دانش و فناوری

چرا باید دانشگاه تک جنسیتی باشد؟

رصد جامعه دانشگاهی عراق نشان از آن دارد که برخی از زنان دانشجوی این کشور با این موضوع که دانشگاهی فقط مخصوص زنان باشد، مخالف هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از یودبلیونیوز، اگرچه چندین سال از تاسیس دانشگاه ” الزهرا” (Al-Zahraa) برای زنان در شهر کربلا می‌گذرد، اما زنان جامعه دانشگاهی این کشور هنوز در مورد لزوم وجود این دانشگاه که فقط مختص زنان است، اختلاف نظر دارند.
این اختلاف نظرها در حالی مطرح می‌شود که برخی بر این باورند که داشتن دانشگاه‌های مختص زنان تنها راهی است که زنان جوان خانواده‌های محافظه‌کار می‌توانند تحصیلات خود را به پایان برسانند، در حالی که برخی دیگر فکر می‌کنند سیاست‌ها باید از طریق تغییر جامعه اعمال شود. گزارش یونسکو در سال ۲۰۱۹ نشان داد که تخمین زده می شود که بیش از یک چهارم زنان عراقی بی‌سواد هستند و این درصد در مناطق روستایی به ۵۰ درصد افزایش یافته است.
نظرات در مورد لزوم وجود دانشگاه تک جنسیتی با هم متفاوت است. در کنار نظرات مخالف دانشگاه تک جنسیتی، یک دانشجوی ۱۸ ساله زن عراقی در مورد دانشگاه الزهرا گفت: ۳ سال پیش علی رغم پذیرش در سایر دانشگاه‌های دولتی، تصمیم به ثبت نام در دانشگاه الزهرا گرفتم.
وی معتقد است ثبت نام در دانشگاهی که فقط برای زنان تعیین شده است، به او این امکان را داد که بر “مشکلات احتمالی در دانشگاه های مختلط” غلبه کند.
این دانشجو اظهار کرد که تحصیل در چنین دانشگاهی یک حق اساسی و یک انتخاب آزاد در مورد پذیرش و حضور در جامعه است.
دانشگاه الزهرا وابسته به عتبه حسینی در کربلا در سال ۲۰۱۹ به عنوان اولین دانشگاه وزارت آموزش عالی عراق با تخصص در حوزه آموزش زنان تأسیس شد. این دانشگاه دارای سه دانشکده – داروسازی، فناوری پزشکی و آموزش است و در حال حاضر ۲ هزار و ۸۵۰ دانشجوی دختر از تعدادی از استان‌های عراق در آن مشغول تحصیل هستند.
به گفته عبدالرزاق العیسی، وزیر آموزش عالی عراق، ایده تأسیس این دانشگاه در سال ۲۰۱۶ و پس از آن مطرح شد که برخی از خانواده‌های محافظه‌کار در شهرهای کوفه، نجف و کربلا از ثبت نام دختران خود در دانشگاه‌های مختلط خودداری کردند.
وی گفت که تعدادی از زنان جوان این کشور علیرغم توانایی علمی برای ثبت نام در دانشکده‌های پزشکی مختلط، مجبور به پیوستن به دانشکده تعلیم و تربیت زنان در دانشگاه کوفه شدند.
در حالی که العیسی معتقد است دانشگاه باید میدانی برای برابری جنسیتی بین مردان و زنان باشد، او تصمیم وزارت خود برای تأسیس دانشگاه زنان را به “تطابق شرایط اجتماعی و اقتصادی شهرها و کمک به زنان جوان برای ادامه تحصیل نسبت می‌دهد.” به جای اینکه این زنان به دلیل اینکه خانواده‌هایشان اجازه ندادند به دانشگاه‌های مختلط بروند، از حضور در دانشگاه انصراف دادند.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا