دانش و فناوری

نیمی از جمعیت جهان تا ۷۵ سالگی به اختلال سلامت روان مبتلا خواهند شد


یک مطالعه جهانی جدید نشان داده که در آینده نزدیک از هر دو نفر در دنیا یک نفر تا سن 75 سالگی حداقل به یک اختلال در حوزه سلامت روان مبتلا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، اختلالات سلامت روان رویدادی غیر معمول نیست. این اختلال ها بر تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان تأثیر می گذارد و در رفاه، کار و زندگی اجتماعی آنها تداخل ایجاد می کند. اطمینان از اینکه خدمات ضروری برای تشخیص و درمان مؤثر بیماری های روانی در دسترس هستند یا خیر، مستلزم درک عمیق مقیاس و میزان گستردگی دایره ابتلا به این بیماری هاست.

در یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه کوئینزلند و دانشکده پزشکی هاروارد انجام شد، داده‌های 156331 پاسخ‌دهنده که توسط 32 مرکز نظرسنجی جهانی بهداشت روانی سازمان جهانی بهداشت در 29 کشور، از جمله 12 کشور با درآمد کم و متوسط و 12 کشور با درآمد کم و متوسط و 17 کشور پردرآمد بین سال های 2001 تا 2022انجام شده بود، تجزیه و تحلیل شد.

اختلالات بررسی شده شامل اختلال هراس یا آگورافوبیا، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال استرس پس از سانحه، فوبیای اجتماعی، فوبیای خاص، اختلال افسردگی اساسی، اختلال دوقطبی، اختلال سوء مصرف الکل، اختلال وابستگی به الکل، اختلال سوء مصرف مواد و اختلال وابستگی به مواد مخدر بود.

نتایج این بررسی نشان داد که اختلالات سلامت روان شیوع بالایی دارد، به طوری که انتظار می رود تقریباً 50 درصد از جمعیت جهان تا سن 75 سالگی حداقل به یک اختلال مبتلا شوند.

جان مک گرات، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «شایع ترین اختلالات خلقی مانند افسردگی شدید یا اضطراب بود. ما همچنین دریافتیم که خطر ابتلا به برخی اختلالات روانی بر اساس جنسیت افراد متفاوت است. در میان زنان، سه اختلال روانی شایع عبارتند از افسردگی، فوبیای خاص (ناتوانی ناشی از اضطراب که در زندگی روزمره وجود دارد) و اختلال استرس پس از سانحه سه اختلال شایع برای مردان عبارتند از سوء مصرف الکل، افسردگی و فوبیای خاص(ترس غیرمنطقی و نامعقول از یک موضوع یا موقعیت خاص). اوج سن شروع این اختلالات اولین بار در 15 سالگی، با میانگین سن شروع 19 برای مردان و 20 سال برای زنان است. این امر به نیاز به سرمایه گذاری در علوم اعصاب پایه برای درک دلیل ایجاد این اختلالات را نشان می دهد.»

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا