دانش و فناوری

لحظه شکل‌گیری یک هیولا در فضا توسط هابل شکار شد+عکس


تلسکوپ فضایی هابل که سال‌ها پیش در مدار گردش قرار گرفته لحظه ادغام دو خوشه کهکشانی را در فضا شکار کرده‌است.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی هابل نگاهی به خوشه کهکشانی استثنایی «eMACS J1353.7+4329»انداخته است. این خوشه حدود 8 میلیارد سال نوری از زمین فاصله داشته و در صورت فلکی تازی ها یا سگان شکاری قرار دارد.

هابل شکل‌گیری هیولایی را در این تصویر شکار کرده است. این مجموعه از حداقل دو خوشه کهکشانی در حال ادغام با یکدیگر برای ایجاد یک هیولای کیهانی بزرگ تشکیل شده اند. که در نهایت یک خوشه غول پیکر را می سازند که به عنوان یک عدسی گرانشی عمل می کند.

اجرام آسمانی مانند یک خوشه کهکشانی به اندازه کافی جرم دارند تا بتوانند فضا-زمان را منحرف و باعث شوند مسیر نور در اطراف جسم خمیده شود که گویی توسط یک عدسی وسیع خم می شود. عدسی گرانشی همچنین می‌تواند اجرام دور را بزرگ‌نمایی کند و به اخترشناسان اجازه می‌دهد اجرامی را رصد کنند که در غیر این صورت خیلی کم‌نور و دور هستند.

اولین نشانه‌های عدسی گرانشی در این تصویر به‌عنوان کمان‌های درخشان قابل مشاهده است که با انبوه کهکشان‌ها در eMACS J1353.7+4329 مخلوط می‌شوند.

داده‌های این تصویر از یک پروژه رصدی به نام « Monsters in the Making» گرفته شده است که از دو ابزار هابل برای رصد 5 خوشه کهکشانی استثنایی در طول موج‌های چندگانه استفاده می‌کند.

اخترشناسان امیدوارند با تلسکوپ های نسل بعدی زمینه را برای مطالعات آینده در مورد لنزهای گرانشی عظیم فراهم کنند.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا