دانش و فناوری

از لنزهای تماسی VR تا تله‌پاتی با AI؛ 10 فناوری که در دهه‌های آینده احتمالاً زندگی ما را متحول می‌کنند

ظهور چت‌بات ChatGPT نه‌تنها به ما نشان داد که هوش مصنوعی با سرعت سرسام‌آوری درحال پیشرفت است، بلکه توجه مردم را به نقش فناوری در آینده جوامع جلب کرد. حالا متخصصان پیش‌بینی کرده‌اند که فناوری‌هایی مثل AI، واقعیت افزوده و رباتیک چگونه می‌توانند تا پایان قرن بیست‌ودوم جهان و زندگی ما را متحول کنند.

«مایک رودز»، مدیرعامل و بنیان‌گذار ConsultMyApp، در گفت‌وگو با نشریه دیلی‌میل پیش‌بینی کرده است که لنزهای تماسی وظیفه نمایش اطلاعات را بر عهده خواهند گرفت، واقعیت افزوده (AR) جهان دیجیتال و واقعیت را با هم ترکیب می‌کند و هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا به‌صورت تله‌پاتی با هم حرف بزنیم. در ادامه مطلب 10 پیش‌بینی بزرگ برای دنیای فناوری را به شما معرفی می‌کنیم که احتمالاً تا پایان قرن جاری به زندگی ما وارد می‌شوند. تصاویر درون مطلب توسط هوش مصنوعی میدجرنی ساخته شده‌اند.

همه مردم لنزهای تماسی خواهند داشت

مایک رودز باور دارد که در آینده به‌جای استفاده از گوشی‌های هوشمند، از لنزهای تماسی استفاده می‌کنیم تا اطلاعات را ببینیم: «لنزهای تماسی AR که در فعالیت‌های روزانه فرد اختلال ایجاد نکنند، می‌توانند با ارائه یک رابط کاربری که اجازه می‌دهد افراد به‌صورت هم‌زمان در دنیای واقعی حاضر باشند و در چشم خود به اینترنت دسترسی پیدا کنند، با فرصت‌های فوق‌العاده‌ای مواجه شوند.»

درحال‌حاضر شرکت‌هایی مثل Mojo Vision متوجه شده‌اند که این مسئله یکی از اهداف نهایی دنیای فناوری است و به‌زودی خیلی شرکت‌های دیگر هم وارد این حوزه خواهند شد.

هوش مصنوعی قدرت تله‌پاتی را فراهم می‌کند

به‌ گفته دکتر «کلر ولش»، رئیس بخش آموزش مؤسسه Analytics، هوش مصنوعی به دستگاه‌ها اجازه خواهد داد تا ذهن انسان را بخوانند و ارتباط تله‌پاتیک را ممکن کنند: «ذهن‌خوانی دیگر فقط مختص قصه‌های علمی-تخیلی نخواهد بود. محققان همین حالا به ChatGPT آموزش داده‌اند تا تصاویر MRI را به توصیفات متنی از عکسی که کاربر درحال مشاهده آن است، تبدیل کند.»

البته اسکنرهای MRI هنوز قابل‌حمل نشده‌اند و بعید است که به این زودی‌ها به آن نقطه برسند. درنتیجه خواندن ذهن هنوز ممکن نیست. اما دور از انتظار نیست که این اسکنرها هم کوچک‌تر شوند و درون چیزی مثل هدست‌ها قرار بگیرند تا با خواندن ذهن کاربر، بتوانند افکار او را به بقیه منتقل کنند.

همزادهای دیجیتال برای بهبود سلامت تولید می‌شوند

دوقلوهای دیجیتالی در امور صنعتی، شبیه‌سازهایی از اشیای جهان واقعی هستند. برای مثال، دوقلوی دیجیتالی یک توربین بادی به مهندسان اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به حضور در محل توربین، مشکلات آن را بررسی کنند.

در آینده انسان‌ها هم می‌توانند دوقلوی دیجیتالی داشته باشند. این دوقلوها همان مدل‌های سه‌بعدی بدن ما خواهند بود که اطلاعات سلامتی‌مان را در بر می‌گیرند. یک همزاد دیجیتالی می‌تواند به پزشکان اجازه دهد تا واکنش بدن بیماران به داروها را بررسی کنند.

«کریس شاو»، مدیر ارشد بازاریابی شرکت NTT Research، می‌گوید آن‌ها سعی دارند مدلی از بدن انسان را بسازند، اما بهینه‌سازی یک مدل عمومی برای تبدیل‌شدن به یک دوقلوی دیجیتالی، کار پیچیده و سختی خواهد بود. به‌علاوه، احتمالاً زمان زیادی لازم است تا این پروژه به انجام برسد و بتواند واقعاً کارآمد باشد.

این سازوکار می‌تواند به حفظ جان مردم در آینده کمک کند و بحث تجویز دارو برای بیماران را به‌کلی متحول سازد.

همه ما یک خدمتکار شخصی خواهیم داشت

پیشرفت‌های هوش مصنوعی باعث می‌شود انسان‌ها وابستگی بیشتری به خدمتکاران هوشمند داشته باشند. این خدمتکاران می‌توانند برای شما غذا درست کنند، مربی ورزش شما باشند و برنامه‌ریزی کارهایتان را انجام دهند.

«مارتین کریمر»، متخصص شرکت KnowBe4، باور دارد که خدمتکاران هوش مصنوعی در دنیای واقعیت افزوده عرضه خواهند شد، چون زندگی انسان‌ها هم به‌طور عمده به دنیای مجازی می‌رود. کریمر می‌گوید در آینده دستیارهای هوشمندی را خواهیم دید که می‌توانند کارهای پیچیده انجام دهند.

پیشرفت‌های هوش مصنوعی (در حوالی سال‌های 2030 تا 2050) دستیابی به این خدمتکاران را فراهم می‌کنند. مدل‌های زبانی بزرگ هم به‌زودی قادر خواهند بود تا به‌شکلی تقریباً بدون نقص زبان انسان را بفهمند. از طرف دیگر، مدل‌های تولید صدا به این ابزارها اجازه می‌دهند تا آن‌ها هم با ما حرف بزنند.

کپسول‌های دیجیتالی برای پیشگیری از بیماری‌ها به داخل بدن می‌روند

در آینده نزدیک، مردم حسگرهای دیجیتالی را خواهند بلعید تا بیماری‌ها را پیش از بروز علائم شناسایی کنند. استارتاپ‌هایی مثل Celsius همین حالا هم ابزارهایی پوشیدنی برای نظارت بر سلامتی دارند. اما در آینده مردم یک کپسول دیجیتالی را می‌بلعند تا حسگرها از داخل بدن بتوانند بیماری‌ها را تشخیص دهند.

این روشِ پیشگیری از بیماری‌ها احتمالاً خیلی زود به یک روش استاندارد در جوامع تبدیل خواهد شد. این سازوکار برای برخی حتی ضروری خواهد بود؛ مثلاً برای کسانی که با ضعف سیستم ایمنی روبه‌رو هستند، کسانی که دوره‌های شیمی‌درمانی را می‌گذرانند یا کسانی که با بیماری‌های کشنده درگیرند و باید بلافاصله از خطرات احتمالی مطلع شوند.

مردم به سراغ اعضای بدن رباتیک خواهند رفت

«میشل داند»، رئیس بخش محصولات سلامتی David Lloyd Clubs، می‌گوید مردم به‌سمت داروهای ضدپیری و تعویض اعضای بدن خود با اعضای رباتیک خواهند رفت تا سالخوردگی را شکست دهند. او باور دارد که سالمندان در آینده از همیشه سالم‌تر و تندرست‌تر خواهند شد.

میشل داند توضیح می‌دهد: «با توجه به سرعت پیشرفت فناوری در حوزه رباتیک و پیوند اعضای بدن، خیلی از مراحل طبیعی پیری که می‌توانند موجب توقف امور مختلف زندگی ما شوند، احتمالاً در 40 سال آینده از بین خواهند رفت.»

او باور دارد فناوری‌های رباتیک در اندام‌ها برای مقابله با مشکلات التهاب مفاصل، کاشت تراشه برای حل اختلالات شناختی و حتی اتصال مستقیم به سیستم عصبی احتمالاً ازجمله مواردی خواهند بود که به نوع بشر اجازه می‌دهند تا در حوالی دهه 2060 نه‌تنها طول عمر خود را افزایش دهد، بلکه کیفیت زندگی بالاتری داشته باشد.

ربات‌های انسان‌نمای سخنگو در همه‌جا حاضر می‌شوند

ربات‌های انسان‌نما خیلی زود درحال ورود به بازار هستند؛ چون فناوری‌هایی مثل ChatGPT توسعه آن‌ها را آسان‌تر کرده‌اند. این ربات‌ها به‌زودی سخنگو می‌شوند و به حوزه‌های مختلفی – از ساخت‌وساز گرفته تا مشاغل مراقبتی – وارد خواهند شد.

«برنارد مار»، نویسنده کتاب «مهارت‌های آینده: ۲۰ مهارت و توانمندی که همه باید در دنیای دیجیتال در آن‌ها موفق باشند»، می‌گوید ربات‌ها به‌نحوی که هنوز حتی تصورش را هم نمی‌کنیم بر جوامع بشری تأثیر خواهند گذاشت.

پتانسیل این دستگاه‌ها بسیار زیاد است. برای مثال، می‌توان از آن‌ها در محیط‌های خطرناک، در درمانگاه‌ها یا برای ارائه خدمات پشتیبانی سفارشی در خرده‌فروشی‌ها استفاده کرد. البته برنارد مار ادامه می‌دهد: «چالش ماجرا صرفاً در این نیست که فناوری پیشرفت کند، بلکه باید مطمئن شویم که این فناوری با ارزش‌ها و نیازهای جامعه بشری ما هماهنگ باشد. ازاین‌رو، انفجار هوش مصنوعی به‌خودی‌خود نه یک پایان، بلکه یک ابزار است که اگر هوشمندانه استفاده شود، می‌تواند مزیت‌های زیادی برای جامعه داشته باشد.»

زبان دیگر مانعی برای ارتباط با مردمان دنیا نخواهد بود

«لیز هاوکی»، مدیرمحصول M247، می‌گوید مردم در آینده می‌توانند به‌صورت آنی با هر شخصی از هر کجای دنیا با هر زبانی حرف بزنند. تراشه‌های مغزی به افراد اجازه خواهند داد تا بدون تکلف حرف‌های یکدیگر را بفهمند.

او توضیح می‌دهد: «اگر با ماهی بابل در داستان The Hitchhiker’s Guide To The Galaxy آشنا باشید، می‌دانید که این ماهی چگونه به افراد اجازه می‌دهد تا به‌شکلی تقریباً بدون نقص با انواع نژادهای فضایی حرف بزنند.»

هاوکی باور دارد که پیشرفت‌های فناوری در دهه جاری به تعاملات میان انسان‌ها کمک خواهد کرد و پلتفرم‌هایی را ایجاد می‌کند تا به معنای واقعی کلمه بتوانید با هرکسی از هر کجای دنیا که دلتان خواست، صحبت کنید.

هوش مصنوعی بازار سهام را پیش‌بینی خواهد کرد

رایانش کوانتومی پیش‌بینی آینده را ممکن می‌کند. این سیستم‌ها به‌جای اتکا بر صفر و یک‌های معمولی، از کیوبیت‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند صفر، یک یا به‌صورت هم‌زمان صفر و یک باشند.

«کریس هکت»، مشاور مالی شرکت Face Digital، می‌گوید رایانش کوانتومی در قرن جاری توانایی‌های بزرگی را برای پردازش فراهم می‌کند: «می‌توانید به‌صورت دقیق بازارها را پیش‌بینی کنید، سرمایه‌گذاری‌ها را بهبود ببخشید و حتی ریسک‌ها را طوری مدیریت کنید که هرگز تصورش را نمی‌کردید.»

با کمک کامپیوترهای کوانتومی می‌توانید برای سرمایه‌گذاری‌های خود مشاوره‌هایی دریافت کنید که بیشتر از همیشه به آن‌ها اطمینان دارید: «یک مشاور دیجیتال را تصور کنید؛ یک آواتار هولوگرافیک که با رایانش‌های کوانتومی و هوش جامع مصنوعی به‌وجود آمده است. هر زمان که به مشاوره مالی نیاز داشته باشید، این مشاور ظاهر می‌شود و داده‌های پیچیده را به اطلاعات بصری، جداول و نمودارهای قابل‌فهم تبدیل می‌کند.»

اینترنت به جهانی سه‌بعدی تبدیل می‌شود

اینترنت در آینده به‌جای اینکه فضایی «تخت» باشد که از طریق گوشی‌های هوشمند به آن وارد می‌شوید، جهانی سه‌بعدی با آواتارهای دیجیتالی خواهد بود که می‌توانید همه کارهای خود را – از خرید گرفته تا سرگرمی – در آن انجام دهید.

«سایمون ویندزور»، بنیان‌گذار جهان مجازی Metashima و استودیوی Dimension، باور دارد که در آینده تجربه اینترنت در قالب یک محیط سه‌بعدی به یک امر عادی تبدیل خواهد شد. متاورس موجب می‌شود تا از این فضای دوبعدی به یک جهان سه‌بعدی برویم.

درحال‌حاضر اکثر مردم در پلتفرم‌های مختلف (تیک‌تاک، اینستاگرام و…) برای خود یک پروفایل دیجیتالی مجازی دارند. در آینده این پروفایل به متاورس می‌رود و حالت سه‌بعدی پیدا می‌کند. درنتیجه ویندزور می‌گوید گام اول در حرکت به‌سمت اینترنت سه‌بعدی از طریق همین هویت دیجیتالی ما انجام می‌شود.

اکثر غذاها آزمایشگاهی خواهند شد

گوشت مصنوعی همین حالا هم تولید شده است و در بازار وجود دارد، اما در دهه‌های آینده تمام مواد غذایی – از محصولات لبنی گرفته تا سبزیجات – در آزمایشگاه‌ها تولید خواهند شد. «آنتونی چو»، هم‌بنیان‌گذار Agronomics، می‌گوید فناوری موسوم به «کشاورزی سلولی» تنها فناوری موجود است که می‌تواند بدون تخلیه منابع زمین امکان افزایش تولید غذا را فراهم کند.

چو توضیح می‌دهد: «فناوری‌هایی نظیر تخمیرِ دقیق این قدرت را دارند تا به‌طور کامل صنایع سنتی ازجمله صنعت لبنیات و تخم‌مرغ را متحول کنند و ما را به‌سمت آینده‌ای پایدارتر ببرند.»

برنارد مار می‌گوید: «استفاده از کشاورزی سلولی ضروری است؛ چون ما نمی‌توانیم بدون واردکردن آسیب‌های جبران‌ناپذیر به محیط‌زیست غذای جمعیت هشت میلیارد نفری حال‌حاضر دنیا را تأمین کنیم؛ چه برسد به اینکه پاسخگوی رشد جمعیتی باشیم که پیش‌بینی می‌شود در دهه‌های آینده دو میلیارد نفر افزایش خواهد یافت.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا