دانش و فناوری

نشست هم اندیشی فعالان عرصه اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد


نشست هم اندیشی فعالان عرصه اقتصاد دانش بنیان با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، درپی نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» نشستی به منظور هم افزایی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، دکتر دهنوی رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی، دکتر منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان اکوسیستم دانش‌بنیان کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست روسای پارک‌های علم و فناوری و جمعی از مدیران شرکت‌های دانش بنیان درخصوص چالش‌ها و مشکلات اکوسیستم دانش‌بنیان کشور سخنرانی کردند.

دکتر منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: مجلس یازدهم یک مجلس متفاوت استکه برای آموزش، پژوهش وتحقیقات جایگاه ویژه‌ای قائل است.

وی در ادامه توضیح داد: درواقع این کارهایی که امروز در حوزه دانش بنیان انجام میشود نتیجه آموزش عالی کشور ماست.در سال گذشته ۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان ثبت شده است که حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فروش و ۳۰۰ هزار نفر اشتغال‌زایی داشتند. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: امروز اندازه و بزرگی اقتصاد دانش‌بنیان کشور ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است . ما نباید جای نفت را با مالیات و .. پر کنیم، بلکه اقتصاد دانش‌بنیان باید جایگزین اقتصاد نفتی شود.

وی در ادامه افزود: تصویب طرح رتبه بندی معلمان توسط مجلس شورای اسلامی درواقع ایجاد تحول در نظام و آموزش و پرورش کشور بود که نتیجه آن در آینده شرکت‌های دانش‌بنیان نمایان خواهد شد.

در ادامه این نشست مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست‌فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست: خوشبختانه اتفاقی که برای همکاران ما در مجلس شورای اسلامی در دولت رخ داده است تشکیل داشبورد پیگیری امر دانش بنیان در تمام وزارتخانه هاست. 

قانعی در ادامه افزود: سهم صادرات تکنولوژی‌های بالای ما کمتر از یک درصد است که باید برای صادرات محصولات دانش‌بنیان هدفگذاری انجام شود.

نکته بعدی این است که تاثیرگذاری محصولات دانش‌بنیان در اقتصاد کشور مشخص نشده است. زیست فناوری می تواند تا ۱۰درصد از GDP کشور ایفای نقش کند به شرطی که بازار های کشور به روی این نوع اقتصاد باز شود.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا