دانش و فناوری

کارشناسان چشم انتظار بازگشت نمونه سنگ و خاک ماه با کپسول چینی

پس از ماموریت ۵۳ روزه؛

هیجان برای بازگشت نخستین نمونه ها از قسمت دور دست ماه افزایش یافته است. فضاپیمای ماموریت چانگ ۶ به زودی از مدار ماه خارج می شود و پس از آن یک محموله از مواد این سیاره را به زمین می رساند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، در اوایل ماه جاری میلادی ۲۰۰ محقق از ۳۱ دانشگاه و انستیتو پژوهشی چین در انستیتو زمین شناسی و ژئو فیزیک در پکن گردهم آمدند تا در سیمنار «پس زمینه زمین شناختی منطقه فرود چانگ ۶» شرکت کنند.

فضاپیمای چانگ ۶ که مجهز به چند ابزار مختلف است در سوم می سال جاری میلادی از ایالت هاینان چین به فضا پرتاب شد. لندر آن در یکم ژوئن به طور ایمن در حوضچه Aitken واقع در جنوب ماه فرود آمد و دو روز بعد را به جمع آوری نمونه از خاک سیاره پرداخت.

ماژول بالارونده این لندر همراه محموله ای مهم در سوم ژوئن از روی ماه بلند شد و در ۵ ژوئن به مدار گرد چانگ ۶ رسید. نمونه های جمع آوری شده همچنان در ماژول بازگشت چانگ ۶ دور ماه مدار می زنند و منتظر زمان آغاز سفر بازگشت به زمین هستند.

قرار است این کپسول همراه چتر نجات در منطقه ای واقع در شمال چین در تاریخ ۲۵ ژوئن فرود بیاید. پس از فرود کپسول ماموریت ۵۳ روزه چانگ ۶ نیز پایان می یابد.

آژانس فضایی اروپا اعلام کرد ایستگاه های زمینی آن از ماموریت مذکور پشتیبانی می کنند. برای مثال، مدت کوتاهی پس از پرتاب فضاپیمای چانگ ۶، ایستگاه Kourou متعلق به این آژانس در گویان فرانسه، آن را برای چند ساعت ردیابی کرد تا مدار آن را تأیید کند.

در حوالی تاریخ ۲۵ ژوئن، ESA سیگنال‌هایی را از ماژول چانگ ۶ از طریق ایستگاه Maspalomas آژانس که توسط Instituto Nacional de Técnica Aerospacial (INTA) در گران کاناریا، اسپانیا اداره می‌شود، دریافت خواهد کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا