دانش و فناوری

علاقه‌مندان به نجوم در انتظار رکود بزرگ ماه هستند

علاقه مندان به نجوم منتظر پدیده نادری هستند که هر 18 سال یکبار رخ می‌دهد، یعنی “رکود عمیق ماه” یا آنچه به عنوان “سکون بزرگ ماه” شناخته می‌شود.

به گزارش ایتنا، این پدیده نادر زمانی رخ می‌دهد که طلوع و غروب ماه به دورترین نقاط شمالی و جنوبی از خورشید در امتداد افق می‌رسند.

 ماه مسیری مشابه خورشید را دنبال نمی‌کند، (به دلیل حرکت زمین و ماه)، مکان‌های طلوع خورشید را دنبال می‌کند و غروب خورشید در افق دائماً در حال تغییر است..

طبق گزارش روزنامه The Sun، آخرین رویداد مشابه در سال 2006 بود. در حالی که دلایل این پدیده به گفته دانشمندان بسیار پیچیده است، آنها در نهایت به زاویه بین ماه و استوای آسمانی (انحراف آن) مرتبط هستند.

نوسان شیب ماه

ماه تقریباً در یک مکان طلوع و غروب می‌کند، با این حال، زمانی که سکون ماه رخ می‌دهد، ماه در شمالی‌ترین نقطه و جنوبی‌ترین نقطه خود طلوع و غروب می‌کند، زمانی که شیب زمین و ماه بسیار زیاد است. در این دوره، ماه در بیشترین حد خود طلوع و غروب می‌کند.

در طی پدیده “رکود بزرگ ماه”، شیب ماه به شدت نوسان دارد و باعث می‌شود که طلوع و غروب آن به دورترین نقطه از یکدیگر در امتداد افق برسد.

 

چیزهای غیرمعمول
از نظر علمی، این پدیده به این معنی است که حرکت ماه متفاوت از حالت عادی به نظر می‌رسد، و نقاطی در افق، جایی که در آن طلوع و غروب می‌کند، در طول “رکود بزرگ ماه” در شمال و جنوب قرار دارند.

رکود بزرگ ماه” تا حد زیادی بر مدت زمان سکون ماه در آسمان شب تأثیر می‌گذارد. ماه به سمت شمال شرقی در نیمکره شمالی طلوع می‌کند، به آسمان صعود می‌کند و برای مدت طولانی‌تر از حد معمول در آنجا باقی می‌ماند.

یک پدیده نادر
این پدیده نجومی در یک روز اتفاق نمی‌افتد، بلکه در یک دوره زمانی رخ می‌دهد و طبق آنچه این روزنامه گزارش داد، فصل «رکود بزرگ ماه» در سال جاری آغاز می‌شود، زیرا انحراف ماه شدیدتر می‌شود.

برای ناظران آسمان، انتظار می‌رود که “رکود” در اواخر سال 2024 تا اواسط سال 2025 به حداکثر میزان خود برسد، در حالی که بهترین زمان برای مشاهده اثرات “رکود” در طول اعتدال در سپتامبر 2024 و مارس 2025 خواهد بود.

بر اساس گزارش روزنامه سان، کسی که به طور منظم ماه را تماشا می‌کند، طی چند هفته و ماه آینده، بدون استفاده از تلسکوپ و ابزارهای حرفه‌ای نجوم، با چشم غیرمسلح، متوجه تغییرات بزرگی در نحوه حرکت آن در سراسر آسمان خواهد شد.

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا