دانش و فناوری

یازده اختراع بزرگ که جهان را تغییر داد

در طول دهه‌های اخیر، نوآوری‌های تکنولوژیک شتاب قابل‌ملاحظه‌ای داشته و در این مقاله ما قصد داریم تا به برخی از برجسته‌ترین نقاط عطف تکنولوژی در چهار دهه اخیر اشاره کنیم. با ما همراه باشید:

در ۲۴ ژانویه سال ۱۹۸۴ بود که اپل، از مکینتاش ۱۲۸K رونمایی کرد و بدین ترتیب چهره کامپیوترهای شخصی را برای همیشه متحول کرد.

کامپیوتر جمع و جور و راحت استیو جابز، یک رابط کاربری گرافیکی را به دنیا معرفی کرد که آن زمان، لحظه‌ای مهم در تکامل فناوری‌های شخصی رقم خورد. از آن روز به بعد، سرعت نوآوری‌های تکنولوژیک همراه با پیشرفت‌های محاسباتی، ارتباطات، اتصال و یادگیری ماشینی با سرعت حیرت‌آوری گسترش یافت.

در طول این مدت چندین نقطه عطف تکنولوژیک رخ دادند که زندگی ما را در ۴ دهه اخیر دستخوش تغییرات شگرفی کردند.

 

سال ۱۹۹۳: شبکه جهانی اینترنت
گرچه در مورد روز رسمی تولد اینترنت بحث‌های زیادی مطرح است ولی باید این را در نظر داشت که این اختراع وب جهانی بود که امکان دسترسی به اطلاعات را به شکلی دموکراتیک فراهم و باعث شکل‌گیری اینترنت مدرن امروزی شد.

شبکه جهانی وب توسط تیم برنرزلی، دانشمند بریتانیایی ایجاد شد و در سال ۱۹۹۳ در اختیار عموم مردم قرار گرفت و طلوع ارتباطات آنلاین، تجارت الکترونیک و آغاز اقتصاد دیجیتال را با خود به همراه داشت.

با وجود پیشرفت‌های عظیم از زمان اختراع اینترنت، حدود ۲.۶ میلیارد نفر از ساکنان کره زمین هنوز به اینترنت دسترسی ندارند و دسترسی به سیستم دیجیتال جهانی حالا یک اولویت مهم به شمار می‌رود. اتحاد EDISON در مجمع اقتصاد جهانی قصد دارد تا این شکاف را پر کرده و تا سال ۲۰۲۵ دسترسی یک میلیارد نفر را به سرویس‌های ضروری مثل مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و مالی فراهم کند.

 

یازده اختراع بزرگ که جهان را تغییر داد

سال ۱۹۹۷: وای فای
ظهور Wi-Fi در سال ۱۹۹۷، چهره دسترسی به اینترنت را کاملا تغییر داد و نیاز افراد به اتصال به شبکه اینترنت از طریق کابل را برای همیشه از بین برد؛ بدون وجود وای فای، استفاده از اینترنت با تلفن هوشمند و اتصال اینترنتی فعلی که به آن اتکا کرده‌ایم، امکان‌پذیر نبود.

حالا وای فای به بخشی ضروری در دنیای مدرن و متصل ما تبدیل شده است.

 

سال ۱۹۹۸: گوگل
راه‌اندازی موتور جستجوی گوگل در سال ۱۹۹۸، آغازی برای جستجوی کارآمد در وب بود که نحوه دسترسی افراد به اطلاعات آنلاین را در سراسر جهان تغییر داد. البته امروزه گزینه‌های متعدد و متنوعی برای این کار وجود دارد: بینگ، یاهو، بایدو و… اما گوگل همچنان پرکاربردترین موتور جستجو در دنیاست.

 

سال ۲۰۰۴: شبکه‌های اجتماعی
در دو دهه اخیر، ظهور شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی، بر زندگی ما حکمفرما شده است. در سال ۲۰۰۴، MySpace به عنوان اولین رسانه اجتماعی معرفی شد که تعداد کاربران آن به یک میلیون کاربر ماهانه رسید. بعد از آن، پلتفرم‌هایی مثل فیس بوک، اینستاگرام و تیک‌تاک ارتباطات و تعاملات اجتماعی را دچار تحول کردند و باعث به اشتراک‌گذاری حجم وسیعی از اطلاعات شدند که البته بحث و حاشیه‌های زیادی را نیز به همراه داشته.

 

سال ۲۰۰۷: آیفون
بیش از یک دهه بعد از معرفی اولین موبایل هوشمند، آیفون با ترکیب کردن تلفن، دستگاه پخش‌کننده موسیقی، دوربین و ارتباط اینترنتی در یک مجموعه ، فناوری تلفن همراه را دچار تحول عظیمی کرد. استانداردهای جدیدی برای گوشی‌های هوشمند تعیین شد و همین به افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند سرعت بخشید.

 

سال ۲۰۰۹: بیت کوین
پایه‌های پرداخت‌های دیجیتالی مدرن در اواخر دهه ۱۹۵۰ و با معرفی اولین کارت‌های اعتباری و نقدی پایه‌گذاری شده بود. اما اختراع بیت کوین در سال ۲۰۰۹، به منزله ورود به عصر جدیدی از تراکنش‌های دیجیتال امن بود.

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز، شکل جدیدی از سیستم پرداخت دیجیتال را معرفی کرد که کاملا مستقل از سیستم‌های سنتی بانکی عمل می‌کرد و بلاک‌چین به عنوان فناوری زیربنایی آن، با ارائه روشی امن، شفاف و غیرمتمرکز برای پرداخت‌های همتا به همتا، مفهوم تراکنش‌های دیجیتال را متحول کرد.

بیت کوین نه تنها بر توسعه سایر ارزهای دیجیتال تاثیرگذار بوده، بلکه بحث‌های زیادی را درباره آینده پول در عصر دیجیتال به همراه داشته است.

 

سال ۲۰۱۴: واقعیت مجازی
سال ۲۰۱۴، سال مهمی در توسعه واقعیت مجازی (VR) برای کاربردهای تجاری بود. فیس بوک، با پرداخت ۲ میلیارد دلار شرکت Oculus VR را خرید و تلاش بزرگی را برای دسترسی مشتریان به تجربه‌های واقعیت مجازی با کیفیت بالای آغاز کرد.

سامسونگ و سونی هم محصولات واقعیت مجازی‌شان را به بازار عرضه کردند و گوگل Cardboard که حالا تولیدش متوقف شده (یک نمایشگر ارزان برای تلفن‌های هوشمند) به بازار ارائه شد.

در عین حال اولین سری از هدست‌های Oculus Rift در سال ۲۰۱۶ برای مصرف کنندگان ارسال گردید.

 

سال ۲۰۱۵: اتومبیل های خودران
ایده اتومبیل‌های خودران در دو دهه اخیر از داستان‌های علمی تخیلی، جایشان را به زندگی روزمره انسان‌ها باز کرده‌اند و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که تقریبا دو سوم خودروهای سواری ثبت شده در سراسر دنیا تا سال ۲۰۲۵ دارای رانندگی و فرمان نیمه کمکی خواهند بود.

در سال ۲۰۱۵، شرکت تسلا، خودروی Autopilot را معرفی کرد که ویژگی‌های حیرت‌انگیزی داشت که مهمترین آن معرفی فناوری خودران بود.

 

سال ۲۰۱۹: محاسبات کوانتومی
در اکتبر سال ۲۰۱۹، لحظه مهمی در تاریخ محاسبات کوانتومی رقم خورد. در آن زمان پردازنده Sycamore گوگل با حل یک مسئله پیچیده، با سرعتی بالاتر از قدرتمندترین ابررایانه‌های جهان، “برتری کوانتومی” را نشان داد.

فناوری‌های کوانتومی را می‌توان در کارهای مختلفی به کار گرفت و تاثیر دگرگون کننده آن را در صنایع متفاوت مشاهده کرد. طرح اقتصاد کوانتومی مجمع اقتصاد جهانی، چارچوبی برای دسترسی دموکراتیک و ارزش محور به منابع کوانتومی فراهم می‌کند تا از توزیع عادلانه جهانی و جلوگیری از شکاف کوانتومی اطمینان حاصل کند.

 

سال ۲۰۲۰: پاندمی کووید ۱۹
پاندمی کووید ۱۹، سرعت تحولات دیجیتال را در مقیاسی بی‌سابقه افزایش داد. باتوجه به اینکه این همه‌گیری با شیوع ویروسی عجیب و کشنده، تقریبا همه ابعاد زندگی انسانی را تحت تاثیر قرار داد (از ارتباطات با عزیزان تا نحوه و محل کار افراد)، سرعت نوآوری و جذب تکنولوژی در سراسر دنیا دستخوش تغییراتی شد و کار از راه دور، کنفرانس‌های ویدیویی، پزشکی از راه دور و تجارت الکترونیکی در زندگی روزمره افراد بیش از هر زمان دیگری افزایش یافت.

 

سال ۲۰۲۲: هوش مصنوعی
تکنولوژی هوش مصنوعی، مدت‌ها بود که وجود داشت و لوازم الکترونیکی مصرفی مبتنی بر هوش مصنوعی، از دستگاه‌های خانگی هوشمند گرفته تا دستیارهای شخصی شده، رواج داشتند. با این حال، ظهور برنامه‌های کاربردی اصلی هوش مصنوعی مولد در سال‌های اخیر، تغییرات هنگفتی را ایجاد کرد.

در سال ۲۰۲۲، شرکت OpenAI از یک چت‌بات به نام ChatGPT رونمایی کرد که در طول یک هفته، بیش از یک میلیون کاربر به دست آورد و تبدیل به سریع‌ترین برنامه مصرف‌کننده در تاریخ دنیا شد. در همان سال، DALL-E ۲ هم به‌عنوان یک ابزار هوش مصنوعی تولید متن به تصویر به بازار عرضه شد.

منبع: خبرآنلاین

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا