دانش و فناوری

کرسی‌هایی برای گرم‌کردن تعامل دانشگاه و صنعت/ «آیروست» جامعه علمی و صنعتی را چگونه به‌هم متصل می‌کند؟


سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران (آیروست) ساز و کاری موسوم به «کرسی‌های ملی ارتباط با صنعت» را با هدف ایجاد ارتباط بین دانشگاه ها و مراکز پژوهشی با صنایع و دستگاه های اجرایی را ایجاد کرده است.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، هم راستا کردن پژوهش های علمی دانشگاه و نیازهای صنعت، مسیری برای رفع مشکلات جاری صنایع و به دنبال آن توسعه اقتصادی و پیشرفت کشور است. به همین خاطر ضروری است نهادهایی در جامعه علمی کشور برای ایجاد ارتباط موثر بین فضای دانشگاه و صنعت، وجود داشته باشد. یکی از نهادهای ذیل وزارت علوم روشی متفاوت برای تحقق این ارتباط را در پیش گرفته است؛سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران (آیروست) ساز و کاری موسوم به «کرسی‌های ملی ارتباط با صنعت» را با هدف ایجاد ارتباط بین دانشگاه ها و مراکز پژوهشی با صنایع و دستگاه های اجرایی را ایجاد کرده است. برای آشنایی بیشتر با این کرسی‌ها با «حسن زمانیان»، معاون وزیر علوم و رئیس آیروست گفتگو کردیم.

وی با تاکید بر اهمیت صنعت در توسعه اقتصادی کشور، در خصوص سازوکار این سازمان گفت: نهادهای متعددی وجود دارند که برای حل مشکلاتشان با راه حل فناورانه به سازمان رجوع می کنند. در راستای پاسخ گویی به این تقاضاها و ایجاد تعاملات بین صنایع و فناوران کرسی هایی به نام «کرسی‌های ارتباط با صنعت» ذیل معاونت مذکور برقرار شده است. در حال حاضر کرسی‌های تخصصی متعددی از جمله: کرسی کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع دارویی، حمل و نقل و ده‌ها کرسی دیگر مشغول به کار هستند.  برای مثال بنیاد مستضعفان چهارده هولدینگ دارد که هر کدام از هولدینگ‌ها مشکلات متعددی دارند؛ بنابراین یک کرسی ویژه تحت عنوان «کرسی مستضعفان» برای پیگیری درخواستهای این نهاد در معاونت ایجاد شده است.

زمانیان افزود: ساختار این کرسی‌ها به این شکل است که یک رئیس برای آن تعیین می‌شود و در لایه اول اساتید مرتبط با موضوع مشغول در سازمان و در لایه بعدی شرکت های فناور سازمان و در لایه آخر همه اساتید مرتبط با موضوع در کشور حضور دارند. هم اکنون در پی ایجاد این کرسی ها، نهادهای مختلفی به سازمان مراجعه میکنند و متفاضی واگذاری مسائلشان هستند.

معاون وزیر علوم در خصوص وجه تمایز این سازوکار با سامانه «نان» گفت: نقطه قوت این کرسی ها ارتباط مستقیم و موثری است که به واسطه فعالیت میدانی و حضوری تعریف شده است. این سازوکار فراتر از نرم افزار واسطی است که در سامانه نان مبناست.

 او در خصوص میزان آشنایی اعضای این کرسی‌ها با ادبیات دنیای صنعت افزود: خوشبختانه اساتید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همگی در صنعت نیز حضور دارند و با اصول تجارت آشنا هستند. آنان این توانایی را دارند که به صورت چهره به چهره موضوعات مربوط به تجاری‌سازی و اموری که در کارگزاری صورت می‌گیرد را انجام دهند. در این روند واحدهای فناور ما در همه ی مسائل مورد نیاز از جمله مالیات، استخدام، بازاریابی و… مشاوره ارائه می‌کنند و این قابلیت وجود دارد.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا