دانش و فناوری

کشت و تولید گیاهان دارویی مبتنی بر نیاز بازار/ مزیت‌های منطقه‌ای شناسایی می‌شود


اگر تولید بدون رصد و نیازسنجی از بازار انجام شود؛ دستاورد درستی نخواهد داشت. اما این کار با در نظر گرفتن تقاضای مشتری و مصرف کنندگان است که ارزش افزوده برای کشور به همراه می آورد.

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اگر تولید بدون رصد و نیازسنجی از بازار انجام شود؛ دستاورد درستی نخواهد داشت. اما این کار با در نظر گرفتن تقاضای مشتری و مصرف کنندگان است که ارزش افزوده برای کشور به همراه می آورد. به همین دلیل؛ در همه جای دنیا پیش از تولید محصولات؛ به نیاز بازار توجه می شود تا محصولاتی کارآمدتر و کاربردی تر تولید و روانه بازار شود. این کار هم به صورت تخصصی در همه حوزه ها و صنایع انجام می شود.

کاری که در کنار توسعه بازار داخلی؛ به صادرات محصولات هم کمک می کند. یعنی تولیدات با بر مبنای نیاز بازار و با کیفیتی رقابتی تولید می شوند همین موضوع هم رغبت و اقبال بازار به محصولات تولیدی را بیشتر می کند. از جمله صنایعی هم که از این امر مستثنی نیست و باید تولیدات آن بر مبنای نیازسنجی درست از بازار انجام شود، صنعت گیاهان دارویی است.

اولویت بندی کشت گیاهان دارویی در مناطق مختلف کشور براساس مزیت‌های منطقه‌ای و نیاز بازار محصولات گیاهان دارویی از جمله این اقدامات است که در همکاری میان ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با دیگر دستگاه های مرتبط؛ در حال پیگیری است تا بازار این محصولات در جای درست خود بایستد.

ایجاد و بروزرسانی سامانه نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی (نیپا) بمنظور پایش برخط اطلاعات توسعه کشت و تولید گیاهان دارویی نیز از دیگر اقداماتی است که در این رابطه انجام شده است. همچنین اقداماتی درراستای احداث باراندازهای گیاهان دارویی درمناطق مختلف کشور با نگاه به تجارت و عرضه گیاهان دارویی نیز صورت گرفته است.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا