دانش و فناوری

فضاپیمای «بوئینگ» دچار نقص ایمنی شد


شرکت «بوئینگ» اعلام کرد که ارسال اولین خدمه با فضاپیمای استارلاینر به فضا تا سال آینده میلادی محقق نمی‌شود.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، خبرها حاکی از آن است که فضاپیمای استارلاینر CST-100 بوئینگ اولین پرواز آزمایشی خدمه خود به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) را حداقل تا مارس 2024 (آذر-فروردین)انجام نخواهد داد.

این خبر در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام شد. برنامه‌ای که از زمان اولین پرواز ناموفق خود در دسامبر 2019 با مشکلات و تأخیرهای متعددی مواجه شده است.

«مارک ناپی» معاون رئیس شرکت بوئینگ و مدیر استارلاینر در این گردهمایی رسانه ای به خبرنگاران گفت: «بر اساس برنامه های فعلی، ما پیش بینی می کنیم که در اوایل ماه مارس(11اسفند) آماده شویم.» ناپی اضافه کرد که این بدان معنا نیست که تاریخی برای این ماموریت تعیین شده و توضیح داد: «ما اکنون با ناسا بر روی تاریخ های احتمالی پرتاب کار می کنیم. خواهیم دید که کجا می توانیم به آمادگی برسیم و سپس تاریخ پرتاب را تعیین خواهیم کرد.»

اولین آزمایش پرواز خدمه به مقصد و از ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار بود ماه گذشته انجام شود، اما کشف دو مشکل ایمنی در اوایل سال باعث شد که بوئینگ و ناسا ماموریت را متوقف کنند.

یکی از مسائل مربوط به چتر نجات هایی بود که کپسول را در هنگام فرود در مسیر برگشت کند می کرد. مهندسان دریافتند که آنها کمتر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد استحکام دارند.

مسئله دیگر مربوط به نواری است که دور سیم‌های استارلاینر می‌پیچد. مشخص شد که قابل اشتعال است و بنابراین باید تعویض شود. بوئینگ روز دوشنبه گفت که کار برای جایگزینی نوار باید تا پایان سپتامبر(مهر) انجام شود و آزمایش چتر ممکن است در ماه نوامبر(آبان-آذر) انجام شود.

بوئینگ پس از اولین پرواز مداری ناموفق خود در سال 2019، مجبور شد برای رفع طیف وسیعی از مشکلات فضاپیما تلاش کند. او سپس توانست در ماه می(اردیبهشت-خرداد 1401) سال گذشته به یک پرواز بدون خدمه موفقیت آمیز به و از ایستگاه فضایی بین المللی دست یابد.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا