دانش و فناوری

مدیاتک اولین تراشه ۶ نانومتری سری G خود را در سه ماهه سوم عرضه می‌کند

منابع قابل اعتماد آشنا به بازار در مورد برنامه‌های آینده مدیاتک برای چیپست‌های سری G اعلام کردند که این شرکت قصد دارد تراشه میان رده جدیدی را بر اساس فرآیند ساخت ۶ نانومتری وارد بازار کند که جایگزین چیپ هلیو G96 بسیار محبوب خواهد شد.

هلیو G96 فعلی بر اساس فرآیند ۱۲ نانومتری قدیمی تولید شده، بنابراین جایگزین آن با فاصله زمانی بسیار زیادی معرفی خواهد شد.

چیپ آینده مدیاتک

چیپ آینده مورد بحث مدیاتک هنوز نام بازاریابی رسمی ندارد و تنها با عنوان «Next-G» شناخته می‌شود. با این حال، گفته می‌شود که از همان پیکربندی پردازنده G96 که شامل ۲ هسته Cortex-A76 با سرعت بیش از ۲ گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با سرعت ۲ گیگاهرتز می‌شود بهره خواهد برد. از نظر پرداشگر گرافیکی نیز مشخصات آن یکسان است و از Mali G57 MC2 استفاده می‌کند.

سیگنال پرداش تصویر آن نیز از دوربین‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی، فیلمبرداری با وضوح ۲K و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه و پردازشگر گرافیکی آن از نمایشگرهای +FHD با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. به عبارت دیگر، از این نظر نیز تفاوتی با هلیو G96 ندارد. نکته مهم دیگر اینکه، این تراشه همچنان به پشتیبانی از شبکه ۴G محدود خواهد بود.

احتمالا تراشه Next-G مدیاتک پیش از پایان نیمه اول سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد و به گفته منابع خبری، تولید کننده چینی Doogee اولین شرکتی خواهد بود که از این تراشه در محصولات خود استفاده می‌کند.

غول فناوری تایوانی حوزه نیمه‌هادی هم اکنون چیپ قدرتمند دیمنسیتی ۹۰۰۰ را وارد بازار کرده است و نتایج بنچمارک از برتری آن نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و اگزینوس ۲۲۰۰ خبر داده بودند. طبق نتایج ارائه شده، چیپ جدید مدیاتک تنها A15 اپل را به عنوان رقیب اصلی خود می‌بیند و امتیازات آن کمی نسبت به این چیپ کمتر است.

دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا