دانش و فناوری

موفقیت جهاددانشگاهی در تولید داخلی «کوتینگ ایجنت»

مدیر گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاددانشگاهی تهران گفت: این سازمان تنها تولیدکننده ماده«کوتینگ ایجنت» در کشور است،پژوهشگران موفق شدند طی ۱۵ ماه به دانش‌فنی تولید این ماده دست یابند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جهاد دانشگاهی، دکتر زهره طاهرخانی مدیر گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاددانشگاهی تهران بابیان این‌که ماده «کوتینگ ایجنت واحد EPS» از افزودنی‌های مهم و حساس در صنعت پتروشیمی است، اظهار کرد: این ماده پودری با اندازه ذرات بسیار ریز است که در واحدهای پلیمریزاسیون پلی‌استایرن انبساطی کاربرد دارد.

وی افزود: کوتینگ به خواص جریان‌پذیری گرانول های پلیمری در زمان انبارداری، حمل‌ونقل، آماده‌سازی و قالب‌گیری کمک میکند.

مدیر گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاد دانشگاهی تهران بابیان این‌که پلی‌استایرن انبساطی (یونولیت) کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف نظیر بسته‌بندی تولیدات، ساختمان‌سازی، خودروسازی و استفاده به‌عنوان عایق حرارت، رطوبت و صدا و … دارد، گفت: ماده کوتینگ EPS از افزودنی‌های این محصول (یونولیت یا پلی‌استایرن انبساطی) در صنعت پتروشیمی است.

دکتر طاهرخانی میزان مصرف سالانه این ماده افزودنی را در حدود ۶۰۰ تن باارزش تقریبی ۲.۴ میلیون دلار در ۴ پتروشیمی کشور برشمرد و افزود: تاکنون همه میزان موردنیاز آن در کشور از طریق واردات تأمین می‌شده است.

وی با تأکید مجدد بر این‌که گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاددانشگاهی تهران توانست با تلفیق یک فعالیت پژوهشی و مهندسی معکوس، به تولید داخلی این افزودنی در صنعت پتروشیمی دست یابد، در ادامه خاطرنشان کرد: پس از تأیید نمونه‌های آزمایشگاهی از سوی واحد مصرف‌کننده، نمونه‌سازی نیمه‌صنعتی آن به میزان ۲۰۰ کیلوگرم انجام شد و پس از طی مراحل ارزیابی شیمیایی و عملکردی در واحد مصرف‌کننده، به مدت ۹۰ روز نیز تست بازار را در کشور سپری کرد.

تولید «کوتینگ ایجنت» به مرحله تجاری‌سازی رسید

این عضو هیات علمی سازمان جهاد دانشگاهی تهران ادامه داد: موفقیت این نمونه نیمه‌صنعتی در پتروشیمی و بازار مصرف، باعث شد تا جهت تست بلندمدت در کشور، دو محموله ۱۰ هزار کیلوگرمی در پاییز و زمستان ۱۴۰۱ به سفارش پتروشیمی تولید و تجاری‌سازی شود.

وی با بیان این‌که همه مواد اولیه این محصول داخلی است، در ادامه تصریح کرد: خط تولید این ماده در جهاددانشگاهی راه‌اندازی شده است و مواد مؤثره اولیه این محصول توسط گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی تولید می‌شود و هم‌اکنون گروه فرآیند جهاد تهران تنها تولیدکننده این ماده در داخل کشور است.

مدیر گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی جهاددانشگاهی تهران با بیان این‌که موفقیت در این مرحله به حضور سازمان جهاددانشگاهی تهران در فهرست تأمین‌کنندگان معتبر (وندور لیست) این مجموعه منجر شد، گفت: که در مناقصه اردیبهشت سال‌جاری در رقابت با نمونه‌های وارداتی، تأمین ۳۰ هزار کیلوگرم از این ماده به جهاددانشگاهی تهران واگذار شد.

دکتر طاهرخانی با بیان این‌که هم‌اکنون رایزنی با تمامی پتروشیمیهای مصرف‌کننده، جهت داخلی سازی ماده کوتینگ ایجنت در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد که سازمان جهاد دانشگاهی تهران با تولید پایه‌های(گرید) دیگر این ماده، نیاز کشور به واردات را برطرف کرده و ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور، به رشد تولید (شعار سال) کمک کند.

به گفته وی، سودآوری طرح و جلوگیری از خروج ارز از کشور از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح پژوهشی است.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی تهران با بیان این‌که جهاددانشگاهی تنها تولیدکننده این ماده در کشور است، خاطرنشان کرد: این ماده ارزش‌افزوده مناسبی دارد و دانش‌فنی و فرمولاسیون آن توسط جهاددانشگاهی تهران ایجادشده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا