دانش و فناوری

چین در یک قدمی ارسال یک آزمایشگاه تحقیقاتی به فضا

به گفته آژانس فضایی سرنشین دار چین، آزمایشگاه فضایی ونتیان(Wentian) چین و موشک حامل آن به نام “لانگ مارچ ۵ بی” صبح روز دوشنبه به برج خدمات منتقل شدند تا قبل از پرتاب‌شان طی روزهای آینده، آزمایشات نهایی را سپری کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، این آژانس فضایی در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که مراحل آماده سازی پیش از پرتاب در مرکز پرتاب فضایی ونچانگ در جنوبی‌ترین بخش استان هاینان آغاز خواهد شد. این سازمان تنها به اعلام این موضوع بسنده کرده و جزئیات دیگری را فاش نکرد.
این آژانس همچنین روز دوشنبه از لوگوی این ماموریت رونمایی کرد. “ونتیان” یا “در جستجوی بهشت”(اولین بخش آزمایشگاهی ایستگاه فضایی تیانگونگ) وزنی معادل بیش از ۲۰ متریک تن و ارتفاعی معادل یک ساختمان ۶ طبقه دارد.
ونتیان از سه قسمت اصلی اعم از یک محفظه کار خدمه، یک ماژول باری بدون فشار و یک ماژول کنترل تشکیل شده است. “لین ژیکیانگ”(Lin Xiqiang) معاون آژانس فضایی سرنشین دار چین گفت: کابین‌های علمی داخل آزمایشگاه ونتیان عمدتا برای انجام وظایف بیولوژیکی و علوم زیستی مورد استفاده قرار خواهند گرفت و از تحقیقات در مورد رشد، پیری و صفات ژنتیکی گیاهان، حیوانات و میکروب‌ها در فضا حمایت خواهند کرد.

به منظور آماده شدن برای ورود ونتیان، فضاپیمای باری تیانژو۳ صبح یکشنبه از تیانگونگ جدا شد تا دریچه اتصال آن بتواند این آزمایشگاه جدید را دریافت کند. تیانژو که در سپتامبر ۲۰۲۱ پرتاب شد و از آن زمان به تیانگوگ متصل بود، توسط کنترل کننده‌های زمینی به زمین هدایت خواهد شد.
در حال حاضر تیانگونگ از ماژول اصلی تیانه، فضاپیمای باری تیانژو ۴ و فضاپیما شنژو ۱۴ تشکیل شده است. چندی پیش سه خدمه این ماموریت به نام‌های “چن دونگ”(Chen Dong) فرمانده ماموریت و سرهنگ ارشد، “لیو یانگ”(Liu Yang) سرهنگ ارشد و “کای ژوژه”(Cai Xuzhe) سرهنگ ارشد به ایستگاه فضایی تیانگونگ فرستاده شدند. قرار است این فضانوردان شش ماه در آنجا بمانند تا فرایند مونتاژ این ایستگاه فضایی عظیم را تکمیل کنند. این دومین باری است که چن و لیو به فضا می‌روند.

از دیگر وظایف فضانوردان می‌توان به نصب و پیکربندی تجهیزات، انجام آزمایش‌های علمی و نمایش فناوری و حفظ عملیات معمول ایستگاه تیانگونگ اشاره کرد. فضانوردان دو تا سه راهپیمایی فضایی را انجام خواهند داد و برای دانشجویان سخنرانی‌های علمی خواهند داشت.
دومین آزمایشگاه به نام منگتیان(Mengtian) یا “رویای بهشت” در ماه اکتبر پرتاب خواهد شد. پس از اتصال هر دو آزمایشگاه به تیانگونگ، ایستگاه یک ساختار T شکل خواهد داشت و فضانوردان یک فضای قابل استفاده‌ای به مساحت ۱۱۰ متر مکعب خواهند داشت.
در نیمه دوم دوره ماموریت، فضاپیمای باری تیانژو-۵ و خدمه ماموریت شنژو-۱۵ قرار است اواخر سال جاری میلادی به این ایستگاه عظیم برسند. به گفته مسئولان، خدمه ماموریت شنژو-۱۴ و شنژو-۱۵ با یکدیگر در ایستگاه فضایی چین ملاقات خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا