرایش ویکی پدیا فارسی

زنان ۵ درصد از سهم ویرایش ویکی‌پدیای فارسی را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که سهم ویرایش ویکی‌پدیا در چارچوب جهانی ۱۳ درصد است. این آمار را مدیر بخش فارسی ویکی‌پدیا در هجدهمین سالگرد فعالیت این دانش‌نامه ارائه داد.

«محمد حیدرزاده»، مدیر بخش فارسی ویکی‌پدیا در مراسم۱۸ سالگی این دانش‌نامه آزاد در مورد آمار جهانی این موضوع نیز گفت: «۸۷ درصد از ویرایشگران مطالب در کل ویکی‌پدیا، مردان و ۱۳ درصد آنها زنان هستند. در ایران این اختلاف بیش از این است و ۹۵ درصد ویرایشگران ویکی‌پدیای فارسی مردان هستند.»

حیدرزاده با تاکید بر عدم امکان تهیه آمار دقیق درباره استفاده از ویکی‌پدیا فارسی در ایران گفت: «۶۹ درصد خوانندگان مرد و ۳۱ درصد آنان زن هستند. گویا در مورد ایران نیز توزیع جنسیتی خوانندگان نزدیک به این ارقام است اما به علت استفاده کاربران ایرانی از فیلترشکن، نمی‌توان به شکل دقیقی این نسبت را مشخص کرد.

صعود از ۱۰هزار مقاله به ۸۵۰ هزار مقاله فارسی

در حال حاضر بیشتر از ۸۵۰ هزار مقاله به زبان فارسی در ویکی‌پدیا وجود دارد و زبان فارسی، جایگاه چهاردهم در بین زبان‌های فعال در ویکی‌پدیا را دارد. رشد قابل توجه تعداد مقالات ویکی‌پدیا فارسی یکی از ویژگی‌های جالب و قابل توجه درباره آن است.

نگاه به رشد این آمار در ۱۰ سال گذشته صعود از ۱۰ هزار مقاله به ۸۰۰ هزار مقاله را نشان می‌دهد. بر اساس آماری که در دست است، سال ۲۰۱۰ ویکی‌پدیا تنها ۱۰ هزار مقاله فارسی داشت اما سال ۲۰۱۶ این تعداد به نیم میلیون رسید. در نهایت نیز سال ۲۰۲۱، ۸۰۰ هزارمین مقاله فارسی ویکی‌پدیا ثبت شد. حجم محتوای فارسی در وب در سال ۲۰۱۴، تنها ۰.۸ درصد بوده است اما طبق آخرین آمار اعلامی (تیر ۱۴۰۰)، این عدد به ۳.۴ درصد رسیده.

ویکی‌پدیا فارسی نزدیک به ۶ هزار عضو فعال و یک میلیون و ۸۹ هزار عضو دارد که این افراد تاکنون نزدیک به ۳۴ میلیون صفحات ویکی‌پدیا را ویرایش کرده‌اند. صفحاتی که افراد برای ویرایش و نگارش آن هیچ پولی دریافت نمی‌کنند.

فعالیت رایگان برای دسترسی رایگان به اطلاعات آزاد

مدیر بخش فارسی این دانشنامه در مراسم جشن ۱۸ سالگی ویکی‌پدیا تاکید کرده بود: «هیچ کاربری بابت ویرایش مطلب ویکی‌پدیا پولی دریافت نمی‌کند و هیچ‌کدام از کاربران در هر سطحی، برای فعالیت در این دانشنامه حقوق نمی‌گیرند.»

بعید است که به اینترنت دسترسی داشته باشید و دست کم هفته‌ای یک بار برای پیدا کردن پاسخ پرسش‌هایتان ویکی‌پدیا فارسی را بررسی نکرده باشید. چند روز پیش یار همیشگی تحقیق‌ها و پژوهش‌های کلاس‌های مدرسه تا دانشگاه و دوست همه‌چیز دان فارسی‌زبان‌ها هجده سالگی خود را جشن گرفت.

این ۱۸ سال، بیشتر از حال خوشی که برای دست‌اندرکاران ویکی‌پدیا فارسی ساخته شد، روحیه و نگاه پرسشگری و جست‌وجو در ذهن کاربران فارسی زبان اینترنت، تقویت شد. ویکی‌پدیا به عنوان یک دانش‌نامه آزاد که به زبان‌های زنده دنیا فعال است، رسالتی بیشتر از زنده نگاه داشتن پرسشگری برای خود تعریف کرده است.

مدیر ویکی‌پدیای فارسی پیش از برگزاری جشن ۱۸ سالگی ویکی‌پدیا نیز با تاکید بر هدف دسترسی آزاد و رایگان بشریت به یک دانشنامه آزاد گفته بود: «همه خدمات ویکی‌پدیا به‌صورت رایگان و بدون هزینه است.»

دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا