چرا دانشگاه با صنعت قهر است؟
ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه شهرکرد گفت: ارتباط بین صنعت و دانشگاه دارای جنبههای مختلف است و باید از دیدگاههای دانشجو، عضو هیات علمی و دیدگاه جامعه و صنعت مورد بررسی قرار بگیرد چراکه با ایجاد رابطه بین دانشگاه و صنعت میتوانیم شاهد پیشرفتهای عالی در سطح استانی، کشوری و جهانی باشیم.
سید حسن نوربخش در گفتوگو با ایسنا درخصوص ارتباط بین صنعت و دانشگاه و تاثیرات مثبت آن، اظهار کرد: در گذشته این ارتباط به میزانهای متفاوت وجود داشت اما طی سالیان اخیر و با توجه به سیاستهای پیشبینی شده توسط کشور و همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درصد ارتباط بین دانشگاه و صنعت افزایش پیدا کرده اما همچنان برای برون رفت مشکلاتی که در جامعه و صنعت وجود دارد این میزان اندک محسوب میشود.
مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه شهرکرد افزود: ارتباط بین صنعت و دانشگاه دارای جنبههای مختلف است و باید از دیدگاههای دانشجو، عضو هیات علمی و دیدگاه جامعه و صنعت مورد بررسی قرار بگیرد، فعالیت عضوهای هیات علمی درحوزه این ارتباط نیز به امکانات و تجهیزاتی که در دانشگاه وجود دارد وابسته است که متاسفانه آزمایشگاههای موجود در دانشگاهها از امکانات و دستگاههای به روز و دقیق برخوردار نیستند و یا حتی برخی دستگاههای موردنیاز برای انجام تحقیقات توسط اساتید در دانشگاه وجود ندارد.
وی ادامه داد: افزایش قیمت در هزینههای آزمایشگاهی و کارهای تجربی یا عملیاتی یکی دیگر از عواملی است که موجب شده اساتید دانشگاه به سمت کارهای تئوری سوق داده شوند، همچنین براساس آییننامههای ارتقای موضوعی که ارتقای اساتید دانشگاه را به دنبال دارد مقالاتی است که در ژورنالهای بینالمللی داخلی به چاپ برسد نکته مهم این است که در این شیوه فناوری و پایاننامههای کاربردی مورد توجه قرار نمیگرفت؛ البته طی دو سال گذشته تغییراتی ایجاد شده و برای پایاننامههای کاربردی تحت عنوان “شیوهنامه کاربردی کردن پایاننامهها و رسالههای دکتری” امکان اخذ امتیازات بالا فراهم شده است که این موضوع میتواند منجر به ایجاد انگیزه در اساتید شود.
نوربخش عنوان کرد: متاسفانه دانشجویان نیز علاقه چندانی به انجام کارهای تجربی و عملیاتی ندارند و بسیاری از آنها به این باور رسیدهاند که اینگونه پایاننامهها موجب اتلاف وقت آنها میشود و درنتیجه اتمام درس آنها یک تا دو ترم نیز دیرتر انجام میشود بنابراین به دلیل راحتی کار تمایل بیشتری برای انجام پروژههای تئوری و شبیهسازی دارند البته برخی از دانشجویان نیز به دلیل علاقه انجام پایاننامههای عملی را انتخاب میکنند اما تعداد این افراد محدود است.
وی ادامه داد: زمانی که ترم تحصیل دانشجو بیش از تعداد مشخصی باشد با مشکلاتی مانند عدم تخصیص خوابگاه، پرداخت سنوات و… مواجه میشود که همین موضوع نیز دانشجویان را از انجام پایاننامههای عملیاتی و زمانبر منصرف میکرد اما تلاش شده در آییننامه جدید وزرات علوم، تحقیقات و فناوری این مشکل برطرف شود و حتی برای دانشجویانی که به انجام پایاننامههای تحقیقاتی میپردازند امتیازاتی نیز در نظر گرفته شود و یا درصورتی که دانشگاه معرفی دانشجو برای مشاغل را انجام میدهد این دانشجویان در اولویت قرار بگیرند.
مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه شهرکرد اضافه کرد: تا حدود دوسال گذشته زمانی که فرد قصد داشت در مقطع دکتری فارغالتحصیل شود شرط مقاله وجود داشت و توجه ویژهای به پایاننامههای کاربردی نمیشد، در آییننامههای جدید وزارت علوم، فناوری و تحقیقات این مشکل رفع شده اما این آییننامه تاکنون به مرحله اجرایی شدن نرسیده است.
وی با اشاره به انگیزه پایین دانشجویان برای انجام کارهای تحقیقاتی، تصریح کرد: انجام پایاننامه سخت توسط دانشجو مورد توجه قرار نمیگیرد و این افراد با سایر دانشجویان که پایاننامههایی با سختی کمتر انجام میدهند تقریبا در یک سطح مورد ارزیابی قرار میگیرند همچنین موضوع کسب درآمد و آینده شغلی نیز از دیگر عواملی است که موجب کاهش انگیزه در دانشجویان میشود چرا که دانشجو پس از اخذ مدارک عالی مانند فوق لیسانس و دکتری امکان کسب درآمد مناسب در رشته تحصیلی خود را ندارد.
نوبخش یادآور شد: متاسفانه در حوزه صنعت و کشاورزی نیز برای حرکت براساس فناوری و استفاده از ظرفیتهای موجود در دانشگاهها شاهد پیشرفت چندانی نیستیم و اکثر تمرکز در این حوزهها برطرف کردن چالشهایی است که بر سر راه تداوم کار آنها ایجاد میشود مانند ایرادی که در خط تولید وجود دارد و آنچنان موضوع رقابت در این بازارها وجود ندارد که موجب شود افراد انگیزهای برای سرمایهگذاری و قرار گرفتن برمسیر فناوری و علم و درنتیجه پیشرفت پتانسیلهای خود داشته باشند.
مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه شهرکرد بیان کرد: برخی صنایع نیز انتظار دارند اساتید و دانشجویان در دانشگاه از یک آزمایشگاه مجهز برخوردار باشند که متاسفانه در ۹۵ درصد موارد این امکانات برای اساتید و داشنجویان فراهم نیست که رفع این مشکل نیز مسلتزم اختصاص بودجه و اعتبارات لازم است تا بتوان ارتباط بین صنعت و دانشگاه را توسعه بخشید و شاهد اثرات مثبت آن در جامعه باشیم.
وی افزود: درصورتی که در رابطه بین دانشگاه و صنعت سیاستهای کلان مدنظر گرفته شود و یا کشاورزی و صنعت مشکلات خود را در محیط دانشگاهها مطرح و اقدام به سرمایهگذاری برای حل آنها کنند میتوانیم شاهد پیشرفتهای عالی در سطح استانی، کشوری و جهانی باشیم و همانگونه که ذکر شد طی سالهای اخیر با سیاستهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه اقدامات موثری برای برقراری این ارتباط و ایجاد انگیزه در دانشجویان و اساتید برای انجام پایاننامههای کاربردی و یا فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت و جامعه در حال انجام است که اساتید این امکان را پیدا میکنند وارد صنعت و جامعه شده و به حل مشکلات موجود بپردازند البته حقوق این افراد از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداخت میشود.
انتهای پیام