دانش و فناوری

مأموریت‌های کلان در حوزه‌های مختلف به جهاد دانشگاهی واگذار شود

دکتر حمیدرضا طیبی در مراسم معارفه رییس جدید جهاد دانشگاهی گفت: برای حل مشکلات موجود، پیشرفت باید به مسئله اول کشور تبدیل شود و سایر مسائل کشور باید ذیل مسئله پیشرفت کشور تعریف شوند.

به گزارش ایسنا، مراسم تکریم دکتر سید حمیدرضا طیبی، رییس سابق جهاد دانشگاهی و معارفه دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رییس جدید این نهاد، صبح امروز یکشنبه ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۱ در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی برگزار شد.
دکتر حمیدرضا طیبی، ‌رییس سابق جهاد دانشگاهی در مراسم معارفه رییس جدید این نهاد گفت: آنچه در مدت حضورم در جهاد دانشگاهی انجام شد، وظیفه یک جهادگر بود و فرهنگ جهادی هم همین است. صحبت‌های مقام معظم رهبری و ابراز رضایت ایشان از جهاد دانشگاهی، باعث افتخار همه جهادگران در جهاد دانشگاهی است. رهبری فرمودند، جهاد دانشگاهی به بسیاری از انتظاراتی که از این نهاد می‌رفت، پاسخ دادند.
دکتر طیبی افزود: آنچه در پژوهشگاه رویان در حوزه درمان ناباروری،‌ شبیه‌سازی و سلول‌های بنیادی و کاربردی کردن آن اتفاق افتاد،‌ حرکت در مرز علم و تبدیل علم به فن و به خدمت گرفتن آن برای رفع نیازهای مردم بود. تلاش‌های صورت گرفته در واحد خواجه نصیر در طراحی انواع فرستنده‌های رادیویی؛ فعالیت‌های صورت گرفته در واحد علم و صنعت در زمینه توسعه الکترونیک قدرت و دستیابی به پیشرفته‌ترین فناوری‌ها، بخشی از تلاش‌های جهادگران جهاد دانشگاهی است.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند کارهایی که در جهاد دانشگاهی انجام می‌شوند، از جمله کارهایی هستند که خارجی‌ها و معاندان انقلاب از انجام آن ناراحت هستند. به عنوان مثال، در اواخر دهه ۸۰ و ابتدای دهه ۹۰ در حوزه الکترونیک قدرت در یکی از واحدهای جهاد دانشگاهی به فناوری روز دنیا دست پیدا کردیم و قادر شدیم که پروژه‌های بزرگ و فناورانه‌ای را در صنعت نفت انجام دهیم، اما از ما خواسته شده که شرکت‌های خارجی زیمنس (siemens) و ای‌بی‌بی  (ABB)باید همراه ما باشند. هر دو شرکت کار ما را دیدند و اذعان کردند، فناوری همین چیزی است که جهاد دانشگاهی به آن دست پیدا کرده است و عنوان کردند که با ما کار نخواهند کرد. پروژه بسیار بزرگی بود، اما به دلیل دستیابی ما به این فناوری با ما کار نکردند.
‌رییس سابق جهاد دانشگاهی افزود: استعداد و توان زیادی در کشور وجود دارد و جهاد دانشگاهی هم بخشی از این کشور است و رهبری هم به دلیل فعایلت‌های این نهاد فرمودند که جهاد دانشگاهی به انتظاراتی که از این نهاد می‌رفت،‌ پاسخ دادند. در ادامه تلاش کردیم فعالیت‌ها را توسعه و کارهای بزرگتری انجام دهیم. مشکلی که در این مسیر با آن مواجه بوده و هستیم،‌ این را در جهاد دانشگاهی یاد گرفته بودیم که هدف از انجام تحقیق، حل مشکلی از مشکلات کشور است و صرفاً تحقیق نمی‌کنیم برای اینکه تجهیزی در داخل آزمایشگاه بسازیم و مقاله‌ای چاپ کنیم و کار تمام شود.
دکتر طیبی تأکید کرد: در شرایطی که قادر به انجام کارهای بزرگ هستید و کشور نیز نیازهای فناورانه دارد، مدعی انجام کارهای بزرگ‌تر می‌شوید و انجام کارهای بزرگ‌تر هم به منابع مالی بسیار سنگینی نیاز دارد. به این نتیجه رسیدیم که کارهای بزرگ را باید در قالب عقد قراردادهای بزرگ انجام دهیم و پژوهش را در داخل همان مجموعه انجام دهیم. قانع کردن مسئولین بسیار زمان‌بر بود. سال ۱۳۹۳ که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، گزارشی ارائه کردیم و عنوان کردیم که توان خوبی داریم، اما با مشکل مالی مواجه هستیم. رهبری از جهاد دانشگاهی خواستند تا نقش خود را در نقشه جامع علمی کشور مشخص کنند و از شورای عالی انقلاب فرهنگی مأموریت بگیرید.
وی تصریح کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی ۷ مأموریت به ما واگذار شد، اما علیرغم تصویب این مأموریت‌ها، دولت خیلی توجهی به این مأموریت‌ها نداشت. اعتقاد قلبی‌ ما این است که کشور برای سیاست‌گذاری عالی خود، نیاز به یک نهاد فراجناحی دارد و امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری به درستی، شورای عالی انقلاب فرهنگی را مأمور این کار کردند و ۳ مأموریت کلان واگذار کردند: نقشه جامع علمی و فرهنگی؛ نقشه مهندسی فرهنگی و نقشه تحول آموزشی. اما در کمال تأسف هنوز دولت‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی را در این جایگاه نپذیرفته‌اند.
دکتر طیبی خاطر نشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی کارهای بسیار ارزنده‌ای انجام داده است و امروز هم باید این اتفاق بیافتد؛ چراکه در گردش‌های سیاسی کشور به هیچ وجه نباید سیاست‌گذاری‌های عالی عوض شوند. برای سیاست‌گذاری عالی در این ۳ حوزه (نقشه جامع علمی و فرهنگی؛ نقشه مهندسی فرهنگی و نقشه تحول آموزشی) جایی بهتر از شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست. در نهایت ۲ مأموریت با کمک مجلس در برنامه ششم توسعه گنجانده شد که یک مأموریت آن با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (طراحی یک رام قطار ملی) انجام شد. سال ۱۳۹۷ دوباره خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم که منجر به اختصاص اعتبار ۳۰ میلیون یورویی از محل صندوق توسعه ملی شد و ۴۱ پروژه فناورانه تعریف شد.
هیچ مشکلی در زمینه توسعه علمی و فناورانه در کشور نداریم
‌رییس سابق جهاد دانشگاهی افزود: ظرفیت انجام کارهای بزرگ در جهاد دانشگاهی، سایر نهادها و شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد و به هیچ وجه در کشور هیچ مشکلی در زمینه توسعه علمی و فناورانه و تجاری کردن آن نداریم؛ مهم اراده‌ای است که باید در کشور ایجاد شود تا کشور بتواند آن الگوی که دنیا و مردم کشور منتظر آن هستند را ارائه کند. جمهوری اسلامی ایران ادعایی را در دنیا مطرح کرده است و مدعی شده است که مدل برتری را برای اداره جامعه ارائه می‌کنم و به طور قطع باور داریم که می‌توانیم این مدل را ایجاد کنیم. کشور در شرایط بسیار سختی قرار دارد. استعدادهای زیادی در کشور داریم، اما علیرغم وجود این استعدادها، شاهد خروج و مهاجرت استعدادها هم هستیم. معتقدیم برای حل مشکلات، پیشرفت باید به مسئله اول کشور تبدیل شود. مردم منتظر این موضوع هستند، جامعه‌ای که سعادت دنیا و آخرت مردم را تأمین کرده و به الگویی برای سایر کشورها تبدیل می‌شود.
دکتر طیبی خاطر نشان کرد: انقلابی بودن ما در این مقطع زمانی این است که تمام تلاش خود را برای پیاده‌سازی این الگو در کشور انجام دهیم و سایر مسائل کشور باید ذیل مسئله پیشرفت کشور تعریف شوند. باور قلبی من این است که حداکثر با دو برنامه توسعه می‌توانیم به اهداف مورد نظر جمهوری اسلامی، امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری دست پیدا کنیم. جهاد دانشگاهی نقش خود را در گام اول انقلاب اسلامی ایفا کرده است و در گام دوم که مأموریت اصلی دکتر دهقانی فیروزآبادی (رییس جدید جهاد دانشگاهی) است، این است که باید اولاً این دستاوردها در سطح کلان در همه حوزه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. شاید بیشتر مثال‌ها با توجه به نیازهای کشور، حوزه پژوهش و فناوری بود، اما دستاوردهای ما در حوزه فرهنگی هم واقعاً بی‌نظیر هستند؛ خبرگزاری‌های ایسنا، خبرگزاری ایکنا، سازمان انتشارات و مجموعه‌هایی که در حوزه فرهنگی فعالیت می‌کنند. این دستاوردها باید در جهت تأمین نیازهای ملی مورد استفاده قرار بگیرد و از این دستاوردها، چند برند بزرگ در سطح ملی و بین‌المللی ایجاد شده و بدرخشد.
وی افزود: دوم اینکه مأموریت‌های کلان به جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف واگذار شود و جهاد دانشگاهی از همه ظرفیت کشور استفاده کند – دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان –  و در عین حال، جهاد دانشگاهی در برابر مأموریت‌های واگذار شده، ‌پاسخگو باشد. امیدواریم دکتر دهقانی فیروزآبادی با نیروی جوانی و از طریق برقراری ارتباط خوب با دولت بتواند این مهم را انجام دهد. همه ما نیز در جهاد دانشگاهی آمادگی همکاری با ایشان و کمک به حل مسائل کشور هستیم. همانطور که گفته شد، تمایل داشتیم که رییس جدید جهاد دانشگاهی از داخل این نهاد انتخاب شود، اما فردی که انتخاب شده است (دکتر دهقانی فیروزآبادی) فرد بسیار توانمندی است و همه ما در جهاد دانشگاهی آماده هر نوع همکاری با ایشان هستیم.

انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا