دانش و فناوری

چرا دانشگاه‌ها ملتهب شد؟/وظیفه مسوولان در برابر پمپاژ ذهنی رسانه‌های بیگانه


استاد دانشگاه تربیت مدرس با تحلیل چرایی ایجاد التهاب در برخی دانشگاه‌ها گفت: مسوولان کشور ما باید از طریق جهاد تبیین با پمپاژ ذهنی رسانه‌های بیگانه مقابله کنند، جهاد تبیین نباید به برگزاری چند نشست و همایش منتهی شود.

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ در روزهای ابتدایی درگذشت اندوهناک مرحومه مهسا امینی ابهاماتی به وجود آمد که از سوی رسانه‌های بیگانه به این ابهامات دامن زده شد و عده‌ای سعی کردند فضای کشور را به سمت التهاب پیش ببرند، برخی جوانان نیز که تحت تأثیر جو حاکم بر رسانه‌های بیگانه قرار گرفتند فریب خورده و اعتراضات خود را به خیابان‌ها کشاندند.

عده‌ای هم که از این اتفاقات و آشوب خوشحال بودند از آب گل آلود برای دستیابی به اهداف خودشان که همان تجزیه طلبی است ماهی گرفته و سعی کردند با ایجاد اغتشاش به دشمن پاس گل بدهند، این دشمنان قسم‌خورده‌ نظام با به صف کردن رسانه‌های پولی خود و روایت‌های غلطی که به خورد مخاطبانشان می‌دهند تلاش کردند نگاه مجامع بین‌المللی به جمهوری اسلامی را مخدوش کنند؛ از این که این عده مانند همیشه شکست خوردند بگذریم اما آشوب‌ها هزینه‌های زیادی در زمینه‌های امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به کشور تحمیل کرده و کسب‌وکارهای مردم را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

تحلیل و آسیب شناسی این اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که ما در بخش فرهنگی باید کار بیشتری انجام دهیم و برنامه ریزی‌های بهتر و گسترده‌تری داشته باشیم تا جوانان کشورمان به این سادگی گول دروغ های رسانه‌های بیگانه را نخورند و با هر دروغی اینگونه از هم نپاشند.

دانشجویان کشورمان نیز باید بدانند که آن‌ها افراد خاص این جامعه هستند و باید پیشگام ملت باشند تا مردم از آنها تاثیر پذیرند نه اینکه خودشان از رسانه‌های غربی و دشمنان قسم خورده ایران و همچنین از چند نفر سلبریتی تاثیر بپذیرند.

درباره این موضوعات و اینکه ما در بخش فرهنگی چه کم و کاستی‌هایی داشته‌ایم با جلیل دارا استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت‌وگو کردیم.

* مسأله حجاب فقط یک بهانه بود برای دستیابی دشمنان نظام به اهداف دیگرشان

فارس: برداشت شما از اعتراضات و آشوب اخیر که در برخی خیابان‌ها و برخی دانشگاه‌ها صورت گرفت چه بوده است؟

دارا: اولا آنچه من از تحولات اخیر برداشت کردم این است که اعتراضی از طرف مردم صورت گرفته است و بسیاری از افرادی که در این اعتراضات حضور داشتند مردم بودند، البته این اعتراض مانند اعتراضاتی بود که به صورت مسالمت آمیز در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد؛ اما اینکه این اعتراض به آشوب کشیده شد و پشتیبانی رسانه‌ای قوی و تبلیغات محکمی پشت این اعتراضات آمد و اعتراضات به خشونت کشیده شد نشان می‌دهد که از قبل برنامه ریزی عده‌ای بر این بود که از این اتفاق برای اهداف دیگر خود سواستفاده کنند و در اصل مسأله حجاب نیز فقط یک بهانه برای دستیابی این عده به اهدافشان بود.

فارس: منظورتان از عده‌ای که می‌خواستند از آب گل آلود ماهی بگیرند تا به اهداف از پیش برنامه ریزی شده خودشان برسند، چه کسانی است؟

دارا: افرادی که از این اتفاقات پشتیبانی کردند معلوم الحال هستند، این افراد اجازه کوچکترین اعتراض را به اعضای تشکیلات خودشان هم نمی‌دهند چه برسد به اینکه به مردم اجازه بدهند تا نقد و انتقادی را از آنها مطرح کنند.

* چرا دانشگاه‌ها ملتهب شد؟

فارس: به نظر شما چرا تعدادی از تحصیلکرده‌ها نیز با این اعتراضات همراه شدند؟

دارا: اینکه چرا دانشگاه‌ها و دانشجویان در این مسأله درگیر و ملتهب شدند، به نظر می‌رسد مربوط به سیاست زدگی دانشگاه‌های ما باشد، همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند ما هنوز نیاز داریم که فضای دانشگاه را از حالت سیاست زدگی خارج کنیم، سیاست زدگی به معنای سیاسی بودن یا سیاسی نبودن افراد نیست، بلکه سیاسی بودن معنی آگاه بودن از پیرامون، اطلاع از حوادث و اتفاقات و بصیر بودن را دارد.

* تفاوت سیاسی بودن و سیاست زدگی چیست؟

سیاسی بودن یعنی از طریق کرسی‌های آزاداندیشی و مجاری رسمی حرف خودت را بزنی، سیاسی بودن یعنی مسوولان دانشگاه و حتی مسوولان کشور را به جلسات دانشجویی دانشگاه دعوت کرده و پرسش‌های خودت را از آن‌ها بپرسی و حتی آن‌ها را مورد نقد و انتقاد قرار دهی.

اما سیاست زدگی یعنی اینکه هر اتفاقی در کشور رخ می‌دهد و حتی مسائلی که جنبه عام ندارد و از سوی یک گروه یا حزبی انجام می‌شود و عده‌ای به دنبال مقاصد خاصی هستند ما از آن‌ها تبعیت کنیم، سیاست‌زدگی یعنی اینکه ما از اینگونه اتفاقات بیرون از دانشگاه تبعیت کنیم.

فضای دانشگاه فضای علم‌آموزی و پیشرفت علمی و توسعه امور پژوهشی است، استمرار رتبه خوب جمهوری اسلامی از حیث علمی، از نظر پژوهشی در رشته‌های مختلف نیاز به ثبات و آرامش دارد، من احساس می‌کنم عده‌ای به دنبال این هستند که در این سیستم پیشرفت علمی توقف ایجاد کنند.

جدا از اینکه می‌خواهند از برخی دانشجویان کشور برای دستیابی به مقاصد خودشان سواستفاده کنند، گویا تمایلی هم برای توقف رتبه‌های اول و خوب ایران در حوزه‌های مختلف بخصوص حوزه‌های علمی داشته باشند.

* ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با موضوعات مختلف برای روشنگری دانشجویان

فارس: با توجه به این موضوعاتی که شما مطرح کردید وظیفه دانشگاهیان اعم از دانشجویان، اساتید و مسوولان دانشگاه در برابر این کارشکنی ها چیست؟

دارا: ابتدا باید این مسأله را بگویم که برخی دانشجویان اصلا از این مسائل اطلاعی ندارند، علاوه بر اینکه بسیاری از جمعیت عوام ما اطلاعی از مسائل سیاسی ندارند برخی دانشجویان هم همینطور هستند بنابراین نخستین کاری که باید صورت بگیرد و جزء وظایف ماست این است که در طول سال باید جلسات و کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شود و موضوعات مختلف در این جلسات و کرسی‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد، همانطور که مقام معظم رهبری نیز بارها بر برگزاری این کرسی‌ها تأکید داشته‌اند.

به نظر من نباید پرسش‌های مختلف در ذهن دانشجویان جمع شود تا با رخ دادن یک اتفاق تمام این پرسش‌ها به یکباره فوران کرده و دانشجو خودش را در معرض آشوب‌ها و وضعیت اعتراضی غیرمسالمت آمیز قرار دهد، پرسش های دانشجویان باید در طول سال از سوی مسوولان و در جلسات و کرسی‌های آزاداندیشی پاسخ داده شود.

* وظیفه مسوولان دانشگاهی در قبال دانشجویان

فارس: بنابراین مسوولان دانشگاه‌ها و حتی در سطح وزارت علوم نیز در قبال این مسأله وظایفی دارند.

دارا: به نظر من وظیفه‌ای که مسوولان چه در سطح دانشگاه‌ها و چه در سطح وزارت علوم دارند این است که فضایی را در دانشگاه ایجاد کنند تا دانشجویان بتوانند حرفشان را بزنند و انتقادات خود را مطرح کنند، طبیعی است که عده‌ای حتی از برگزاری اینگونه جلسات و کرسی‌های آزاداندیشی نیز سواستفاده می‌کنند اما باید از بروز این مسائل جلوگیری کرد و مانع از دستیابی این افراد به اهدافشان شد، اما به طور کلی نباید باب برگزاری این جلسات بسته شود.

دانشجویان ما متعلق به کشور خودمان هستند، متعلق به ملت ما هستند، افرادی به دنبال سواستفاده از این جوانان و دانشجویان ما هستند و این ما هستیم که باید برنامه مدونی برای پاسخ به پرسش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره دانشجویان داشته باشیم.

کرسی‌های آزاداندیشی اجازه می‌دهد فرصتی ایجاد شود تا دانشجویان حرفشان را بزنند، ما باید بستر گفت‌وگو، آزاداندیشی و حرف زدن را برای دانشجویان در طول سال در دانشگاه‌ها فراهم کنیم.

طبیعی است وقتی کار به آشوب بکشد، خشونت ایجاد شود و تجمعات مسالمت آمیز شکل بگیرد دود آن در چشم همه ما می‌رود، جریان پیشرفت علم نیز عقب می‌ماند، بالاخره وقتی دانشگاه دایر نباشد، وقتی کلاس‌ها به هر شکلی با قوت همیشگی برگزار نشود، وقتی به دلیل بروز آشوب‌ها در امنیت دانشگاه توقف ایجاد شود، هم ما از رشد با سرعت علمی جا می‌مانیم و هم مسائل دیگر وارد فضای فرهنگی و آموزشی دانشگاه می‌شود که به نظرم این وضعیت آثار ناخوشایندی خواهد داشت.

* رسانه‌های دشمن جنگ شناختی را انجام می‌دهند

حتی به نظر من این اتفاق باید در خارج از فضای دانشگاه نیز انجام شود، یعنی ما باید شرایط توسعه بینش سیاسی و اطلاعات سیاسی را برای عامه مردم نیز فراهم کنیم؛ شکی نیست که هجمه‌های تبلیغاتی مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران هجمه‌های سنگینی است، یعنی افرادی که این دروغ‌ پراکنی‌ها و تهمت‌ها را پمپاژ می‌کنند به دنبال اهداف خود هستند و از این کار دست نمی‌کشند بنابراین می‌توان گفت رسانه‌های دشمن به نوعی سعی دارند مردم را در فضای غبارآلود و مبهم قرار دهند یا می‌توانیم نام برنامه‌هایشان را «جنگ شناختی» بگذاریم، آنها در پی این هستند که ذائقه مردم ما را تغییر دهند و به همین دلیل جور دیگری از مسائل تصویر سازی می کننند.

به طور مثال جوان ما هیچ تصویری از یک اتفاق ندارد و آن‌ها این اتفاق را به گونه‌ای تصویرسازی می‌کنند که جوان را تحریک کنند، بنابراین باید چه در داخل دانشگاه و چه در خارج آن فضاهایی برای توسعه اطلاعات سیاسی مردم و دانشجویان داشته باشی، باید در این زمینه کار شود.

* مقابله با جنگ شناختی دشمن باید از سطح پیش از دانشگاه انجام شود

فارس: در سطح پیش از دانشگاه چطور؟

دارا: بله به نظر من حتی باید در پیش از دانشگاه باید ما جدی‌تر زمان بگذاریم، یکی از مشکلات ما این است که در پیش از دانشگاه هیچ آموزشی در این زمینه‌ها به دانش آموزان نمی‌دهیم  در حالیکه باید این کارها را برای دانش آموزانمان انجام دهیم، چه اشکالی دارد که دانش آموزان کشور ما از دوره قبل از دانشگاه نسبت به برخی مسائل آگاهی پیدا کنند، من نمی‌گویم این کارها انجام نشده یا برای انجام آن تلاش نشده است بلکه می‌خواهم بگویم جمهوری اسلامی به عنوان یک نظامی که مخالف و دشمن زیاد دارد.

از مخالفان خود انقلاب اسلامی یعنی منافقین تا خارجی‌ها که با نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام ضداستکبار، سلطه ناپذیر و حامی مستضعف مشکل دارند، به دنبال تحریک جوانان ما هستند، بنابراین باید مسائل را برای جوانان کشورمان تبیین کنیم.

باید بدانیم که معاندین جمهوری اسلامی مقطعی کار نمی‌کنند و به طور مستمر در طول سال فعال هستند بنابراین ما هم باید در طول سال و با استمرار فعال باشیم، در برای جنگ شناختی دشمن باید بسیار زیرکانه و با شیوه‌های جدید و نوین و با کمک ابزارهای نوین و قوی فعالیت کنیم، صدا و سیمای ما باید این کارها را انجام دهد.

* جهاد تبیین نباید به برگزاری چند نشست و همایش منتهی شود

فارس: این کارهایی که عنوان می‌کنید همان جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید کرده‌اند؟

دارا: بله، ما نباید از صحبت مقام معظم رهبری فقط یک برداشت سطحی کرده و آن را با چند تا نشست و همایش خاتمه دهیم، جهاد تبیین یعنی واقعیت‌های نظام را باید برای جوانان و مردم گفت، نظام جمهوری اسلامی در حال حاضر در خیلی جاها حرف برای گفتن دارد، با وجود تحریم‌ها و دشمنی‌ها رتبه اول را در بسیاری از حوزه‌های علمی منطقه دارد، در رشته‌های نانوفناوری، نظامی، هوافضا و غیره ما در جهان حرف برای گفتن داریم و این‌ها باید تبیین شود.

رسانه‌های بیگانه سعی دارند این مسأله را در ذهن مردم و جوانان ما پمپاژ کنند که جمهوری اسلامی رو به عقب حرکت می‌کند و می‌خواهند از این طریق پیشرفت ما را متوقف کنند اما باید در طول سال دانشجو و جوانانمان را از وضعیت پیشرفت‌های خودمان مطلع کنیم.

* اعتراضات در مورد موضوعات مختلف در تمام کشورهای دنیا صورت می‌گیرد

شما فکر می‌کنید اعتراض فقط در کشور ما انجام می‌شود؟ خیر، اعتراض در تمام کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد در تمام کشورهای اروپایی و آمریکایی حتی در حوزه‌های معیشتی، رفاهی و اقتصادی هم اعتراض رخ می‌دهد اما رسانه‌های بیگانه مردم ما را تحریک می‌کنند تا اعتراضات در کشور ما به آشوب و خشونت کشیده شود.

باید یک سری برنامه‌های مستمر در طول سال برگزار شود تا دانشجویان در برخی مسائل کشور همکاری کنند و حتی بتوانند مسائل اجرایی را نقد کنند و با مسوولان صحبت کنند، به نظرم اگر این اتفاقات بیفتد همراهی‌ها با دشمن کمتر می‌شود یعنی عده‌ای که با هدف و نیت مشخص به این تجمعات وارد می‌شوند و بعضا حتی این جریانات را لیدری می‌کنند حتی اطلاع ندارند که این آشوب‌ها به یک جریان خاص خارج از کشور وابسته است و ما باید این اطلاعات را در اختیار این عده قرار دهیم تا همراهی‌ها با دشمن و تحریک پذیری از دشمن کم شود، باید با بصیرت، آگاهی و روشنگری در برابر این جنگ شناختی معاندین جمهوری اسلامی بایستیم.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا