دانش و فناوری

قرصی که جایگزین کلونوسکوپی می‌شود

با نمونه برداری از روده؛

محققان یک دستگاه بلعیدنی به اندازه یک قرص ابداع کرده اند که می تواند انبوهی از ذخایر میکروارگانیسم که از روده می گذرند را جمع آوری کند.

به گززارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، به این ترتیب اطلاعات بیشتری در مقایسه با نمونه برداری مدفوع انجام می شود. این قرص می تواند درباره درمان برای طیف وسیعی از بیماران اطلاعات جمع آوری کند.

تحقیقات نشان دهنده نقش مهم میکروبوم روده در حفظ سلامت جسمی و روحی است. با این وجود روشی که هم اکنون برای ارزیابی میکروبوم استفاده می شود یعنی تحلیل دی ان ای و متابولیت های کشف شده در نمونه مدفوع، فقط اطلاعاتی درباره ویروس های روده که در پسماند بدن وجود دارد را فراهم می کند.

در همین راستا محققان دانشگاه تافت یک دستگاه بلعیدنی به اندازه یک قرص ویتامین ابداع کرده اند که ذخایر انبوهی از میکروارگانیسم های مسافر در روده راجمع آوری می کند.

این قرص که با چاپگر سه بعدی ساخته می شود، پوسته ای نرم و انعطاف پذیر با پورت های ورودی حساس به pH دارد که در واکنش به تغییرات در اسیدی بودن معده باز می شوند تا زمانیکه قرص از معده گذشت و وارد روده کوچک شد، بتواند جمع آوری نمونه های میکروبوم را آغاز کند. باکتری ها از طریق روش اسموسیس به داخل ورودی قرص کشیده می شوند.

همزمان با جمع آوری نمونه ها، دانه های پلی آکریلات متورم می شوند و به تدریج ورودی ها را مسدود می کنند و می بندند. این قرص به تدریج از بدن خارج می شود.

قرص فعلی در حقیقت نسخه ارتقا یافته از نمونه ای است که تیم محققان آزمایشگاه نانو دانشگاه تافت توسعه داده است. قرص پیشین پوسته ای سخت داشت که با یک پوسته نرم تر جایگزین شد تا بلعیدن آن آسان تر شود. محققان نیز به طرز قابل توجهی کنترل بر توانایی قرص جهت جمع آوری نمونه های منطقه ای میکروبوم در روده کوچک را ارتقا دادند.

محققان درباره این پژوهش نوشته اند: تصور می شود ابزارهای «آزمایشگاه روی قرص» درک انسان از تنوع میکروبوم های روده و همچنین واکنش نسبت به شرایط پزشکی و درمان را بیشتر می کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا