دانش و فناوری

ویندوز هر کاری را که در رایانه خود انجام می‌دهید ردیابی می‌کند

در چند روز گذشته، مایکروسافت به دلیل عرضه قابلیت  Recall، هم از سوی توسعه‌دهندگان و هم از سوی کاربران به دلیل نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی و امنیتی مورد انتقاد قرار گرفته است.  قابلیت Recall ویژگی مبتنی بر هوش مصنوعی این شرکت است که هر کاری را که در دستگاه ویندوز خود انجام می‌دهید قابل جستجو می‌کند.

به گزارش ایتنا، علیرغم اینکه مایکروسافت برخی از این مشکلات را با غیرفعال کردن این ویژگی به طور پیش‌فرض و افزودن احراز هویت امنیتی Windows Hello برطرف کرده است، اما این غول فناوری هنوز در واقع همه چیز را ردیابی می‌کند.

ویژگی برنامه ریزی

مایکروسافت همزمان با معرفی تایم لاین، یک نسخه از Recall را با قابلیت کمتر و یک عملکرد جدید به نام «ردیابی فعالیت» را اضافه کرد که به این غول فناوری اجازه می‌دهد داده‌های کاربران را در همه دستگاه‌ها همگام‌سازی کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد کار خود را در هر کجا و در هر زمان از سر بگیرند. اما ردیابی فعالیت همچنان به طور پیش فرض کار می کند.

مایکروسافت می‌گوید که Activity Log به ردیابی کارهایی که در دستگاه خود انجام می‌دهید، مانند برنامه‌ها و سرویس‌هایی که استفاده می‌کنید، فایل‌هایی که باز می‌کنید و وب سایت‌هایی که مرور می کنید کمک می‌کند. ضمن اینکه تأیید کرد که سابقه فعالیت کاربر به صورت محلی در دستگاه او ذخیره می‌شود و نه در سرورهای شرکت.
 

ردیابی فعالیت را غیرفعال کنید
ویژگی “Activity Tracking” را می‌توان در ویندوز 10 و 11 از طریق تنظیمات غیرفعال کرد. اگر از ویندوز 10 استفاده می‌کنید، روی Privacy کلیک کنید.

اما اگر از سیستم عامل ویندوز 11 استفاده می‌کنید، باید به بخش Privacy & Security بروید. از قسمت سمت چپ، Activity History را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.

تیک گزینه Store my activity history on this device را بردارید.

اگر می‌خواهید ویندوز سابقه فعالیت شما را ذخیره نکند، روی دکمه Clear در قسمت Clear activity history کلیک کنید. تمام فعالیت‌های شما در دستگاه پاک می‌شود.

لازم به ذکر است که غیرفعال کردن سابقه فعالیت در ویندوز هیچ جنبه منفی نخواهد داشت زیرا این قابلیت برای ویژگی Timeline طراحی شده است که تقریباً 3 سال پیش منسوخ شد.

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا