دانش و فناوری

محققان ایرانی سفیده تخم مرغ را به جوهر زیستی تبدیل کردند

با همکاری محققان خارجی؛

گروهی از محققان با کمک پژوهشگران ایرانی هیدروژلی از سفیده تخم مرغ ابداع کرده اند که در پرینترهای ۳ بعدی به عنوان جوهر زیستی استفاده می شود و در مهندسی بافت کاربردهای فراوانی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، چاپ زیستی ۳بعدی با استفاده از هیدروژل های فتو متقاطع(photocrosslinking) به دلیل قابلیت انطباق پذیری آن در کاربردهای مختلف، از جمله مهندسی بافت و تحویل دارو، توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده است.

پلیمریزاسیون بین گروه‌ زنجیره‌های پلیمری که در اثر قرار گرفتن در معرض نور با یا بدون آغازگرهای نوری(photoinitiator)فعال می‌شوند، فتو متقاطع نامیده می‌شود.

سفیده تخم مرغ (EW) یک بیوماده آلی است که پتانسیل زیادی در مهندسی بافت دارد. این ماده پروتئین فراوان همراه زیست سازگاری، زیست فعالی دارد و دارای خواص مکانیکی قابل تنظیم و ویژگی های ضد ویروسی و باکتریایی است.

در همین راستا محققان با همکاری محسن اکبری، محبوبه محمودی، علی دارابی، ندا محقق، یک هیدروژل فتو متقاطع به وسیله اصلاح متاکریلویل از سفیده تخم مرغ ابداع کردند که منجر به متاکریلویل سفیده تخم مرغ (EWMA) شد.

EWMA سنتز شده، پس از قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش به صورت متقاطع در می آید و هیدروژل هایی با زیست فعالی قابل توجه ایجاد می کند. هیدروژل مذکور خواص مکانیکی و فیزیکی قابل تنظیمی دارد که با اکثر چاپگرهای زیستی فعلی سازگار است.

همچنین EWMA باعث رشد و تکثیر سلولی در کشت های سه بعدی می شود. هنگامی که این ماده با سلول‌های اندوتلیال ورید ناف انسان (HUVECs) بررسی شد، اندوتلیال‌سازی را تسهیل کرد، به همین دلیل جایگزینی جذاب برای مهندسی پیوند عروقی با هموسازگار ( hemocompatible)و ایمپلنت‌های زیست‌پزشکی به حساب می آید. درکل EWMA ساخت زیستی سازه های زنده مختلف را ممکن می کند.

با کمک چنین ماده ای می توان توسعه مدل های ۳ بعدی فیزیولوژیکی مرتبط در شرایط آزمایشگاهی را افزایش داد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا